Kia Niro Electric vil se slik ut

Kia Motors viste forleden Niro Electric på Busan International Motor Show i Korea. Niro Electric får rekkevidde på 450 km*, og kombinerer det sporty designet og fleksibiliteten til kompakt-SUV ’en med elektrisk drivlinje.

«Niro Electric er en bil som vil passe godt inn i det norske markedet. Nordmenn er glad i SUV-designet, og at man kombinerer dette med en elektrisk bil med god rekkevidde vil være attraktivt», sier Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge.

«Vi antar at Niro Electric vil kunne leveres med hengerfeste, men det er ikke bekreftet fra fabrikk på nåværende tidspunkt. Den vil…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kia Motors viste forleden Niro Electric på Busan International Motor Show i Korea. Niro Electric får rekkevidde på 450 km*, og kombinerer det sporty designet og fleksibiliteten til kompakt-SUV ’en med elektrisk drivlinje.

«Niro Electric er en bil som vil passe godt inn i det norske markedet. Nordmenn er glad i SUV-designet, og at man kombinerer dette med en elektrisk bil med god rekkevidde vil være attraktivt», sier Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge.

«Vi antar at Niro Electric vil kunne leveres med hengerfeste, men det er ikke bekreftet fra fabrikk på nåværende tidspunkt. Den vil få god innvendig plass og et bagasjerom som er større enn mange av konkurrentene har.»

Niro Electric kommer for salg i Korea andre halvår 2018, og de første bilene kommer til Norge i november.

Futuristisk design inspirert av 2018 Niro EV konsept

Niro Electric er designet ved Kias designstudio i California, USA og Namyang, Korea, og henter inspirasjon fra det rene og futuristiske designet til Niro EV Concept som ble vist på teknologimessen 2018 Consumer Electronics Show i Las Vegas i januar. Grillen har integrert ladeport med Niro logo, luftinntakene er redesignet og nye LED kjørelys kombinert med blå detaljer skiller elbilen designmessig fra de eksisterende hybrid variantene av Niro.

Niro Electric kommer med nye felger og 17’’ hjul. Støtfanger bak har nytt design med samme blå detaljer som i front, og nye LED baklys gir en egen lyssignatur.


Moderne interiør med nye løsninger 

Interiøret, som vises for første gang i dag, skiller seg fra de andre Niro modellene med flere nye løsninger og designelementer. Dashbordet har lyseblå detaljer, og midtkonsollen er forenklet for å gi plass til det automatiske girsystemet, et såkalt shift by wire-system. Man velger gir med et hjul i midtkonsollen.

Stemningslys i midtkonsoll, som kan stilles inn på seks ulike farger, og detaljer i høyglans sort og blått i dørene understreker det futuristiske utseende.

Berøringsskjermen på 7’’ HMI (human-machine interface) forblir i senter av dashbordet, og har fått nye løsninger for elbilen. Man kan blant annet lokalisere nærliggende ladestasjoner og se status på rekkevidde og batterikapasitet. Også instrumentpanelet er unikt for Niro Electric. En lampe på dashbordet indikerer om batteriet lader når bilen står tilkoblet strøm.

Kia Niro ble lansert i 2016, og plattformen ble laget for ulike drivlinjer. Når Niro lanseres med helt elektrisk drivlinje vil den ha et meget praktisk og fleksibelt design.

Akselavstanden på 2.700 mm sikrer god benplass for alle passasjerer. Karosseriet er 1.805 mm bredt og 1.560 mm høyt, som gir god plass til hode og skuldre. Niro Electric er 4,375 mm lang, og dermed litt lengre enn dagens versjoner av Niro, og bagasjerommet er på 451 liter (VDA), som er større enn mange av konkurrentene.


Leveres med to batteripakker

Kia Niro Electric kombinerer SUV-design med elektrisk drivlinje med lang rekkevidde og kjøreglede.

Utstyrt med en litium-polymer batteripakke på 64 kWh, vil måltall for rekkevidde være mer enn 450 km*, eller mer enn 300 km* med den mindre batteripakken på 39.2 kWh. Niro Electric kan lade på 150 kW hurtiglader, og med hurtiglading på 100 kW lader batteriet til 80% på 54 minutter (64 kWh)

Niro Electric utstyres med en 150 kW motor på 204 hk, og et dreiemoment på 395 Nm. Akselerasjon fra 0 til 100 vil være 7.8 sekunder. Med den minste batteripakken vil motoren ha 135 HK. Batteriet ligger lavt under bagasjeromgulvet, og gir et tyngdepunkt som sikrer stabilitet og kjøreglede på svingete veier.

Avanserte førerassisterte systemer

Kia Niro Electric leveres med Kias nyeste avanserte førerassisterte systemer som minimerer risiko for kollisjon. Aktive sikkerhetssystemer inkluderer fronkollisjonsvarsel som også aktivt griper inn og styrer bilen for å unngå kollisjon (Forward Collision-Avoidance Assist), Smart Cruise Control med Stop & Go, og Lane Following Assist. Lane Following Assist er autonom kjøring på nivå 2, og følger biler i trafikken foran, og avdekker veimerking for å holde Niro Electric i riktig fil. Systemet kontrollerer akselerasjon, bremsing og styring avhengig av bilene i front ved å bruke sensorer for å holde sikker avstand. Lane Following Assist er aktiv mellom 0 og 130 km/t.

Lansering i Norge

«Interessen for Niro Electric har vært meget bra, og mange har forhåndsreservert bilen. De første bilene ankommer Norge i november, og vi gleder oss til lansering. Kia har hatt en enorm vekst i Norge de siste årene, og med Niro Electric og andre attraktive modeller som kommer i nær fremtid, håper vi enda flere vurderer Kia som sin neste bil», sier Irene Solstad

NB! All informasjonen er gitt under de forutsetninger vi har i dag, men kan endres frem til produksjonsstart. Alle tekniske data er forventede måltall, og avhengig av videre utvikling og typegodkjenning av bilen.
*Forventet rekkevidde etter den nye og mer realistiske WLTP standarden.

Artikkelen fortsetter under annonsen