Nye CLA Shooting Brake

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, X118, 2019, AMG-Line, Exterieur, digitalweiß // Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, X118, 2019, AMG-Line, Exterieur, digital white

Nye Mercedes-Benz CLA Shooting Brake har vokst i alle retninger, men beholder sitt særegne coupé-design. Et helt nytt motorprogram sikrer lave utslipp, og infotainment-systemet kan for nå også styres med håndbevegelser. CLA Shooting Brake vises frem for førte gang på bilmessen i Genève 5. mars og lanseres i september.

– CLA Shooting Brake startet sitt liv som en nisjemodell, men er nå flere kunders første møte med Mercedes-Benz. Mye av årsaken ligger i et sterkt fokus på design, praktiske egenskaper og teknologiske nyvinninger, sier Kjetil Myhre, PR- og Informasjonssjef Mercedes-Benz personbil.

Praktisk, elegant og sportslig

Rammeløse vinduer og en…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Mercedes-Benz CLA Shooting Brake har vokst i alle retninger, men beholder sitt særegne coupé-design. Et helt nytt motorprogram sikrer lave utslipp, og infotainment-systemet kan for nå også styres med håndbevegelser. CLA Shooting Brake vises frem for førte gang på bilmessen i Genève 5. mars og lanseres i september.

– CLA Shooting Brake startet sitt liv som en nisjemodell, men er nå flere kunders første møte med Mercedes-Benz. Mye av årsaken ligger i et sterkt fokus på design, praktiske egenskaper og teknologiske nyvinninger, sier Kjetil Myhre, PR- og Informasjonssjef Mercedes-Benz personbil.

Praktisk, elegant og sportslig

Rammeløse vinduer og en fallene taklinje definerer CLA Shooting Brake. Det sportslige designet understrekes videre av en aggressiv trapesformet grill, nye hellende lykter og markante «powerdomes» på panseret. I den nye Shooting Brake-varianten har også det praktiske aspektet fått ekstra oppmerksomhet. Modellen er nesten 5 centimeter lenger og bredere enn forgjengeren og bagasjerommet har vokst til over 500 liter. Med de to-delte baklyktene har innlastingen blitt 23 cm bredere som gjør innlasting betraktelig lettere.

På innsiden av bilen merkes det at de utvendige målene har økt. Albuerom og skulderplass er forbedret med flere centimeter og det samme gjelder for de som sitter i baksetet. De doble skjermene og det nye infotainmentsystemet MBUX er selvsagt på plass, men har blitt ytterligere forbedret i den nye modellen.

Styr bilen med håndtegn

Brukergrensesnittet MBUX er i kontinuerlig utvikling og får stadig bedre funksjonalitet. Blant annet forstår systemet langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere, og CLA er den første kompaktmodellen som får bevegelsessensorer i det innvendige speilhuset.

Det gjør det mulig å tilpasse skjerminnhold så snart hånden nærmer seg berøringsskjermen i dashbordet eller styreflaten i midtkonsollen. I tillegg er systemet i stand til å skille mellom førerens og passasjerens ønsker og vet eksempelvis hvilket sete som eventuelt skal starte massasjefunksjonen.

En unik egenskap ved interiørassistenten er favorittfunksjonen. Den er tilgjengelig ved å holde hånden over midtkonsollen med pekefinger og langfinger i en V-form. På denne måten kan enhver kommando som styres via MBUX lagres for enkel tilgang.

Videre kan leselampen enkelt slås av og på ved å strekke en hånd mot speilet. Og leter man etter noe i passasjersetet lyser det automatisk opp. Så snart hånden forlater området, slås lyset automatisk av igjen.

Kommer med smarte anbefalinger

Energizing komfortkontroll kobler sammen alle bilens komfortsystemer, som klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk. Her kan føreren konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør og behov. Dersom man har en smartklokke (Garmin) som er koblet til bilen vil Energizing Coach komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.

Ser en halv kilometer

I likhet med A-Klasse har CLA assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet. Takket være økt datakraft og nye sensorer som gjør det mulig «å se» opptil 500 meter fremover kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

Modellen leveres med automatisk nødbrems som standard, som avhengig av situasjonen, kan bidra til å redusere konsekvensene av en kollisjon i trafikk med langsomme, stoppende eller stasjonære biler. CLA Shooting Brake kan også oppdage kryssende fotgjengere og syklister. I tillegg er Active lane keep assist standard, noe som holder bilen i veibanen dersom en uoppmerksom sjåfør drifter ut av kurs.

Et annet element som øker både komfort og sikkerhet er tilvalget Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder. Disse justeres raskt og presist for hele tiden å passe gjeldende trafikksituasjon uten å blende møtende trafikk.

Motorisering

En av introduksjonsmodellene er CLA 250 Shooting Brake med en svært potent 4-sylindret bensinmotor (225 hk, 350 Nm) med 7G-DCT dual-clutch girkasse (blandet drivstofforbruk 0,62-0,65 l/mil, CO2-utslipp 143-149 g / km). Til markedslanseringen i september vil det være et bredt spekter av effektive diesel- og bensinmotorer tilgjengelig, og selvsagt 4MATIC-firehjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen