Gir bedre bremseeffekt og løser problemet med rustne bremseskiver.
Continental utvikler stadig innovative løsninger som gjør bilene på veien bedre og sikrere, og sist ut i denne utviklingen er det som kalles New Wheel Concept. Dette er en ny løsning for både felger og bremser i aluminium som er spesielt myntet på elbiler.
Mange elbileiere har blitt eksperter på å kjøre så energieffektivt som mulig – noe som betyr lite bruk av bremsene. Elbiler regenererer strøm når man slipper gassen og tråkker på bremsen, og da aktiveres først motorbremsen som produserer strøm. Bremsene på hjulene brukes kun ved hardere nedbremsinger. Dette gjør at det kan gå lang tid mellom hver gang bremsene faktisk brukes.
I dag er bilenes bremseskiver laget av stål, og kombinasjonen av lite bruk og saltede vinterveier er en spesielt dårlig kombinasjon som ofte fører til at elbileiere må bruke mange tusen kroner på å bytte ut rustne bremseskiver lenge før de er utslitte.
Rustne bremseskiver er imidlertid ikke bare et økonomisk problem – det er også en sikkerhetsutfordring.
– Sjåførene er avhengig av å kunne stole på at bremsene gir en konsistent bremseeffekt, og det er vanskelig når det er mye rust på bremseskivene. Det reduserer friksjonen mellom bremseskive og –kloss, og gjør dermed at det er vanskelig å vite hvor mye bremsekraft som er tilgjengelig, forklarer sjef for utvikling av bremser hos Continental, Paul Linhoff.
Bedre bremsekraft og mindre støy
I tillegg til at aluminiumskonstruksjonen gjør at bremseskivene ikke ruster, har også bremsekalipperene blitt plassert på innsiden av skivene – motsatt av det som er vanlig på dagens biler. Dette gir bremseskivene et større areal, og øker på denne måten effekten.
De første testene av det nye konseptet tilsier at skivene heller ikke slites ned ved bruk. Slitasjen er først og fremst på bremseklossene, og disse er, takket være plasseringen på innsiden av skivene, vesentlig enklere å skifte enn tidligere.
Linhoff forklarer at et bieffekt av det nye designet også er mindre støy fra bremsene.
– Fordi bremseskivene er plassert på utsiden, kan kalipperene være lettere og sterkere enn tidligere. Kreftene blir overført symmetrisk til akselen, og det bidrar til å redusere støy fra bremsene, sier han.