Mercedes-Benz – Ny «Norgesbil»

 

Mercedes forvandler vanlig E-klasse til en røffere bil. Nykommeren kombinerer personbilens gode kjøreegenskaper med SUV-ens evne til å ta seg frem.

 

Siden SUV hele tiden vinner markedsandeler og den typiske stasjonsvognen taper, må det være riktig å kombinere disse to stilarter. Det er akkurat det Mercedes har tenkt her. Denne kombinasjonen er ingen nyhet, for flere konkurrenter har hatt suksess med konseptet tidligere. Nå er det altså Mercedes sin tur til å lage stasjonsvogn, som er skapt for å mestre alt fra gjørmete grusveier til snødekte fjellveier.

 

Høyreist

Forvandling til Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain skjer ved at understellet…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Mercedes forvandler vanlig E-klasse til en røffere bil. Nykommeren kombinerer personbilens gode kjøreegenskaper med SUV-ens evne til å ta seg frem.

 

Siden SUV hele tiden vinner markedsandeler og den typiske stasjonsvognen taper, må det være riktig å kombinere disse to stilarter. Det er akkurat det Mercedes har tenkt her. Denne kombinasjonen er ingen nyhet, for flere konkurrenter har hatt suksess med konseptet tidligere. Nå er det altså Mercedes sin tur til å lage stasjonsvogn, som er skapt for å mestre alt fra gjørmete grusveier til snødekte fjellveier.

 

Høyreist

Forvandling til Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain skjer ved at understellet blir hevet i forhold til de andre E-klassemodellene. Bakkeklaringen er dermed høyere og man får en bil som er godt egnet til snødekte hytteveier.

De lavere delene av karosseriet kommer med svart plastikk for å hindre småskader på lakken. E-Klasse All-Terrain leveres også med 19 tommers lettmetallfelger i 10-eikedesign, som tilleggsutstyr 19 tommers lettmetallfelger i eike-design eller 20 tommers lettmetallfelger i 5-dobbelteikedesign.

Fronten er også modifisert med SUV-inspirert radiatorkledning, sentralt plassert Mercedes-stjerne og to lameller i iridiumsølv. Innvendig er pedalene i rustfritt stål, og gulvmattene kommer i en egen All-Terrain design. Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain er laget for å ivareta personbilens kjøreegenskaper.

 

Kjøreprogram

Den viktigste forandringen er introduksjon av luftfjæringssystemet AIR BODY CONTROL som standard på E-Klasse All-Terrain. Som vanlig kan vi velge mellom forskjellige kjøreprogram, men på nye E-Klasse All-Terrain har man også hentet et eget kjøreprogram fra SUV-en GLE.

Naturlig nok heter programmet All-Terrain, kjøreprogrammet tilpasser dessuten reguleringssystemene, som det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP® eller antispinnreguleringen (ASR), til kjøring på veier uten fast dekke eller til dårlige kjøreforhold.

Særlig i kombinasjon med firehjulsdriften 4MATIC gir dette ekstremt pålitelig traksjon og suveren fremdrift. Avhengig av den aktuelle hastigheten kan understellet heves ytterligere 20 millimeter utover vanlig høyde. Totalt tre nivåer er tilgjengelige takket være luftfjæringen. Kombinasjonen av firehjulsdrift 4MATIC, luftfjæringssystemet AIR BODY CONTROL, et eget All-Terrain kjøreprogram og større hjul er det som skiller All-Terrain fra vanlig E-klasse.

 

Flere kjøreprogram

Det er nettopp flerkammer luftfjæring som hever Mercedes220 E All-Terrain ytterligere et hakk opp på komfort-toppen. Vi starter vår rundtur i det myke og behagelige kjøreprogrammet Comfort, i denne bilen er det ikke bare motor og girkasse som forandres via de forskjellige kjøreprogrammene, men understellet tilpasses også.

Vi kan med en gang konkludere med en usedvanlig behagelig kjøreopplevelse i motorveishastighet, vår Mercedes E 220 D All-Terrain svelger ujevnhetene i veibanen meget godt. Faktisk føles denne bedre på veien en vanlig E-klasse, mulig lengre fjæringsvei på luftfjæringen medvirker. Luftfjæringen som kalles Air body Control på Mercedes-språket kan regulere dempningen på hvert hjul og tilpasses kjøresituasjonen og veiens tilstand, dermed er understellet optimalisert i enhver situasjon.

