Personbil med plass til den særnorske «norgeskassa» er det ikke mange igjen av på markedet, men endelig er nye Peugeot 5008 her som varebil med grønne skilt.
Markedet for kombinasjonen personbilkomfort og god lasteplass burde passe mange. Selgere i varehandelen og andre servicebedrifter uten behov av skreddersydde hyller og skuffeløsninger bak i kassen, er målgruppa.
Personbilkomforten er den samme som vanlig 5008 siden dette er samme bil. Ombyggingen skjer ved at personbilen Peugeot 5008 blir fraktet til Lafinto, hvor denne lokale ombyggingsspesialisten fjerner andre og tredje seterad og tilpasser 5008 til varebilkravene med (140 x 90 x 105 cm) norgeskasse om bord. Ut av verkstedet kommer altså en godkjent varebil på grønne skilt.
Tilbake til personbil
Peugeot 5008 varebil kan også bygges om til 5-seter senere, dog ikke 7-seter som var utgangspunktet.
Siden 5008 varebil er komfortmessig identisk med originalen, er det heller ikke et problem om din lokale Peugeot-forhandler ikke har varebil-utgaven som demobil. Prøvekjør den vanlige utgaven og du vil få tilnærmet samme opplevelse i varebilen til kr. 257.820 eks. mva.
Firmabil beskatningen faller også gunstig ut for Peugeot 5008.
Unik bil
Vi tester en bil med det rimeligste utstyrsnivå Basic. Setene er annerledes enn personbil-utgaven vi kjørte med Allure utstyrsnivå for drøye tre uker siden. Det skulle senere vise seg at vår bil var den første som ble bygget med tanke på godkjenning av norgeskassen og må således betraktes som prototype.
Produksjonsmodellene leveres uten soltak i vår bil. Selv med godt utstyrt innstegsnivå, tror vi utstyrsnivået Mester Allure blir mestselgende. Mester Allure kommer med andre seter med forlenget sittepute, når det er sagt må vi tilføye at selv de rimeligste setene er usedvanlig gode å sitte i. Setestoffet har god stretch og med langsgående fjærer i setebunn, dermed får man følelsen av en god gammeldags lenestol.
Skilleveggen er av netting og det er ingen ulempe siden de tykke komfortveggene i varebiler vanligvis lages helt tette for å forhindre at støy trenger inn i kupeen. Siden varebilen bygges på vanlig personbil er ikke støy sjenerende.
God plass
Skilleveggens plassering er også godt tilbaketrukket slik at de med 36 tommers jeans også sitter godt uten å komme i kontakt med nøkkelen over tunnelen til høyre bein.
Sist ble vi mektig imponert over hvor rent og ryddig førermiljø kan designes. Peugeot 5008 varebil er intet unntak med samme patenterte Peugeot i-Cockpit. De digitale instrumentene er på plass også i rimeligste utstyrsnivå. Dermed kan man velge hvilken informasjon man ønsker rett i synsfeltet.
Instrumentenes plassering medfører at et Head-Up- display ikke lenger er nødvendig. Gode seter, god plass og ikke minst det man måtte ønske av tilkoblingsmuligheter og kjøreassistenter er på plass sammen med avanserte Hi-Fi-anlegget fra Focal®i med ti innebygde høyttalere.
Innholdet i Peugeot i-Cockpit sammen med Peugeots unike måte å dempe ujevnheter i kjørebanen via understellet gir Peugeot 5008 varebil deg en behagelig kjøreopplevelse. Siden alle utgaver av 5008 varebil leveres med automatgir, må vi nevne at dette ikke er det gamle automatgiret som brukte uendelig lang tid på girskift, men en helt ny hypermoderne konverter automat.
Varerom
Varerom og lastekapasitet er viktig på varebiler. Denne utgaven av Peugeot 5008 har muligens en litt annen kundegruppe enn de tradisjonelle håndverksbilene. Lettere oppdrag med vareprøver eller lignende passer utmerket.
Varebilen har 907 mm bredde mellom hjulbuene, og det er mulighet til å laste inn gods med 1839 mm. lengde. De bakre sidedørene sikrer enkel adkomst til varerommet, mens bakdøren har 844 mm bagasjeroms åpning.
Konklusjon
Ombyggingen fra personbil til varebil har gått smertefritt. Nye Peugeot 5008 varebil er en av få personbiler med plass til «norgeskassa» og blir et meget godt alternativ til næringslivskunder innen salg og service. Faktisk har de klart å beholde den luftige personbilfølelsen fra førerplass også. Gode seter i innstegsmodellen til kr. 257.820 eks. mva, men de flest vil nok gå for mester Allure hvor seter med forlenget sittepute er inkludert.
Fakta Peugeot 5008 varebil
- Motor: R4 diesel
- Slagvolum: 1.6-liter
- Effekt: 120 hk
- Moment: 300 Nm
- Gir: 6-trinns automat
- 0-100 km/t: 11,9 sekunder
- Toppfart: 184 km/t
- Forbruk blandet: 0,40 l/mil
- Co2 utslipp: 105 g/km
- Egenvekt: 1.365 kg
- Tilhengervekt: 1.100 kg
- Lengde: 4,64 m
- Bredde: 1,84 m
- Høyde: 1,64 m
- Akselavstand: 2,84 m
- Utstyrsnivå: Mester Allure
- Bagasjerom volum: Ikke oppgitt
- Pris fra: Kr 314.500,- INK.MVA
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 351.600,- INK.MVA