Det blir spennende tider for Opel fremover. Det er nemlig nå Opel begynner å høste frukter via samarbeidet med PSA. Mange venter på elbilen Opel Corsa-e, mens nyttekjøretøy fra Opel er ekstra spennende siden de tyske Opel-ingeniørene sitter i førersetet ved utviklingen av disse.
Opel Vivaro er ny og lanseres denne høsten som 2020-modell. Opel Vivaro kommer i tre lengder, 460, 495 og 530 centimeter. Lastekapasitet er stipulert til 6,6 kubikkmeter og nyttelasten er opp til 1400 kilo, det blir 200 mer enn forgjengeren.
Økt tilhengervekt er en gledelig nyhet. Opp 500 kilo, slik at Opel Vivaro trekker 2.500 kg. Som dere sikkert er klar over er nye Opel Vivaro et samarbeidsprosjekt med ganske like bilsøsken, likevel har Opel klart å sette sitt eget preg på årets modell.
Preget av personbilserien
Fronten er typisk Opel med lett identifiserbar grill med gode lys i form av xenon-teknologi. Opel har en målsetning om å være best på lys og dette med godt kjørelys er viktig, så det er derfor gledelig at også Opels nyttekjørtøy deler samme filosofi som personbilene.
Teknikken innebærer at frontlysene skifter fra fjernlys til nærlys automatisk for å unngå å blende andre førere. Innvendig satser Opel på teknologi fra personbilene i form av Head up-display, 180-graders ryggekamera, kollisjonsvarsling, automatisk bremsing og adaptiv fartsholder, avhengig av utstyrspakke.
Tilkobling av telefonen din gjør du også like enkelt som i personbilen med støtte for både Apple Carplay og Android Auto. Opel har også tenk på dødvinkel og rygging. Nye Opel Vivaro leveres med sensorer som ikke bare varsler om hindringer foran og bak, men også i førerens blindsone. Med rett utstyrsnivå vises også ryggekamera enten i speilet eller på den store syv tommers skjermen.
God plass
Vår Opel Vivaro i mellomste størrelse L2 med 2,0 liters diesel og 8-trinns automatgir føles moderne på veien med nesten umerkelige girskift og behagelig støynivå. Man sitter selvsagt høyt med god oversikt, men det som imponerer mest med førermiljøet, er masse luft rundt fører og passasjerer. Høyere bein har god plass i tunnelen selv om man flytter sete langt frem. På plass er også de hjelpemidlene man behøver for å ivareta funksjonene et rullende kontor medfører, en nedfellbar plate til pc eller skriveplate er plassert i midten samt strømuttak til å lade.
Etter å ha kjørt denne bilen en stund vil vi ikke savne utgaven med manuelt gir, for automat medvirker til å gi bilen en følelse av personbil. Derfor er det synd at kombinasjonen 177 hk motor med automatgir ikke leveres sammen med 4×4 systemet fra Dangel.
4X4 fra Dangel
150 hk diesel og manuelt gir er alternativet for de med behov for en skikkelig bil som tar seg frem i terrenget. Behovet er trolig ikke der for alle siden Opel Vivaro leveres med IntelliGrip-system, inkludert spesielle dekk til bruk på anleggsplasser. Systemet gir ekstra grep på vanskelige overflater, som gjørme, sand eller snø. Men det finnes en verden utenfor byene med traktorveier frem til skogsmaskiner, som behøver vedlikehold og håndverkere som skal frem på ubrøytede veier vinterstid. Da er 4×4 et rett valg.
4X4 fra Dangel er et avansert system med elektronisk traction control og viskosekobling, som medfører også en omfattende ombygging av bilen med høyere bakkeklaring tilpasset ulendt off-road-terreng. Beskyttelsesplate under motor og mulighet til å veksle mellom 2WD og 4WD er en del av pakken.
Automatisk bremsing i nødssituasjoner forhindrer ulykker. Frontkollisjonsvarsel er en annen som skanner veien fremover, for å varsle sjåføren om potensiell fare for kollisjon med kjøretøy eller fotgjengere. En blindsonevarsler er også der når du behøver den. Opel Vivaro blir derfor en trygg arbeidsplass.
Konklusjon
Opel har byttet samarbeidspartner, noe som medfører en helt ny og moderne Opel Vivaro. Opel kan ikke være best på alt, men viderefører sin filosofi i varebilserien ved at de skal være best på lys, sittekomfort med ergonomisk støtte samt god opplevd kvalitet. Gledelig er det også at 4×4 fra anerkjente Dangel er på plass i 2020-modellen.
Fakta Opel Vivaro
- Motor: R4 diesel
- Slagvolum: 2,0-liter
- Effekt: 177 hk
- Moment: 400 Nm
- Gir: 8-trinns automat
- 0-100 km/t: 10,9 sekunder
- Toppfart: 192 km/t
- Forbruk blandet: 0,53 l/mil
- Co2 utslipp: 141 g/km
- Egenvekt: 1.757 kg
- Tilhengervekt: 2.500 kg
- Lengde: 4,95 m
- Bredde: 2,01 m
- Høyde: 1,89 m
- Akselavstand: 3,27 m
- Utstyrsnivå: L2-Classic
- Lasterom: 5,5 m2
- Pris fra: Kr 259.900, – eks.MVA
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 349.900, – eks.MVA