26 år gamle Michael Stubberud har funnet drømmebilen i form av 1967 Pontiac Firebird Cab, dette er en bil som vil stige i verdi siden produksjonstallet var lavt i 1967.
26 år gamle Michael Stubberud er en ung bilentusiast, som kjøpte sin første amerikaner allerede ved 20-års alder. Bilen har gjennomgått en oppfattende restaurering de siste seks åra.
Enkelte er bekymret for forgubbingen i Amcar-miljøet. Vi tror det er en naturlig utvikling siden de veletablerte har bedre økonomi til en ekstra hobbybil, mens ungdom sliter med å komme inn på boligmarkedet og naturlig nok må forsake sommerbil i etableringsfasen. Michael Stubberud derimot viser at det er mulig å kjøpe drømmebilen tidlig i livet ved hjelp av egeninnsats.
Far og sønn
For Michael kom interessen for bil inn med morsmelken. Hans far Bengt Stubberud kjørte både Granada, Opel, Charger og Buick Electra i sin ungdom og naturlig nok smittet bil interessen over på Michael også. Med ønske om jobb innen bilbransjen ble Lakklinjen på Borg Videregående skole et naturlig valg. Deretter ble det jobb som lærling hos Tune Billakkering. Bilvalget ble ikke amerikansk med en gang, for Ford Taunus 17 og 20 M var et rimelig valg i starten. Allerede som 20-åring ble Michael overtalt til å lete etter en tøff amerikaner.
1967 Pontiac Firebird Cab
Drømmebilen ble lokalisert i Sandefjord. Pontiac-en behøvde riktignok litt omtanke siden denne bilen har gått i landet siden 1971, men med riktig yrkesbakgrunn og ungdommelig pågangsmot gikk Michael i gang med å forvandle bilen til egen stil. Det ble bare produsert 15 528 utgaver av Firebird cab i 1967 og mange har blitt spiker siden den tid. Dermed begynner denne utgaven å bli ganske sjelden.
House of Kolor
Lyden som møter oss når vi treffer Michael for første gang er herlig. Lydbildet produseres av 327 cid V8 motor med 2,5” eksosanlegg som går over i 3” bak.
– På toppen troner Edelbrock forgasser og innsug. Motoren er fra Chevrolet og den kjøpte jeg ferdig bygget sammen med TH 700 4-trinns automatkasse. Firebird ble levert originalt med 2-trinns Powerglide og 3-trinns automat samt manuelt gir. Jeg ønsket lavere turtall på motorvei, dermed ble medfølgende 3-trinns automat byttet ut til fordel for 4-trinns automatgir. Motoren skal få en ny Holley forgasser og en fintuning av gasser og tenning, forklarer Michael.
– Lakken er meget spesiell?
-Lakkvalget falt på en farge fra House of Kolor. Først la jeg på en svart base med farge på toppen, hovedfargen er transparent og dermed skinner svart i gjennom litt avhengig av hvordan lyset treffer bilen. House of Kolor er en svindyr lakk som koster over 3 000 kroner literen og er benyttet av de fremste Custom-entusiastene i USA. Avdøde Boyd Coddingtons verdenskjente 1963 Twin Turbo Corvette “TwinSting” ble i sin tid lakkert med House of Kolor og siden er lakken blitt et statussymbol for seriøse bilbyggere som Chip Foose. For å beskytte lakken la jeg også noen lag klarlakk på toppen, forteller Michael Stubbrud.
Videre planer
-Firebird-en er utrolig fin med ny cab, profesjonell lakk og klassiske felger fra Thrust Revolution, men de fleste blir aldri ferdig med å restaurere. Hva er dine videre planer med bilen?
Ja, man ser hele tiden ting som kan forbedres, ombygging av girkasse medførte at girskifteren mangler et gir på displayet,så den skal byttes. Motoren går på en for feit blanding akkurat nå, en ny forgasser og finjustering av gasser og tenning vil forhåpentlig forbedre drivstofføkonomien.
-Jeg har også restaurert en Nissan 300 ZX. Dette er en herlig sportsbil, med god veiholdning, som benyttes hele året.
Med full jobb og to herlige biler mange ønsker seg har Michael bevist at ved egeninnsats er det mulig å realisere bildrømmen i ung alder også. Michael Stubberud bør være en inspirasjon for andre ungdommer til å gjøre det samme.