Škoda Octavia – Nytt design og smarte løsninger

 

Škoda er utvilsomt merket som gir mest for pengene i VW-konsernet. Škoda deler motor og drivlinje med VW og Audi, og kvaliteten er betydelig hevet de senere åra.

 

Strategien til Škoda virker meget bra. I løpet av 2016 ble det kjøpt 7 774 ŠKODA i Norge, noe som gjør at det tsjekkiske bilmerket ender på en åttendeplass på registreringsstatistikken. Dette er rekord. Aldri før har det blitt registrert flere ŠKODA i Norge.

 

Fra Škoda til BMW

Nye Škoda Octavia vil være med å bidra til en positiv salgsutvikling også i år siden bestselgeren starter sesongen med en…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Škoda er utvilsomt merket som gir mest for pengene i VW-konsernet. Škoda deler motor og drivlinje med VW og Audi, og kvaliteten er betydelig hevet de senere åra.

 

Strategien til Škoda virker meget bra. I løpet av 2016 ble det kjøpt 7 774 ŠKODA i Norge, noe som gjør at det tsjekkiske bilmerket ender på en åttendeplass på registreringsstatistikken. Dette er rekord. Aldri før har det blitt registrert flere ŠKODA i Norge.

 

Fra Škoda til BMW

Nye Škoda Octavia vil være med å bidra til en positiv salgsutvikling også i år siden bestselgeren starter sesongen med en facelift denne gang. Ansiktsløftningen har blir gjennomført ved hjelp av designeren Jozef Kaban. Samme mann har som kjent laget designet på Superb, Kodiaq og på nye Octavia. Dette blir hans siste modell for Škoda siden han går til ny jobb hos BMW.

Linjene på nye Octavia er mer strømlinjeformet ogden mest synlige forandringen er nye LED-hovedlys i fronten. Designet bryter litt med det tradisjonelle vi er vant til. Moderne design vil mange mene, andre vil tenke på lyktedesign fra gamle Volvo V60. Fronten er også forandret ved at merke logoen er mer tydelig. fronten er kraftigere, bredere og har mer karakter.

 

Oppdaterte infotainment-systemer

Nye oppdaterte infotainment-systemer er på plass i ŠKODA Octavia. Alle infotainment-systemer har nå fått kapasitive berøringsskjermer i glassdesign. ŠKODA Connect gir deg et allsidig nettverk med mobile internett-tjenester.

Det nye ŠKODA Connect-systemet sørger for at bilen alltid er på nett og inneholder flere nye online-tjenester som live trafikkinformasjon, værvarsel, tilgang til flere av bilens funksjoner via smarttelefon, automatisk ulykkesvarsling m.m.

 

Favoritt-understell

Vi var tidligere inne på Škodas behagelige prisstrategi på tilleggsutstyr. Vår favoritt er tilgjengelig for første gang på Škoda Octavia. Vi snakker selvsagte om adaptivt understell. Dette understellet må ikke forveksles med luftfjæring, for det er et elektromagnetisk system med innstillingene Normal, Sport eller Comfort.

Vanligvis benyttes Normal i bytrafikk og Sport på svingete veier. I Sport blir demperne hardere og veikontakten bedre, Comfort derimot er behagelig på motorveien siden innstillingen gir en mykere bil hvor ujevnhetene blir bedre dempet. Prisen på adaptivt understell er på kr. 8.800,- men begrenses til enkelte motor og utstyrskombinasjoner.

 

Flere nyheter

Også assistansesystemene er utviklet med ny teknologi. Dersom man drar tilhenger, vil Tilhengerassistent (trailer assist) ta over styringen ved langsom rygging. Front Assist-systemet er videreutviklet, og har nå også fotgjengerbeskyttelse.

I tillegg er parkeringsassistenten blitt ytterligere optimalisert. En bakre radar vil hjelpe deg både ved filskifte på veien og rygging ut av en parkeringsplass. Ryggekameraet viser også bilens omgivelser på den innebygde skjermen.

 

Motorer

Škoda Octavia leveres med seks motoralternativer, mulighet for firehjulsdrift og valg mellom automatgirkasse og manuell girkasse.

De fire TSI- og fire TDI-motorene kombinerer ytelse med lavt drivstofforbruk. Sylindervolumet er fra 1,0 til 2,0 liter og effekten på mellom 115 hk og 184 hk. For nesten alle motorene i nye Octavia er en DSG-girkasse med seks eller syv trinn tilgjengelig, i tillegg til manuell girkasse.

Firehjulstrekk tilbys med motorene 1,8 TSI og 2,0 TDI Lettmetallfelgene fra 16 til 18 tommer leveres også i flere nye varianter.

 

Rekke forbedringer

Škoda Octavia kommer som nevnt tidligere med en rekke forbedringer, men vi var interessert i om man merket forandring ute på veien. I motorveishastighet merker man at Octavia er bedre støydempet enn tidligere. Škoda nærmer seg Audi år for år støymessig!

Nykommeren ligger også bedre i svingene, man får bedre kontakt med asfalten. Dette skyldes muligens at hjulavstanden har vokst med tre centimeter slik at hjulene står litt lengre ut i hjulkassene. Vår utgave var også oppgradert med 7-trinns DSG-automatgir, 7-trinn er også ny av året i Octavia og kombinasjon av 150 hk og automat forventes å selge godt.

Denne motor/gir-kombinasjonen får man for rundt kr. 350.000,- med en del utstyr. Det er bare å konstatere at Škodas bestselger ikke bare er redesignet med oppdatert informasjonsteknologi og ny drivlinjekombinasjon, men bilen er bedre på veien også.

 

Konklusjon

Škoda Octavia er ikke Škodas bestselger uten grunn, her får man VW-kvalitet til en hyggelig pris. Ekstrautstyret er også behagelig priset slik at bilen tilpasses kundens individuelle behov uten at det koster for mye. Nå er min personlige favoritt blant ekstrautstyret på plass i Škoda Octavia i form av Adaptivt understell. Seks motoralternativer, mulighet for firehjulsdrift og valg mellom automat og manuell girkasse fører til at Octavia passer for alle.

 

Fakta Škoda Octavia

  • Motor: Diesel
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 150 hk
  • Moment: 340 Nm
  • Gir: DSG-automat
  • 0-100 km/t: 8,5 sekunder
  • Toppfart: 215 km/t
  • Forbruk blandet: 0,47 l/mil
  • Co2 utslipp: 124 g/km
  • Egenvekt: 1.458 kg
  • Tilhengervekt: 2.000 kg
  • Lengde: 4,66 m
  • Bredde: 1,81 m
  • Høyde: 1,46 m
  • Akselavstand: 2,68 m
  • Utstyrsnivå: Lounge
  • Bagasjerom volum: 610/1.740 liter
  • Pris fra: Kr 281.000,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 446.800,-

 

 

Vår bil var utstyrt med setetrekk i Alcantara.

 

Bagasjeromskapasitet er klasseledende med 1.740 liter.

 

Akselavstanden er ikke forandret, da får baksetepassasjerene like god plass som tidligere.

 

Toppnivået Laurin & Klement var på plass i vår utgave denne gang.

 

Baksetet felles ned fra bagasjerommet via denne knappen.

 

Mobilholder for baksetepassasjerene er også på plass.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen