Kia Motors viste i dag sin nye helelektriske konseptbil, ‘Imagine by Kia’, på Geneva International Motor Show. “Bildesign handler om å begeistre og å få hjertet til å slå litt raskere, og det er ingen grunn til at dette ikke også skal gjelde elektriske biler”, sier Gregory Guillaume, Vice President Design for Kia Motors Europe.
“Konseptbilen skal skape begeistring når du ser den, og gi litt høyere puls når du kjører den”. Begeistring og følelser beskriver godt Kias tanker om design. “Når vi bilprodusenter lanserer elektriske biler snakker vi ofte kun om fakta som rekkevidde og ytelser”, sier Guillaume. “Vårt slagord er “power to surprise”, og vi ønsker med det å flytte mer fokus fra det rasjonelle til det emosjonelle”.
«Imagine by Kia» er merkest første helelektriske firedørs personbil, og leveres med en batteripakke som lades med induksjon. Bilen er med hensikt designet så den ikke passer inn i de definerte bilkategoriene, og kombinerer elementer både fra en kraftig SUV, en sportslig familiebil og en praktisk og romslig crossover.
“Dette er en stor C-segment bil, en størrelse som er utrolig populær i Europa,” sier Guillaume. “Den viser noe kjent, men har samtidig noe helt nytt.”
Representerer mulig ny designretning
Kias velkjente grill, tigernesen, er redesignet og en ny lyssatt front omringer hovedlyktene. Dette gir en karakteristisk og gjenkjennelig lyssignatur, som viser en mulig design for Kias elektriske range fremover.
Lakk i sølv med kromeffekt, og et lag bronsje gir en varm glød. Fargen skifter etter lysforhold, og gir en dybde som fremhever bilens former og konturer. Frontrute og tak går i ett fra A-stolpen og over kupéen, og bilens høye skuldre og smale vinduer gir et dynamisk og sportslig uttrykk.
Blinklysene er plassert høyt opp på panseret, og det ser ut som de flyter inne i en stripe av klart akrylglass. Bak er det skapt en tredimensjonal effekt, hvor blinklysene bølger utover i tuneller. Horisontale striper i baklysene skaper en visuell gjenkjennelse til Kia Stinger. For å redusere turbulens og gi lengst mulig rekkevidde, ble det fokusert mye på aerodynamikk når konseptbilen ble designet.
Lettmetallfelgene på 22-tommer har innsatser med transparent akrylglass, polert på en måte som reflekterer lyset når de er i bevegelse. Dekkene spesiallaget i samarbeid med Goodyear; 255/35 R22 Intelligrip EV concept tyres.*
Romslig interiør med humoristisk vri
“Når det gjelder interiøret ønsket vi å gi det en overraskende tvist, og at det skulle være delikat og engasjerende både for fører og passasjerer,” Sier Ralph Kluge, General manager for interior design i Kia Motors Europe.
Karosseriets form og drivlinjens layout ble utnyttet maksimalt for å gi best mulig plass, og skape et luftig og romslig interiør. Konseptbilen har 21 individuelle høyoppløselige skjermer plassert etter hverandre på dashbordet.
“De 21 utrolig tynne skjermene er ment som en humoristisk vri for å svare på den pågående konkurransen om hvem som kan produsere bilen med størst skjerm”, sier Kluge. “De er en skulpturell og iøynefallende installasjon, men også høyst funksjonell. Fra førerens plass danner de et enhetlig display, en friskt og morsom tilnærming til hvordan man kan gå bort fra tradisjonelt plasserte skjermer”.
Skjermene gir informasjon om klimaanlegg, navigasjon, kjøre- og mediesystemer. I tillegg vises flere tidligere konseptbiler på skjermene for å skape en kobling mellom fortid, nåtid og fremtid. «Med denne kombinasjonen av kunst og informasjon trekker vi frem minner fra vår fortid i en bil som går rett inn i vår fremtid», sier Kluge.
Den flytende midtkonsollen som troner uavhengig over gulvet understreker kupéens luftige atmosfære, og de bakhengslete dørene gir enkel innstigning. Det er også god plass til bagasje; Imagine by Kia har to bagasjerom; et rom i front, ‘frunk’ (front trunk) samt et tradisjonelt rom bak dekket av en stor glassluke.
Elektrisk fremtid
“Vi ser for oss en fremtid der engasjernede og dynamiske biler som “Imagine By Kia” vil være en naturlig del av vårt transportbehov, derav navnet”, sier Guillaume.
«Det er gøy å se nok en elbil fra Kia her på messen i Genève», sier Irene Solstad, Adm. Direktør for Kia i Bertel O. Steen. «Selv om nok ikke eksakt denne bilen kommer i produksjon, sier den litt om hva Kia tenker fremover av mulig designretning. Kia satser stort på elektrifiserte drivlinjer, og kommer med mange nye modeller de nærmeste årene».