Det er svært gledelig at Land Rover er tilbake på plass sammen med Jaguar hos Bilbutikk 1 i Sarpsborg. Vi fulgte Land Rover tett i Motormagazinet helt frem til de trakk seg ut av Østfold. Nå er de tilbake og det blir flere tester fra konsernets søskenmodeller fremover.
Lokalpatriotisme er noe helt eget. Det å kjøpe bil, bestille verkstedtime eller omlegging av dekk, er enklere lokalt. Vi håper at det var slik Jaguar/Land Rover importøren hadde i tankene når den blå byen ble tildelt agentur for disse to engelske luksusmerkene med hovedkvarter i Whitley, Coventry UK.
Endelig tilbake
Det er altså godt å være på plass bak rattet i Discovery varebil igjen. Det er ikke første gang vi tilbringer tid i modeller fra Land Rover. Som nevnt har vi tidligere deltatt i Land Rover Experience på Løvenskiold gård i Skien. Der ble det testet en rekke modeller i bakker brattere enn unnarennet i Holmenkollen, over tekniske hindre, gjennom søle, sidehelling og 70 cm dypt vann.
Vår erfaring er at føreren ikke gir seg før bilens kritiske fase i helling og opp bakker. Ned «Holmenkollbakken» var det enklere siden nedstigningskontrollen tok oss trygt ned. Etter flere dagers kjøring i Skien vil vi påstå at Land Rover og Range Rover er noe av det råeste man kan kjøre under vanskelig forhold, men vi skal ikke konsentrere oss om utmark i dag.
3500 kg tilhengervekt
Motormagazinet skal derimot se på andre bruksområder til Discovery denne gang. Discovery Varebil er en verdig konkurrent til de populære pickupene. Med en tilhengervekt på 3500 kilo drar Discovery den samme tunge hengeren som de tøffeste Pickup-ene på markedet, men Discoverys komfort og kjøreegenskaper kan ingen Pickup hamle opp med.
Discovery er og blir en personbil, som er ombygget til varebil for å tilpasse seg et norsk rigid avgifts regime. Dermed kombinerer Discovery varebilens praktiske lasterom med personbilkomfort på første klasse. Komfort er det til gangs med luftfjæring, åtte trinns automatgir og ikke minst en skikkelig V6 på tre-liter under panseret. 258 hestekreftr er ikke uvanlig fra motorer med mindre volum enn tre-liter. Vi foretrekker V6 selv med samme antall hester i en mindre motor, godt dreiemoment ved lavt turtall og ikke minst den herlige myke gangen som en V6 gir deg. Dette handler om en mer luksuriøs kjøreopplevelse som passer til denne «kongebilen».
Følelser
Discovery gir deg en helt spesiell følelse på veien. Mange år med engelsk tradisjon sitter i bilens vegger som bringer tankene til den britiske landsbygden.
Dessverre ble det ikke handlet inn dressjakke i håndvevd Harris Tweed på vår siste tur til Edinburgh, men tweedjakke, høye ridestøvler og dobbel hestehenger på kroken bak kler denne bilen som kan gå rett inn i en episode av Mord og Mysterier. Enkelte biler med lang tradisjon er for oss ikke bare et transportmiddel, men det dreier seg også ombilhistorie som skaper følelser.
Praktisk
De ekstra langbeinte ønsker skilleveggen til baksetet flyttet en tanke bakover slik at det blir mulig å justere førersetet enda lenger tilbake, men selv med våre 1,88 på strømpelesten har vi egentlig god plass likevel. Utfordringen bunner nok ut i at det føles bedre med litt luft mellom baksiden av seteryggen og nettingburet, som skiller personer fra varerom.
Det er ingen tett komfortvegg i denne bilen, men det behøves ikke fordi dette er personbil i utgangspunktet og dermed støydempet hele veien fra motorrom til bakdøren. Dermed behøver ikke Discovery en tett vegg for å redusere støy fra varerommet. Varerommet måler 1,85 meter i lengden, bredde på 1,36 meter og høyde på 1,05 meter. Stort nok til at vi får inn den imaginære statskassa og ikke minst er det bedre mulighet til å låse inn dyre eiendeler enn i en pickup.
Flere alternativ
Land Rover har selvsagt flere motoralternativ i Discovery. Diesel passer best til en bil på nesten 2,5 tonn og innstegsmotor er en 2-liter Ingenium diesel på 180 hester, samme motor kommer også i 240 hk- HO utgave.
Deretter finner vi vår V6 favoritt på tre-liter før sterkeste motor som befinner seg på bensinsiden. 3,0 liter Si6 på 340 hk holder til de fleste. Ulempen – foruten avgifter – er at drivstofforbruket slår uheldig ut for sistnevnte i forhold til vår tre-liter dieselmotor med 0,37 liter høyere forbruk per mil.
Komfort
Vår bil var utstyrt med luftfjæring som medfører en rekke fordeler. Med en rekke kjøreprogram å velge mellom tilpasses også luftfjæringen veien automatisk, og kan heve Discovery til 284 mm over bakken.
De nye kjøreprogrammene fra Terrain Response 2-systemet lar deg velge mellom gress, grus, snø, gjørme, røtter og sand. Ellers fikser den egentlig alt helt perfekt på egenhånd når den står i Auto.
Terrain Response 2 gir instrukser til motor, girkasse 4×4 system og brems automatisk for å tilpasse bilen til underlaget. Discovery kan også forsere 90 cm vann, men Land Rover-ingeniørene har heller ikke glemt byfunksjoner som senker bilen 40 mm ved parkering for å lette innlastning. By, landevei, skogsbil eller anleggs bil. Land Rover Discovery Varebil kombinerer alle bruksområder med fokus på komfort.
Konklusjon
Land Rover Discovery Varebil innehar alle kvaliteter man kan ønske. Discovery kombinerer en rekke spesielle kjøreprogram for utmark med 3500 kg tilhengervekt. Luftfjæring sørger for en meget behagelig kjøreopplevelse både i by og på motorvei.
FAKTA: LAND ROVER DISCOVERY VAREBIL
- Motor: V6 Diesel
- Slagvolum: 3.0-liter
- Effekt: 258 hk
- Moment: 600 Nm
- Gir: 8-trinns automat
- 0-100 km/t: 8,1 sekunder
- Toppfart: 209 km/t
- Forbruk blandet: 0,72 l/mil
- Co2 utslipp: 189 g/km
- Egenvekt: 2.460 kg
- Tilhengervekt: 3.500 kg
- Lengde: 4,97 m
- Bredde: 2,20 m m/speil
- Høyde: 1,88 m
- Akselavstand: 2,92 m
- Utstyrsnivå: HSE
- Bagasjerom volum: 1,85 X 1,36 meter
- Pris fra: Kr 590,700, – eks. MVA
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 819.600,- eks. MVA