– Vi har bygd ny ferjekaibru, utvidet eksisterende og bygd en helt ny dykdalb, det vil si et fortøyningsfundament, med fendere og nye tekniske installasjoner. Dette er gjort for å oppfylle nye krav til slike ferjekaibruer, og for å tilpasse kaien bedre til de nye Bastøferjene, forteller prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen.
På grunn av arbeidene har én av de to ferjekaiene i Moss vært stengt siden november. Sambandet har i denne perioden vært trafikkert med fire ferjer og noe færre avganger enn normalt.
Normal ruteavvikling fra 23. mars
– Fra fredag 23. mars kl. 04:30 blir igjen alle fem ferjer i drift og trafikk etter ordinær rutetabell mellom Moss og Horten. Det er dermed igjen full kapasitet i sambandet til å møte påsketrafikken til helgen, sier administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen.
Siste ferjekai oppgraderes til høsten
– Til høsten starter vi arbeidet med å oppgradere den andre ferjekaien i Moss, og det blir en ny periode med én ferge mindre i drift. Arbeidene er lagt til periodene med lavest trafikk på ferjesambandet, slik at de er minst til ulempe, forteller prosjektleder Amundsen.
Entreprenøren ALTi bygg og anlegg utfører oppgraderingsarbeidet for Statens vegvesen.
Rutetabell for ferjesambandet Moss-Horten finnes på www.basto-fosen.no.