Med elektrisk varebil for Avinor

Fornøyde med denne Nissan-bilen som er ombygd til en pickup med plan og tipp. Fra venstre: Vidar Strøm – seniorrådgiver i Avinor, Anders Sandvold – varebilsjef i Nissan, Jarl André Lindvig – sales manager og Jonas Høkeli – ansvarlig påbygg fra Lafinto.

 

Nissan e-NV200 er Norges mest solgte elektriske varebil. Nå er den første bilen ferdig ombygd hos Lafinto for Avinor. Varebilen har pickup-plan med tippfunksjon, og skal brukes på Værnes lufthavn i Trondheim.

 

-Vi er miljøbevisste, og skal benytte elbilen til varetransport inne på flyplassområdet. Bilen kommer med tipp, og om en stund skal vi evaluere og se om tippfunksjonen er noe å satse mer på. Hos oss har vi mange varebiler, men dette blir den første el-varebilen som skal kjøre inne på flyplassområdet. Vi ser også på muligheten til å lage en friksjonsbil av den ved å montere friksjonsutstyr og gjøre målinger på rullebanen. Da skal vi raskt opp i hastighet og så brems, gang etter gang. Med elbil slipper vi en masse utslipp av fossilt brennstoff , sier seniorrådgiver Vidar Strøm hos Avinor.

Avinor er en av Nissans største flåtekunder på varebil i Norge og Strøm forteller at man har store forventninger til elbilen. Totalt har Avinor 420-430 vare- og personbiler. De kjøper 30-40 biler i året, og man satser på elektrisk der det er mulig. Avinor har en ambisiøs miljøstrategi.

 

Dette ville kundene ha
-Det er mange bedrifter som har lyst til å ta steget over til å være mer miljøbevisste, men alle er ikke fullt ut opplyst om mulighetene som finnes. For ett år siden hadde vi en ombygget utgave av e-NV200 på en varebil-utstilling i Norge, og responsen var overveldende. Dette ville kundene ha. Plan- og tipp-funksjonen øker bruksmulighetene betraktelig uten at det går på akkord med rekkevidde eller går nevneverdig ut over lasteevnen. Nå er den første bilen ferdig bygget om forteller Jarl Andre Lindvig og Jonas Høkeli hos Lafinto.

 

Støtteordninger
Lafinto på Rolvsøy utenfor Fredrikstad er en av de mest profesjonelle aktørene på bilombygging i Norge, og håndterer årlig omkring 2000 biler. Støtteordningen fra Enova samt andre kommunale støtteordninger og blant annet bompengefritak i Oslo fra mars neste år, gjør elektriske varebiler til et attraktivt alternativ for mange varebil-kunder.

 

 

Related posts