Peugeot Partner: Årets varebil 2019 -ny fra topp til tå

 

2019-utgaven av Peugeot Partner kunne ikke fått en bedre start. For femte gang siden kåringen startet i 1992, er Peugeot Partner blitt årets varebil. Nå er bilen her.

 

2019-utgaven er helt ny. Innvendig er det en etterlengtet oppgradering på plass i form av Peugeots patenterte Peugeot i-Cockpit. Det er første gang i-Cockpit er introdusert i Peugeots varebilserie.

Når du hopper over fra Peugeot privatbil til varebilen Peugeot Partner, får man samme luftige følelse innvendig. Det lille rattet og et interiør rensket for unødvendige knapper passer godt inn. Head-up display leveres også for første gang på varebilen. Informasjonsteknologien er…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

2019-utgaven av Peugeot Partner kunne ikke fått en bedre start. For femte gang siden kåringen startet i 1992, er Peugeot Partner blitt årets varebil. Nå er bilen her.

 

2019-utgaven er helt ny. Innvendig er det en etterlengtet oppgradering på plass i form av Peugeots patenterte Peugeot i-Cockpit. Det er første gang i-Cockpit er introdusert i Peugeots varebilserie.

Når du hopper over fra Peugeot privatbil til varebilen Peugeot Partner, får man samme luftige følelse innvendig. Det lille rattet og et interiør rensket for unødvendige knapper passer godt inn. Head-up display leveres også for første gang på varebilen. Informasjonsteknologien er lett tilgjengelig via en 8″ touch-skjerm plassert i førerens siktelinje. Brukergrensesnittet er enkelt å lære med mobilens bruksmønster.

 

Designmessig er nye Partner enda mer lik sine søsken innen kategorien personbiler.

 

 

Rullende kontor

Helt nye Peugeot Partner er laget for å være en forlengelse av kontoret ditt. Telefonsamtaler er enkelt takket være den unike akustikken fra Asphalt. Nå kan man også lade smarttelefonen med induksjon.

På plass er også Multi-Flex-setet. Du kan enkelt velge mellom å ha plass til tre personer eller øke lastelengden ved å felle setet og åpne lasteluken til lasterommet. Det dreibare skrivebordet har en flat overflate for laptop-er, hvor du også kan lade datamaskinen gjennom 220 Volt.

Kunder finner du enkelt frem til via Connected 3D Navigation med stemmegjenkjenning, dermed burde alt ligge til rette for en god dag på jobb.

 

Her er virkelig Peugeot Partner på hjemmebane med jordbruksmaskiner i bakgrunnen.

 

 

Pass på vekten

Peugeot innfører et helt nytt konsept innen kategorien lastsikring i Peugeot Partner. Vi har enda til gode og teste en bil som faktisk veier lasten.

Peugeot er således første bil ut med dette tilleggsutstyret i nye Peugeot Partner. Denne innovative funksjonen informerer føreren, hvis man er i fare for å gå over den autoriserte lastekapasiteten, enten det er snakk om totalvekt eller tillatt lastevekt på hver hjulaksel (foran og bak).

 

Nye Partner finnes i to lengder, nyttelasten varierer fra 650 til 1000 kilo, avhengig av modell. To europaller får plass allerede i standard versjonen. Legg merke til lasteluken som åpner opp til passasjersetet.

 

 

Seneste plattform

Peugeot Partner tar enda et skritt mot personbilkomfort siden bilen er bygget på EMP2-plattform. Denne plattformen springer også SUV og personbiler ut fra, men med naturlig tilpasninger for å møte vektkravet til varebilen.

Mange husker kanskje vår test av flerbruksbilen Peugeot Rifter fra Motormagazinet nummer 7, 2018, Peugeot Partner er bygget på samme plattform.

Årets utgave av Partner kommer også med seneste generasjon førerassistansesystem som tidligere kun var tilgjengelig i personbiler.

