Toyota GR Supra – Tilbake i ny drakt

 

Toyota er best kjent for familievennlige hybrider. I andre enden av skalaen finner vi Toyota GT 86 og Toyota GR Supra.

 

Toyota GT 86 har vi, sammen med et stort pressekorps, stiftet bekjentskap med tidligere. Mang en rundkjøring over vårt langstrakte land har blitt benyttet til drifting med denne bilen. Toyota GR Supra derimot er en helt annen bil og oppfører seg også helt annerledes på veien.

 

Fra racing til vei
På 60-tallet startet man med å benytte produksjonsbiler til racerbanen. Caroll Shelby er en god referanse i så måte. Toyota var også involvert i racing…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Toyota er best kjent for familievennlige hybrider. I andre enden av skalaen finner vi Toyota GT 86 og Toyota GR Supra.

 

Toyota GT 86 har vi, sammen med et stort pressekorps, stiftet bekjentskap med tidligere. Mang en rundkjøring over vårt langstrakte land har blitt benyttet til drifting med denne bilen. Toyota GR Supra derimot er en helt annen bil og oppfører seg også helt annerledes på veien.

 

Fra racing til vei
På 60-tallet startet man med å benytte produksjonsbiler til racerbanen. Caroll Shelby er en god referanse i så måte. Toyota var også involvert i racing med Toyota 2000 GT. Denne modellen la grunnlaget for utvikling av Toyota Supra, som ble en effektiv sportsbil til bruk på vanlig vei. Bilen fikk straks høy status siden det var mulig å øke effekten ytterligere uten fare for motor-ras.
«Turn key» motorer til de eldre utgavene annonseres på nettet med forbausende effekt: 2JZ Billet Block 3000+ HP Drag Race Engine Toyota Supra 3.0 3.2 3.4 Turbo til nesten 900.000 kroner og 2JZ GTE Turbo – 1500 HP Street/Strip Engine Complete Toyota Supra 3.0 3.2 3.4 til 400. 000 kroner. Det er bare noen få av motorene man kan kjøpes ferdig.

 

Legg merke til de to feite røra på hver side av diffusoren, derfra kommer det gromlyd.

 

 

Vår bil
Toyota Supra ble faset ut av produksjon allerede i 2002. Ingeniørene har brukt god tid på å lage en ny utgave. Toyota GR bygger på konseptmodellen FT-1 som var formgitt av Toyotas CALTY-studio i California. Helt alene var fabrikken ikke r siden Toyota samarbeider med BMW om å lage en ny utgave av Toyota Supra.
Av nevnte årsak, kan vi derfor se en viss likhet med BMW Z4 uten at vi skal grave oss ned i detaljer om hvem som har utviklet hva på denne nye bilen.
Førsteinntrykket er rått. Det er designet en bil med sporty linjer og en rekke luftinntak som indikerer fart. De to buklene på taket er på plass i gammel racing-tradisjon. Lavt tak gir mindre luftmotstand, men så var det å få plass til hjelmen da. Løsningen var dobbelboble bukler på taket til den økte høyden hjelm medfører. Slike detaljer oser av racing -historie og forsterker følelsen av racing.

 

Denne bilen vekker oppsikt, i bykjøring så vi flere som fotograferte når vi skled forbi.

 

 

Sitter fast
Bilen har racing-inspirerte elektrisk justerbare seter, som har «hukommelse» og setevarme. Setene oppleves helt annerledes en sportsseter som følger med vanlige privatbiler. I Supra har man mye bedre støtte og opplevelsen av å «sitte fast» i setet er tilstede. Vi savner en skikkelig 6-punkt sele istedenfor den vanlige for ytterligere å forsterke racing-følelsen.
Supra gir deg likevel en følelse av racing uansett om man kjører på vanlig vei eller ikke. Inn med startknappen og vår rekkesekser våkner til liv. 340 hk er tilgjengelig på papiret, men bilen er bremset på ruller av flere aktører og effekten er betydelig høyere. Lyden er upåklagelig fra det gromme eksosanlegget.

 

Dette er virkelige sportseter man ikke kan forveksle med familiebiler.

 

 

Pass på førerkortet
Førerkortet ryker lett i en slik bil. Vi er forsiktig med å teste bilen fullt ut på vanlig vei. På motorveien testes akselerasjonen, vi bremser ned til gangfart i svingen ut mot akselerasjonsfeltet og trykker gassen i bunn. Bakenden synker ned og bilen skyter fart, mens bilens active sport differensial jobber med å fordele kreftene. God vektfordeling medvirker til godt feste i fronten også. Bilen bare skyter frem uten noen form for korrigering ved første forsøk.

 

Sport kjøreprogram er fornuftig plassert ved gir velgeren, samme sted kan man deaktivere bilens sikkerhetssystem.

 

Bremsene er også fabelaktig. Vi bremser sent før sving, slipper opp trykket litt igjennom sving, også her imponerer bilens stabilitet. Toyota Supra er forbausende enkel å håndtere også ved nedbremsing. Noen vil hevde at det er mer fornuftig med en ladehybrid med samme effekt, men glem det. Toyota Supra er en rendyrket racingbil bygget til banekjøring som fungerer meget godt på vanlig vei, samt bykjøring med vanlig kjøreprogram innkoplet. I byen er det lett å se hvilken oppsikt bilen gir. Folk snur seg når de hører lyden fra eksosanlegget og telefonen kommer lynraskt opp av lommer for å forevige når vår Supra brummer igjennom sentrum. Denne oppmerksomheten får du garantert ikke i en vanlig hybrid.

 

Konklusjon
Toyota Supra har kultstatus siden det har vært lett å personalisere en allerede tøff bil med ytterligere effekt. Toyota Supra gir deg mulighet til å kjøre både på vei og bane. Ettermarkedet er i gang med å videreutvikle Supras 3-liter inline twin-scroll R-6 motor til å yte over 1000 hk. Dette lover godt for 2020-utgaven også.

 

Fakta Toyota GR Supra

  • Motor: R6 bensin
  • Slagvolum: 3,0-liter
  • Effekt: 340 hk
  • Moment: 500 Nm
  • Gir: ZF8 automat
  • 0-100 km/t: 4,3 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk blandet: 0,75 l/mil
  • Co2 utslipp: 170 g/km
  • Egenvekt: 1.495 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: Ikke oppgitt
  • Bredde: Ikke oppgitt
  • Høyde: 1,29 m
  • Akselavstand: Ikke oppgitt
  • Utstyrsnivå: Premium
  • Bagasjerom volum: Ikke oppgitt
  • Pris fra: Kr 906.300, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 906.300, –

 

 

Selve hjertet i bilen er en 3-liters rekke sekser på 340 forsikringshester.

 

Tøffe luftinntak finnes overalt på Supra, men enkelte har bare en designmessig funksjon.

 

Heldigvis er hvileplaten til høyre bein polstret, G-greftene tvinger beinet ut i svinger.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen