BMW iNEXT møter Kong Vinter

BMWs neste teknologiske flaggskip, foreløpig kjent som BMW iNEXT, testes nå for fullt i nordisk vinterlandskap. De røffe vinterforholdene er den optimale prøvelsen når prototypen til den helelektriske SUV-en, som lanseres i 2021, testes til ytterpunktene.

Hver vinter finner en rekke av BMWs prototyper veien til BMW Groups eget testsenter i Arjeplog, Sverige. En av prototypene som møter nordisk kulde, is og krevende kjøreforhold denne vinteren, er BMW iNEXT.

Fra visjon til prototype
BMW iNEXT ble først vist frem som en visjonær studiemodell høsten 2018. Hvilke elementer som blir med hele veien til den…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMWs neste teknologiske flaggskip, foreløpig kjent som BMW iNEXT, testes nå for fullt i nordisk vinterlandskap. De røffe vinterforholdene er den optimale prøvelsen når prototypen til den helelektriske SUV-en, som lanseres i 2021, testes til ytterpunktene.

Hver vinter finner en rekke av BMWs prototyper veien til BMW Groups eget testsenter i Arjeplog, Sverige. En av prototypene som møter nordisk kulde, is og krevende kjøreforhold denne vinteren, er BMW iNEXT.

Fra visjon til prototype
BMW iNEXT ble først vist frem som en visjonær studiemodell høsten 2018. Hvilke elementer som blir med hele veien til den endelige modellen, får vi svar på i 2021. Da starter serieproduksjonen på BMW sin fabrikk i Dingolfing i Tyskland.

BMW iNEXT måler 5055 mm i lengden, 1690 mm i høyden og 2062 mm i bredden. Med andre ord er målene litt større enn den helt nye generasjonen BMW X5. Dimensjonen til studiemodellen sørger både for et romslig interiør og nok plass til en rekke nye tekniske installasjoner.

Etter kort tid har studiemodellen dermed blitt til en prototype og man er i full gang med videre utvikling og testing.

Kamuflert design og teknikk
Den kamuflerte bilen testkjøres på snødekte veier og islagte innsjøer hvor lave temperaturer og minimal friksjon gir verdifull innsikt og erfaring. Den lave friksjonen på snø og is betyr at samspillet mellom firehjulsdriften og de elektroniske støttesystemene kan testes under langt mer ekstreme forhold enn hva man møter under normal kjøring. Det til tider svært ujevne og røffe underlaget er også et godt utgangspunkt for å teste ut understell og demper-system.

Samtidig blir den elektriske motoren, høyspenningsbatteriet og kjølesystemet satt på prøve i møte med den nordiske vinterkulden. Naturlig nok legges det derfor stor vekt på å utvikle et effektivt energistyringssystem og klimaanlegg som takler de utfordringene vårt klima byr på – uten at den elektriske rekkevidden påvirkes mer enn nødvendig.

Både styringen og bremsesystemet finjusteres under en rekke forskjellige forhold. Den energien man henter ut fra en oppbremsing vil for eksempel variere under ulike førerforhold. Derfor testes BMW iNEXT også på snødekte grusveier, så vel som på tørr asfalt og speilblank is.

Autonom fremtid
Skal vi fortsatt kjøre selv i fremtiden, eller skal vi kjøres? BMW iNEXT åpner for begge deler. I «Boost»-modusen er det føreren som sitter i førersetet for de dynamiske egenskapene og hersker over de elektriske kreftene, mens i «Ease»-modusen tar den autonome teknikken i stor grad over.

Selv om noen av egenskapene i BMW Vision iNEXT tilsynelatende er preget av å være veldig fremtidsorienterte, så vil de autonome egenskapene spille en større rolle i 2021 enn hva vi er vant med i dag.

Straks 20 000 helelektriske BMW-er på norske veier – med mer i vente
I løpet av februar registreres BMW i3 nummer 20 000 i Norge. Siden lanseringen høsten 2013 har den kompakte elbilen stadig blitt vanligere å se rundt om i trafikken her til lands. I årene fremover får BMW i3 selskap av en rekke nye elektrifiserte BMW-modeller; I 2025 vil BMW Group tilby minst 25 ladbare modeller, hvorav minst 12 av dem er helelektriske. Neste år lanseres BMW iX3, og samtidig som BMW iNEXT går i serieproduksjon i 2021, starter også serieproduksjonen av BMW i4.

Artikkelen fortsetter under annonsen