På utstyrslisten finner vi blant annet elektrisk håndbrekk, adaptiv cruise-kontroll som tillater total stopp på 8-trinns girkasseversjonen, utvidet trafikkskilt-gjenkjenning, aktiv filvarslings-assistent, fører-assistent som varsler om tretthet, aktiv nødbrems, tilhenger-assistent, automatisk justering av kjørelys ut fra vekten i lasterommet, Visiopark 180° ryggekamera, blindsonevarsling og nøkkelfri åpning og start, – alt avhengig av utstyrsnivå.

 

Framsete er lagt ned og Lasteluken åpnet slik at en tepperull eller lange rør får plass, det betyr hele 3 meter lange gjenstander i praksis.

 

 

Første møte

Peugeot i-Cockpit tok markedet med storm og endelig har denne patenterte løsningen funnet vei inn i nyttekjøretøyene. Denne løsningen er kjent og kjær. Opplevelsen på veien er derimot ikke like kjent fordi Partners nye plattform medfører – som nevnt – enda et stort skritt videre mot personbilkomfort.

Med tom bil på islagt vei blir den stumpe følelsen bak dempet i forhold til forgjengeren. Peugeot har laget et supert understell til tom og moderat last, hvordan bilen oppleves med to Europaller og 1000 kg nyttelast har vi ikke testet.

På motorvei kommer forbedringen innen lyddemping til sin rett. Nye Partner vil gi deg mindre støy. Bilen oppleves luftig innvendig takket være Peugeot i-Cockpit. Vi hadde riktignok ønsket tilt på sitteputen for de lengste. Meget god plass til benet i tunnelen er det også, og dermed har det nye konseptet medført at dette nå er en bil som passer også de på godt over 1,90.

Vi ville valgt utstyrsnivå Mester Partner og i tillegg krysset av for Grip Controll og ryggekamera. Da har man alt man kan ønske av en yrkesbil.

 

Rett på nett med nye Partner, skjermen er plassert innen rekkevidde og er rettet mot føreren. Den inneholder to USB-tilkoblinger, en pluggkontakt, Bluetooth-tilkobling samt trådløst system for mobillading. Systemet er i tillegg utstyrt med Mirror Screen, som er kompatibel med Mirror Link®, Apple Carplay™ og Android Auto™.

 

 

Konklusjon

Peugeot Partner har i år gjennomgått et generasjonsskifte. Det er blant annet innført Peugeot i-Cockpit merkevaren for første gang i et nyttekjøretøy. Dermed får man dobbelt opp med nyheter. I tillegg er bilen tilkoplet nett og kommer med forbedret informasjonsteknologi og førerassistansesystem.

 

Motoralternativene består av dieselmotorer fra 100 til 130 hk i kombinasjon med manuelt eller automatgir.

 

 

Fakta Peugeot Partner

  • Motor: R4 Diesel
  • Slagvolum: 1.5-liter
  • Effekt: 100 hk
  • Moment: 250 Nm
  • Gir: 6-trinns manuelt
  • 0-100: 11,5
  • Toppfart: 163 km/t
  • Forbruk blandet: 0,41 l/ mil
  • Co2 utslipp: 111 g/mil
  • Egenvekt: 1320 kg (uten fører)
  • Tilhengervekt: 1350 kg
  • Lengde: 4,4 m
  • Bredde: 2107 med speil (1921 med speil innfelt)
  • Høyde: 1,83 m
  • Akselavstand: 2.785 m
  • Utstyrsnivå: Partner Mester
  • Bagasjerom volum: ikke oppgitt
  • Pris fra: Kr 198.200, – eks. MVA
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 198.200,- eks. MVA

 

Forbausende god plass i nye Peugeot Partner, legg merke til hvor romslig det er rundt benet som benytter 36 tommers jeans.

 

Smarte løsninger er på plass, legg ned sete og bruk platen til spisebord eller underlag til laptop om du vil.

 

Peugeot i-Cockpit har funnet veien til nyttekjøretøy også. Partner er første bil ut med denne patenterte løsningen.

 

Nye Peugeot Partner er kåret til Van of the year allerede før vi har de første eksemplarene av Peugeot Partner 2019- modell på norsk jord.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen