Jaguar I-Pace – Elektrisk luksus verdt å vente på

 

Jaguar I-Pace har fått terningkast seks av motorjournalister og bare positiv omtale. Endelig er det vår tur til å teste og vi forstår godt at denne elektriske luksusen har falt i smak hos de aller fleste.

 

Jaguar er et gammelt bilmerke med 60-års tradisjon, som trekkes frem sammen med Rolls-Royce og Aston Martin når vi snakker om tradisjonsrik Engelsk merkevare. Jaguar er således et bilmerke mange setter høyt og mange trodde vel at det var PR-stunt, da Jaguar sjef Ralf Dieter Speth ønsket å lage elbiler til luksusmarkedet. Jaguar startet med en liten ingeniørgruppe og med helt blanke…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Jaguar I-Pace har fått terningkast seks av motorjournalister og bare positiv omtale. Endelig er det vår tur til å teste og vi forstår godt at denne elektriske luksusen har falt i smak hos de aller fleste.

 

Jaguar er et gammelt bilmerke med 60-års tradisjon, som trekkes frem sammen med Rolls-Royce og Aston Martin når vi snakker om tradisjonsrik Engelsk merkevare. Jaguar er således et bilmerke mange setter høyt og mange trodde vel at det var PR-stunt, da Jaguar sjef Ralf Dieter Speth ønsket å lage elbiler til luksusmarkedet. Jaguar startet med en liten ingeniørgruppe og med helt blanke ark, har de utviklet en unik elbil-plattform til sin første elbil.

 

HSE- utstyrsnivå er ikke toppnivå, meget lekker allikevel med ventilerte seter og en rekke fargekombinasjoner.

 

 

Unik elbilplattform

De aller fleste elbiler frem til nå er ordinære biler hvor elmotor, batterier og elektronikk må tilpasses ledig plass når motor og drivverk i den vanlige produksjonsmodellen fjernes. På bare tre år laget Jaguar en helt ny og egenutviklet elbil-plattform med batteriene integrert i bilens selvbærende konstruksjon. På den måten får Jaguar I-Pace god innvendig plass selv med sitt tøffe cab forward-design. Jaguar har nå en unik plattform som kan danne grunnlag for videre elbil-satsning.

Fronten er typisk Jaguar og også her har fabrikken tenkt på å gi bilen god rekkevidde ved at luftmotstanden er lave 0.29Cd, dette er faktisk mye bedre enn småbilen Fiat 500 som måles til 0.359 Cd.

Grillen gir også redusert motstand ved å lede ut igjennom grillen via et scoop på panseret. Markante LED-lys Rammer inn fronten og som opsjon er Adaptive Matrix LED-lys tilgjengelig. Fra siden ser det ut til at Jaguar har kopiert Mazdas målsetning innen design, også Jaguar I-Pace ser ut til å være i bevegelse selv om bilen sår stille.

 

Permanent 4×4 fra to elektromotorer på front og bakaksel kan justeres via forskjellige kjøreprogram, Jaguar I-Pace er den ultimate hyttebilen som ikke er redd for hverken snø eller vann.

 

 

Innvendig

Jaguar I-Pace må betraktes som en kompakt bil med sine 468 centimeter i lengden. Likevel er Jaguar I-Pace forbausende romslig innvendig med akselavstand på hele 299 centimeter. Akselavstand er som kjent den plassen ingeniørene har til rådighet mellom hjulbuene til å skape plass for passasjerer.

Med Jaguars inntog i elbil verden vil trolig en del av bytte ut sin Tesla med en toppstyrt Jaguar I-Pace. Bilen fremstår som perfekt og vil bli mal for neste generasjons elbiler.

 

Jaguar har laget en helt komplett elbil på bare tre år, 400 hk, lang rekkevidde og hengerfeste er på plass sammen med permanent 4×4. Jaguar I-Pace er faktisk også laget for å kjøre i terrenget. I-Pace takler 50 cm vanndybde og innehar noe av de samme terrengegenskapene til søstermerket Land Rover.

 

 

Har alt

Jaguar I-Pace har altså alt man ønsker av en moderne elbil og litt til i form av formidable terrengegenskaper. Når søstermodellene heter Land Rover er det naturlig at enkelte elementer fra deres evne til terrengkjøring flyttes over til Jaguar, men at Jaguar I-Pace har en helt unik vanntett batteripakke som igjen medfører at Jaguar I-Pace forserer elver med 50 cm dybde er helt unikt for elbiler. Med et hjul i hvert hjørne og elmotor på både fram og bakaksel, med flere spesielt tilpassede kjøreprogram for ekte terrengkjøring, er dette en god terrengbil også.

Det er på vanlig vei vi befinner oss som oftest. På dette underlaget er også Jaguar I-Pace en vinner med godt dempet luftfjæring.

 

Dørhåndtakene felles ut når du nærmer deg bilen.

 

 

Herlig å kjøre

400 hesters motor med 696 newtonmeter dreiemoment gir en herlig akselerasjon akkompagnert med kunstig motorlyd fra bilens lydanlegg, 0-100 km/t går på 4,8 sekunder selv om Jaguar I-Pace veier over 2,2 tonn.

Ute på svingete veier merker man vekten, likevel ligger bilen godt i veien siden konstruktører har plassert et hjul i hvert hjørne og lavt tyngdepunkt takket være batteripakken i bilens bunnplate.

 

Enkelte er opptatt av rekkevidde, vår Jaguar I-Pace er estimert til 400 km etter den realistiske WLTP-standarden. Bilen viser 321 km rekkevidde ved 76% gjenværende batterikapasitet.

 

 

Verdt å vente på

Jaguar I-Pace er herlig å kjøre, men det er likevel kombinasjon av opplevd Premiumkvalitet i materialene, sammen med en motehistorie som inneholder deltakelse i alt fra Formel 1 til rally i tidsrommet fra 1935 til i dag, som gir deg den gode følelsen.

Jaguar er også involvert i den elektriske serien Formula E slik at erfaringer fra deres elbil blir benyttet til racing også. Jaguar grunnlegger Sir William Lyons’s motto for Jaguar var: “Grace, Pace and Space,”. Disse tre ordene er en perfekt beskrivelse av nye Jaguar I-Pace.

Denne bilen er verdt i vente på!

 

Jaguar I-pace er bygget på en unik egen elbil-plattform, 656/1453 liter bagasjeromskapasitet vitner om godt utnyttet plass.

 

 

Konklusjon

Jaguar I-Pace er en helt komplett drømmebil som vil danne mal for fremtidens elbil, god rekkevidde, romslig bagasjerom på hele 656 liter, samt 750 kg tilhengervekt. Prisen starter på kr 599.900 med permanent 4×4. Vi skal heller ikke glemme formidable terrengegenskaper hvor hytteveien ikke byr på problem, ei heller oversvømt (50 cm vadedybde) skogsvei på vei til høstjakta.

 

Trykknappautomat er på moten igjen, mange husker dette systemet fra 50-tallet, Jaguar har byttet ut dreiehjulet med trykknapper.

 

 

Fakta Jaguar I-Pace

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 400 hk
  • Moment: 696 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 4,8 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Forbruk blandet: 2,12 kWt l/mil WLTP
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.208 kg
  • Tilhengervekt: 750 kg
  • Lengde: 4,68 m
  • Bredde: 2,01 m
  • Høyde: 1,56 m
  • Akselavstand: 2,99 m
  • Utstyrsnivå: HSE
  • Bagasjerom volum: 656/1453 liter
  • Pris fra: Kr 599,900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 810.700,-

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen