Nye Mercedes-Benz C-Klasse

Den mest solgte modellserien til Mercedes-Benz oppgraderes og kommer nå med heldigitalt instrumentpanel, assistansesystemer fra S-Klasse og en helt ny EQ Boost-motor. C-Klasse prises fra 470.000 kr og forventes til Norge i juli.

Etter flere suksessfulle år fornyes nå alle fire karosserivarianter i C-Klasse-familien. I tillegg har utviklerne i Affalterbach bidratt med ekstra ytelse og videreutvikling av den populære AMG 43-serien.

– Baby-Benz har for lengst blitt voksen, men i et segment med hard konkurranse er det viktig å hele tiden ligge i forkant. Med nye motorer, digitale instrumenter og selvkjørende egenskaper på…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den mest solgte modellserien til Mercedes-Benz oppgraderes og kommer nå med heldigitalt instrumentpanel, assistansesystemer fra S-Klasse og en helt ny EQ Boost-motor. C-Klasse prises fra 470.000 kr og forventes til Norge i juli.

Etter flere suksessfulle år fornyes nå alle fire karosserivarianter i C-Klasse-familien. I tillegg har utviklerne i Affalterbach bidratt med ekstra ytelse og videreutvikling av den populære AMG 43-serien.

– Baby-Benz har for lengst blitt voksen, men i et segment med hard konkurranse er det viktig å hele tiden ligge i forkant. Med nye motorer, digitale instrumenter og selvkjørende egenskaper på S-Klassenivå er vi trygge på at nye C-Klasse blir godt mottatt av både nye og eksisterende kunder, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.

Evolusjon møter revolusjon

Linjene fra dagens C-Klasse videreføres i stor grad til den nye modellen, men oppgraderes med nye lykter og den eksklusive «Diamond Grill», som tidligere var forbeholdt to-dørsmodellene coupé og cabriolet. For den sportslige AMG C 43 er derimot utviklingen tydelig. En massiv diffusor, C 63-grill og fire nye endrerør er bare noen av grepene som er gjort for å understreke de sportslige genene. Beveger man seg inn i bilen er det mest iøynefallende et nytt multifunksjonsratt med berøringsflater og eget kontrollpanel for de autonome funksjonene. Videre møter man det digitale og konfigurerbare instrumentpanelet på 12,3 tommer, samt en ny og større medieskjerm som harmonerer bedre med midtkonsollen. For de som velger C-Klasse sedan eller stasjonsvogn er det også mulig å velge multikonturseter med massasjeprogram.

Strålende assistanse

6500 nye og forbedrede deler har funnet veien til C-Klasse, som for første gang tilbys med hovedlyktene Multibeam LED Ultra Range. I disse sitter hele 84 individuelt justerbare dioder som analyserer og automatisk tilpasser seg etter omgivelsene. Når fjernlysene er aktivert, og man ikke har møtende trafikk, produserer Ultra Range-lyktene den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved lov over 650 meter – et viktig sikkerhetselement som også bedrer førerkomforten. En annen faktor som bidrar ytterligere til dette er de aktive assistansesystemene. Disse er hentet direkte fra S-Klasse og således en betydelig oppgradering fra utgående modell. Sammen hjelper radar, kamera og ultrasoniske sensorer føreren med å holde sikker avstand til bilene rundt i både køkjøring og på motorvei. Hastigheten justeres nå også automatisk i forkant av svinger, rundkjøringer og lyskryss ved hjelp av kartdata. Dette suppleres av en betydelig forbedret Active Lane Change Assist som skifter fil med en enkel berøring av filskifthendelen.

Redusert utslipp og økt effekt

Med nye C-Klasse fortsetter elektrifiseringen og utrullingen av nye og effektive motorer med lavt utslipp. I C 200 introduseres en ny 1,5 liters bensinmotor med fire sylindere i rekke. Volumet er redusert, men effekten beholdt på 184 hestekrefter. I tillegg bidrar EQ Boost med 16 ekstra hestekrefter og 160 Nm i akselerasjonsfasen, samt seilemodus med avslått motor ved begrenset kraftbehov. C 220 d får den 4-sylindrede dieselmotoren OM 654, kjent fra E 220 d, som yter 194 hestekrefter med et blandet forbruk på kun 0,44 l/mil. For de som ønsker heftig akselerasjon og en god dose lyd er det V6-motoren i AMG C 43 som gjelder. Ytelsene er økt fra 367 til 390 hestekrefter, blant annet ved bruk av turboen fra storebror AMG E 43.