Inne i bilen slipper ikke vindsus eller dekkstøy inn. Mercedes All-Terrain er så stillfefrdig, myk og behagelig at man bare får lyst til å legge ut på langtur.

 

Begynnende senilitet?

Vi var interessert i å teste ut svingegenskapene også, men om det var alder eller interesse for ekstrautstyret til denne bilen skal være usagt, i hvert fall glemte undertegnede å bytte kjøreprogram til Sport når vi startet kjøringen på svingete veier.

Aggressiv kjøring i skarpe svinger fungerte også utmerket i feil kjøreprogram, feilen ble oppdaget og man merker en mye bedre kontakt med kjørebanen i Sport, men ujevnhetene blir ikke så godt dempet. Intelligent firehjulsdrift i kombinasjon med elektronisk stabiliseringssystem og antispinn jobber så godt sammen at man faktisk kan kjøre i «feil» kjøreprogram og likevel føle seg trygg med et pålitelig veigrep.

AIR BODY CONTROL tilpasser også understellet etter fart og nedbremsing slik at systemet hele tiden gir deg optimalt veigrep uansett valgt kjøreprogram.

 

Off road

Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain er en bil som det er lett å bli glad i, men årstiden medfører at vi ikke får testet det som er formålet med All-Terrain-utgaven. Bilen er laget for å mestre alt fra gjørmete grusveier til snødekte fjellveier.

En avstikker til en skogsvei har vi derimot tid til, inn med programmet All-Terrain, bilen heises maksimalt og bilen kan ikke kjøres over 35 km/t i dette terrengprogrammet, man kan ikke gjøre feil for ved for høy hastighet senkes bilen automatisk. All-Terrainmodus medfører et mye hardere understell, ujevnhetene i veibanen blir meget tydelig og som ekte Off-road kjøretøy får man et eget sett instrumenter med dette kjøre programmet.

Styringsvinkel, luftfjæringens posisjon, kompass og påkjøringsvinkler kan vises. Det må presiseres at Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain ikke egner seg til kjøring i utmark siden bakkeklaringen bare er på 15,6 centimeter, Mercedes har isteden laget en særdeles komfortabel bil som altså er ideell til alt fra gjørmete grusveier til snødekte fjellveier.

 

Konklusjon

Med 15,6 centimeter bakkeklaring er ikke Mercedes E-Klasse All-Terrain en bil for terrenget, men takler alt fra gjørmete grusveier til snødekte fjellveier godt. På vanlig vei er faktisk Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain bedre enn originalen. AIR BODY CONTROL multikammer luftfjæring er standard og en lenger vandringsvei på demperne medvirker til økt komfort.

 

 

Fakta Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

  • Motor: Diesel
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 194 hk
  • Moment: 400 Nm
  • Gir: 9-trinns-automat
  • 0-100 km/t: 8,0 sekunder
  • Toppfart: 232 km/t
  • Forbruk blandet: 0,52 l/mil
  • Co2 utslipp: 137 g/km
  • Egenvekt: 1.825 kg
  • Tilhengervekt: 2.100 kg
  • Lengde: 4,94 m
  • Bredde: 1,86 m
  • Høyde: 1,49 m
  • Akselavstand: 2,94 m
  • Utstyrsnivå: All-Terrain
  • Bagasjerom volum: 640/1.820 liter
  • Pris fra: Kr 709.800,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 955.310,-

 

Små forandringer er det også på interiøret i All-Terrain, aluminiumspedaler og egne matter med logo.

 

Fronten er modifisert med SUV-inspirert radiatorkledning, sentralt plassert Mercedes-stjerne og to lameller i iridiumsølv.

 

Baksetet er like innbydende som resten av bilen.

 

Med 640/1.820 liter bagasjerom har man plass til det meste.

 

Instrumentpanelet har et nytt kjøreprogram i form av All-Terrain, bilen heves til maksimal høyde tilpasset dårlige veier.

 

Som dere ser er det ikke store forandringer på bakparten i forhold til vanlig E-klasse.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen