Volkswagen Amarok – Sterkere og mer utstyr

 

Vi har tidligere latt oss imponere av Pickupen VW Amarok. 2019 utgaven er enda bedre. Det er bare å glede seg.

 

Mens konkurrentene lider av nedskalerings-virus på motorsiden, så beholder VW Amarok sin 3-liter V6 også i år. VW beholder ikke bare denne herlige motoren, men øker effekten.

Nå leveres VW Amarok med 258 hk/580Nm V6 motor i kombinasjon med 8-trinns automatgir og permanent 4MOTION. I tillegg til økt dreiemoment, har V6 motoren også en “overboost”-funksjon som gjør at motoren yter hele 272 hk i en kort periode under f.eks. forbikjøring.

Motoren med 258 hk leveres både til…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Vi har tidligere latt oss imponere av Pickupen VW Amarok. 2019 utgaven er enda bedre. Det er bare å glede seg.

 

Mens konkurrentene lider av nedskalerings-virus på motorsiden, så beholder VW Amarok sin 3-liter V6 også i år. VW beholder ikke bare denne herlige motoren, men øker effekten.

Nå leveres VW Amarok med 258 hk/580Nm V6 motor i kombinasjon med 8-trinns automatgir og permanent 4MOTION. I tillegg til økt dreiemoment, har V6 motoren også en “overboost”-funksjon som gjør at motoren yter hele 272 hk i en kort periode under f.eks. forbikjøring.

Motoren med 258 hk leveres både til utstyrsnivå Highline og Aventura.

 

Karosseriet er holdt urørt i 2019-utgaven, under panseret finner vi den største nyheten.

 

 

V6 motorens fortreffelighet

Det ville være på grensen til useriøsitet å sammenligne VW Pickup med Premium modellen Audi Q7, men motoriseringen medfører visse likheter, så vi tillater oss å overskride denne grensen denne gang.

Den 3-liter V6- motoren i demobilen summer uanstrengt på lavt turtall. Girkassen veksler umerkelig i vanlig bytrafikk. Dette er en medvirkende årsak til Premiumfølelsen på veien man ikke forventer i et nyttekjøretøy. Motoren er tilnærmet den samme vi finner i Audi Q7, derfor blir det en viss likhet i fremdriften uten at vi tar med understellet, som takler 792–545 kg på lemmen med i beregningen.

 

Innvendig er det ikke store oppgraderingene i forhold til fjoråret, nytt tak trekk var det eneste vi fant.

 

 

580 Nm

Vekt og Nm henger godt sammen. Vogntogene har fra 3000 til 3500 Nm dreiemoment til å trekke bil og henger opp bakkene, mens VW Amaroks hengervekt er begrenset til 3,5 tonn. Det samme har enkelte konkurrenter også, men har oppgitt ca 400-450 Nm i moment mot Amaroks 580 Nm. Det betyr i praksis en uanstrengt kjøreopplevelse med tung last for Amaroks vedkommende.

En annen fordel er lydbildet. V6 gir en spennende lyd, som man kan nyte sammen med motorens fortreffelighet med tanke på vibrasjoner.

 

Firehjulsdriften er automatisk uten lavserie, men med lav utveksling på første gir, i tillegg kan man velge OFF ROAD kjøreprogram eller legge inn sperren manuelt slik vi har gjort her.

 

 

Permanent 4MOTION firehjulstrekk.

VW Amarok er perfekt på vinterføre. En bratt bakke, stoppe opp og gi full gass, var intet problem i det hele tatt. 4×4 systemet er automatisk, bilen bare akselerer rett opp og motor og 4×4 gjør jobben med god hjelp fra elektronikken, som overvåker og overfører krefter til hjulet med best feste.

Amarok har forresten 4 x 4-funksjon med selvsperrende Torsen-midtdifferensial med en balansert fordeling på 40 : 60 for alle typer onroad- og offroad-kjøring. Thorsen diff-en sørger for betydelig bedre veigrep i svinger, noe som også er en stor fordel på vanlig vei.

Fordelingen er variabel, alt etter underlag. Det er derimot på vanlig vei den nye motoren kommer til sin rett, Amarok er blitt en underholdene pickup på veien, man bare gleder seg til hver gang man skal nyte akselerasjonsfeltet ut på motorvei for å virkelig kjenne på trykket i bilen.

 

Automatisk 4×4 med selvsperrende Torsen-midtdifferensial gir en balansert fordeling på 40 : 60 for alle typer onroad- og offroad-kjøring, men dere kan velge andre kjøreprogram også.

 

 

Full pakke

Mer utstyr er også på plass i årets modell. Standardutstyr denne gang på Aventura utstyrsnivå med 258 hk er titansort taktrekk, 20» TALCA lettmetallfelger i fargen Dark Graphite, parkeringsvarmer med tidsur og fjernkontroll, alarm med kupésensor, dekktrykkontroll, tilhengerfeste og 4 nøkler med fjernkontroll.

Fjorårets 19 tomms felger øker med en tomme Det betyr i praksis mer hjulstøy, men kler likevel denne store pickupen.

Volkswagen Amarok er den første pickupen med multikollisjonsbrems via 17-tommers bremseskiver i front og 16-tommers bremseskiver bak som standard. I tillegg bidrar tilhengerstabilisatoren til høyere kjøresikkerhet for de som kjører med hengere. Multikollisjonsbremsen aktiveres hvis to sensorer som er uavhengige av hverandre, registrerer et sammenstøt. I slike tilfeller bremses bilen ned automatisk.

 

Vår V6-motor på 272 hk er blitt møkkete under testen.

 

 

Konklusjon

I USA brukes pickup både til jobb og privat. Som vanlig henger vi litt etter her i landet når det gjelder pickup. Nye VW Amarok har alle de kvalitetene som kan løfte bilen ut av kategorien nyttekjøretøy og inn i kategorien flerbruksbil, som benyttes både til jobb og fritid. Enda sterkere motor, i kombinasjon med mer utstyr og bedre sikkerhet, er naturligvis et stort pluss.

 

Det er faktisk deilig å kjøre en bil med en så rett kant høyrefoten kan hvile mot, Amarok kan kjøres i timevis i denne behagelige stillingen.

 

 

 

Fakta VW Amarok

  • Motor: V6 diesel
  • Slagvolum: 3.0-liter
  • Effekt: 258 hk
  • Moment: 580 Nm
  • Gir: 8-trinns automatgir
  • 0-100 km/t: ikke oppgitt
  • Toppfart: ikke oppgitt
  • Forbruk blandet: ikke oppgitt på ny motor
  • Co2 utslipp: 212 g/km
  • Egenvekt: 2.128 kg
  • Tilhengervekt: 3.500 kg
  • Lengde: 5,32 m
  • Bredde: 1,94 m
  • Høyde: 1,83 m
  • Akselavstand: 3,09 m
  • Utstyrsnivå: Aventura
  • Lasteplan: 2,52 m2
  • Pris fra: Kr 419.900,- eks.MVA
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 557.707,- eks.MVA

 

De fleste vil trolig velge Aventura utstyrsnivå med tanke på alt medfølgende utstyr, restverdien ved innbytte er også høy på denne utgaven.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen