Hyundai Tucson er en gammel kjenning. Bilen er Hyundais største salgssuksess globalt. 2019-utgaven har blitt oppdatert med ny teknologi.
Nye Hyundai Tucson har fått en rekke designendringer og har blant annet en ny versjon av Hyundais kaskadegrill. Bilen får dessuten ny LED-signatur og Full-LED frontlykter. Nye støtfangere, skjørt og felger står også på menyen sammen med nye baklykter og en endret hekkdiffusor.
Teknologiske nyvinninger
Nye Hyundai Tucson får en rekke nyvinninger og oppgraderinger på teknologifronten også. Tucson leveres blant annet med adaptiv cruise control, head-up display, fjernlysassistent, tretthetsvarsler og 360° Surround View Monitor.
I tillegg får bilen et kraftig Premium lydanlegg fra den anerkjente amerikanske hifi-produsenten KRELL. 360° Surround View Monitor var for vår del et nytt bekjentskap i Hyundai Tucson. Vi foretrekker dette systemet som viser bilen i fugleperspektiv både ved rygging og kjøring fremover i forhold til de lyd-baserte assistentene. Sensor med lyd oppdager som regel ikke fortauskanter og andre felgdrepere, men disse hindringene kommer klart frem på informasjonsskjermen til Hyundai Tucson.
Adaptivt cruise control
Adaptivt cruise control ble også behørig testet. Systemet virker også i køkjøring, hvis trafikken stanser, bremser systemet bilen til den står i ro og akselererer til innstilt hastighet når veien er klar igjen.
Tucson er også selvstyrende via Lane assistent. Sammen gir disse to systemene en avslappet kjørestil siden bilen selv sørger får å holde seg midt i kjørebanen og holder automatisk avstand til forankjørende bil. Vi får bare håpe neste oppdatering vil inkludere en sammenkopling med bilens GPS, slik at fartsgrensene automatisk oppdateres i Adaptiv cruise control. Nå justeres dette manuelt med en knapp på rattet.
Ned i pris
Hyundai og søstermerket Kia, konkurrer om de samme kundene med fokus på markedets beste garantivilkår og fornuftige utstyrspakker som vanlige folk behøver. Hyundai Tucson har videreført dette konseptet ved å tilby bare et utstyrsnivå, men utstyrsnivå Teknikk har alt av utstyr.
Valgmulighet innen motor og girkasse er også enkle med en girkasse/motorkombinasjon. Hyundais 7-trinns dobbelclutchgirkasse sammen med 1,6-liter dieselmotor på 136 hk er eneste valg. Samme kombinasjon er tilgjengelig med både 2Wd og 4WD, eneste tilleggsutstyr i vår prisliste, blir Panorama soltak og metallic lakk. Som firehjulstrekker får bilen en prisnedgang på 52.000 kroner. Det gjør bilen til et svært attraktivt valg i sitt segment. Vi liker at 2019- modellen med 4×4 inneholder langt mer utstyr til lavere pris.
Komfort
Enkelte nyheter finner man også innvendig. Den nye bakseteløsningen, hvor baksete kan vippes bakover på samme måte som flyseter, er en utmerket løsning. Dette går riktignok utover bagasjeplass, men du verden så behagelig med en avslappet tilbakelent sitteposisjon.
Fører og passasjersete ser ut til å inneha for korte sitteputer for de langbeinte, men siden sete har lang vandringsvei i høyden, så finner man raskt god sittestilling, hvor hele låret har kontakt med sitteputen. Man må huske at dette er en modell laget for det europeiske markedet med tysk designer. Av den grunn passer bilen godt til nordmenns behov og størrelse.
Ute på veien merkes komforten godt.Hyundai har laget et understell for komfort, hvor ujevnheter blir godt absorbert. Vi har i en årrekke lest tester hvor nesten alle bransjefolk hyller det stive oppsettet, men det passer ikke til alle. Hyundai Tucson har funnet et meget godt understell til denne typiske familiebilen.
En sporty ungdomsbil vil man selvsagt ha satt opp annerledes, men når bilen kjører selv og baksetepassasjeren sitter behagelig tilbakelent med musikk, via den amerikanske HIFI-produsenten KREL, da snakker vi komfort. Prikken over i-en blir Panorama soltak, som glir helt tilbake og åpner en takluke, hvor frisk luft strømmer inn i bilen sommerstid. Taket koster kr. 10.000,-.
Konklusjon
Hyundai Tucson passer rett inn i det umettelige SUV / crossover markedet som en typisk folkelig familiebil med alt utstyr en vanlig forbruker behøver. At folkefavoritten med automat og 4×4 blir 52.000 kroner rimeligere er en bonus når bilen faktisk har langt mer utstyr enn tidligere. Adaptivt cruise control, 360° Surround View Monitor og Premium lydanlegg fra KRELL er nå inkludert. 2019-utgaven gir deg enda mer bil for pengene.
Fakta Hyundai Tucson
- Motor: R4 Diesel
- Slagvolum: 1.6-liter
- Effekt: 136 hk
- Moment: 320 Nm
- Gir: 7-trinns automat
- 0-100 km/t: 11,8 sekunder
- Toppfart: 180 km/t
- Forbruk blandet: 0,47 l/mil (NEDC)
- Co2 utslipp: 123 g/km
- Egenvekt: 1.600 kg
- Tilhengervekt: 1.600 kg
- Lengde: 4,48 m
- Bredde: 1,85 m
- Høyde: 1,65 m
- Akselavstand: 2,67 m
- Utstyrsnivå: Teknikk
- Bagasjerom volum: 513 / 1.503 liter
- Pris fra: Kr 435,900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 445.900,-