I motsetning til vanlige bilister har ikke selvkjørende biler mulighet til å kommunisere med medtrafikanter. Ford tester derfor lyssignaler som skal indikere hva det førerløse kjøretøyet er i ferd med å foreta seg.
Dette er en del av selskapets undersøkelse av hvordan den selvkjørende bilen skal fungere problemfritt i møte med andre bilister, fotgjengere og syklister. De første testene er gjennomført med en sjåfør bak rattet, utkledd som et bilsete, og lys på bilens tak som signaliserer om bilen er i ferd med å stoppe eller kjøre videre.
– For at andre trafikanter skal kunne stole på selvkjørende kjøretøy er det viktig å utvikle en universell kommunikasjonsmåte. Vi kledde ut en sjåfør som et bilsete fordi det er den beste og mest effektive måten å undersøke medtrafikantenes reaksjoner på en selvkjørende bil, sier manager for Core Lightning i Ford Europa, Thorsten Warwel.
I samarbeid med Chemnitz University of Technology i Tyskland har forskerne undersøkt hvor effektivt tre farger på bilens tak kommuniserer med medtrafikanter. Lysene kan sees på hele 500 meters avstand.
Undersøkelsene viste at hele 60 % av de 173 personene – som møtte en spesialutstyrt Ford Transit Connect med lys på taket og med sjåføren som var utkledd som et bilsete – trodde det var et selvkjørende kjøretøy.
Foretrakk turkise lys
Ytterligere 1600 personer ble spurt om hvilke farger som ble lagt mest merke til, og da svarte et flertall turkis.
Undersøkelsen viste også at lyssignaler var noe mange av de spurte stolte på. Dette gir forskerne grunnlag for å studere ytterligere hvordan de visuelle signalene skal kommunisere enda bedre.
Viktig å vite hva en selvkjørende bil ønsker å foreta seg
– Å oppnå øyekontakt med en sjåfør er en viktig form for kommunikasjon. Samtidig viste vår studie at trafikanter først og fremst forholder seg til hva en bil gjør. Det neste trinnet for oss blir derfor å se på hvordan vi kan videreutvikle lyssignalene slik at de skal være enkle og intuitive å forstå for alle, sier Dr. Matthias Beggiato ved Chemnitz University of Technology.
Ford jobber sammen med universitetet i det såkalte «InMotion-prosjektet». Her har tyske transportmyndigheter investert en million euro som et ledd i Research Programme on Automation and Connectivity in Road Transport.
Kledde seg ut som et bilsete
Sjåførene som kledde seg ut som et bilsete gikk gjennom et treningsprogram og kunne holde øynene på veien gjennom en falsk hodestøtte i «setedrakten». De fikk også hjelp av en assistent gjemt i baksetet for å holde oversikt over veien foran dem.
I separate tester som Ford har foretatt sammen med billysspesialisten HELLA, har forskerne undersøkt hvilken lysplassering som er best. De har imidlertid ikke konkludert om det er i grillen eller på taket.
Samarbeider for å utvikle en bransjestandard
Fords mål er å utvikle en egen selvkjørende bilmodell som skal lanseres i Nord-Amerika i løpet av 2021. Målet er at folk skal ha tillit til selvkjørende biler. For å klare det er det avgjørende med en industristandard for å kommunisere klart hva den førerløse bilen har tenkt til å foreta seg.
Selskapet samarbeider med en rekke industriorganisasjoner, inkludert Organisation for Standardisation (ISO) og Society of Automotive Engineers (SAE), og oppfordrer andre bilprodusenter og teknologiselskaper om å jobbe sammen med dem for å komme frem til en slik standard.
I samarbeid med Argo AI ble Ford nylig det første selskapet som testet selvkjørende biler i Washington DC. Testingen er også i gang i Detroit, Pittsburg og Miami.
I Kina er Ford en del av Apollo-programmet. I samarbeid med søkemotortjenesten Baidu jobber Ford med å starte testing av selvkjørende biler i Beijing og andre kinesiske byer senere i år.
Om Ford Motor Company