– Valgmulighetene har blitt flere, standardutstyret mer omfattende og motorene mer effektive, så det er ikke uten grunn at C-Klasse skaper stor entusiasme hos våre forhandlere i forkant av lanseringen i juli, avslutter Hermansen.

Teknisk data

Sedan og stasjonsvogn

C 200 C 200 4MATIC C 220 d C 220 d 4MATIC C 43 4MATIC
Forbrenningsmotor 1,5 liter R4 1,5 liter R4 2 liter R4 2 liter R4 3 liter V6
Effekt forbrenningsmotor(kW/hk) 135/184 ved 5800-6100 o/min 135/184 ved 5800-6100 o/min 143/194 ved 3800 o/min 143/194 ved 3800 o/min 287/390 ved 6100 o/min
Effekt elektrisk motor (kW) 10 10
Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm) 280 ved 3000-4000 o/min 280 ved 3000-4000 o/min 400 ved 1600-2800 o/min 400 ved 1600-2800 o/min 520 ved 2500-5000 o/min
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) 160 160
Blandet forbruk sedan / stasjonsvogn(l/mil) 0,6 0,65 0,44 0,49 / 5,0 0,91
Blandet utslipp sedan / stasjonsvognCO2 (g/km) 136 148 117 131 / 132 209
Akselerasjon sedan / stasjonsvogn0-100 km/t (s) 7,7 8,1 6,9 6,9 / 7,4 4,8
Toppfart sedan / stasjonsvogn (km/h) 239 234 240 233 / 228 250*
Pris sedan / stasjonsvogn eks. lev. fra (kr) 470.000 / 510.000 515.000 / 555.000 480.000 / 510.000 525.000 / 555.000 930.000 / 985.000

.

Coupé

C 200 C 200 4MATIC C 220 d C 300 C 43 4MATIC
Forbrenningsmotor 1,5 liter R4 1,5 liter R4 2 liter R4 2 liter R4 3 liter V6
Effekt forbrenningsmotor(kW/hk) 135/184 ved 5800-6100 o/min 135/184 ved 5800-6100 o/min 143/194 ved 3800 o/min 190/258 ved 5800-6100 o/min 287/390 ved 6100 o/min
Effekt elektrisk motor (kW) 10 10
Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm) 280 ved 3000-4000 o/min 280 ved 3000-4000 o/min 400 ved 1600-2800 o/min 370 ved 1800-4000 o/min 520 ved 2500-5000 o/min
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) 160 160
Blandet forbruk (l/mil) 0,61-0,65 0,66-0,7 0,46-0,49 0,64-0,69 0,92-0,95
Blandet utslipp CO2 (g/km) 140-148 150-159 121-130 147-157 212-217
Akselerasjon 0-100 km/t (s) 7,9 8,4 7 6 4,7
Toppfart (km/h) 239 234 240 250 250*
Pris eks. lev. fra (kr) 507.000 560.000 507.000 565.000 950.000

.

Cabriolet

C 200 C 200 4MATIC C 220 d C 300 C 43 4MATIC
Forbrenningsmotor 1,5 liter R4 1,5 liter R4 2 liter R4 2 liter R4 3 liter V6
Effekt forbrenningsmotor(kW/hk) 135/184 ved 5800-6100 o/min 135/184 ved 5800-6100 o/min 143/194 ved 3800 o/min 190/258 ved 5800-6100 o/min 287/390 ved 6100 o/min
Effekt elektrisk motor (kW) 10 10
Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm) 280 ved 3000-4000 o/min 280 ved 3000-4000 o/min 400 ved 1600-2800 o/min 370 ved 1800-4000 o/min 520 ved 2500-5000 o/min
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) 160 160
Blandet forbruk (l/mil) 0,64-068 0,68-072 0,48-0,51 0,67-0,71 0,95-0,98
Blandet utslipp CO2 (g/km) 145-154 156-165 126-136 153-163 218-223
Akselerasjon 0-100 km/t (s) 8,5 8,8 7,5 6,2 4,8
Toppfart (km/h) 235 230 233 250 250*
Pris eks. lev. fra (kr) 635.000 675.000 599.00 680.000 1.045.000
Artikkelen fortsetter under annonsen