Advarer mot farer -«ser rundt svinger»

 

Nye Ford Puma advarer deg om mulige farer i veibanen som du ikke ser. Den nye teknologien er basert på kommunikasjon mellom biler, og er et viktig skritt for å gjøre deg tryggere når du kjører bil.

Av Ford Motor Norge AS

 

Som første Ford-modell får den nye mild hybrid-SUVen Ford Puma – som standard – et helt nytt system for fareadvarsler som kan gi informasjon om viktige situasjoner, før de blir synlige for sjåføren eller bilens sensorer, som for eksempel rundt en sving.

Varslingssystem for lokale farer mottar informasjon direkte via bilens modem, FordPass Connect, fra…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Nye Ford Puma advarer deg om mulige farer i veibanen som du ikke ser. Den nye teknologien er basert på kommunikasjon mellom biler, og er et viktig skritt for å gjøre deg tryggere når du kjører bil.

Av Ford Motor Norge AS

 

Som første Ford-modell får den nye mild hybrid-SUVen Ford Puma – som standard – et helt nytt system for fareadvarsler som kan gi informasjon om viktige situasjoner, før de blir synlige for sjåføren eller bilens sensorer, som for eksempel rundt en sving.

Varslingssystem for lokale farer mottar informasjon direkte via bilens modem, FordPass Connect, fra lokale myndigheter, nødetater og andre kjøretøy koblet opp mot den samme «skyen». Det kan varsle om alt fra mennesker eller dyr i veibanen til ulykker, ras eller spesielt vanskelige kjøreforhold.

 

 

Stort og viktig skritt fremover

– Det som gjør dette systemet annerledes er at alle bilene er koblet opp mot den samme «skyen». Det er ikke noe behov for noe tredjeparts programvare. Dette er et stort og viktig skritt fremover. Advarslene er konkrete, spesifikke og tilpasset for å gi deg en tryggest mulig kjøretur, sier direktør for produktutvikling i Ford Europa, Joerg Beyer.

 

 

Norgesklar mild hybrid kompakt-SUV med klassens største bagasjerom

Nye Ford Puma, som straks er klar for det norske markedet, tilbys i Norge i to utstyrsnivåer, den sportslige Puma ST-Line og den stilige Puma Titanium. Mild hybrid-systemet fungerer som en motor som sømløst integreres med den prisbelønte 3-sylindrede 1.0-liters EcoBoost-bensinmotoren. Den bruker lagret energi til å gi bilen ekstra dreiemoment, opptil 240 Nm, ved akselerasjon. Det bidrar til opptil 9 % redusert drivstofforbruk og bedre ytelse. Den nye kompakt-SUVen har også klassens største og smarteste bagasjeromsløsning.

 

Henter informasjon direkte fra andre bilers systemer

Det som utløser varslingen, er informasjon sendt fra tilkoblede biler som ligger foran deg i veibanen.

Det kan være alt fra informasjon om at kollisjonsputa har blitt utløst i disse, til at nødlys er aktivert eller at vindusviskerne brukes. Mens tidligere varslingssystemer i stor grad har basert seg på at sjåførene i bilene foran selv la inn informasjon, gjør Fords nye varslingssystem for lokale farer dette av seg selv.

Advarslene blir synlige i bilens instrumentpanel hvis hendelsene foran i veibanen er relevant informasjon for sjåføren. Desto flere biler som er knyttet opp mot nettverket, desto mer effektivt er systemet.

 

 

Skal introduseres i 80 % av Fords personbiler i løpet av året

Også informasjon fra veimyndighetene, databaser hvor ulykker blir registrert og andre rapporter fra trafikken blir fortløpende lagt inn i systemet for å gjøre at du får informasjon dersom noe har oppstått rundt neste sving.

Teknologien som først kommer i den nye mild hybrid kompakt-SUVen Ford Puma, skal i løpet av året bli gjort tilgjengelig i hele 80 % av alle Fords personbilmodeller.

Informasjonen som sendes ut kan brukes til å advare de som kjører andre bilmerker, og motsatt.

 

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen