Assistentsystemer viktig når vi velger bil

Undersøkelsen som er gjennomført av analysebyrået InFace på vegne av Continental viser at mer enn halvparten av de spurte svarer at gode assistansesystemer er ”svær viktig” når de skal kjøpe ny bil. Ikke overraskende, mener marketingansvarlig i Continental, Hege Eike Lie.

– Stadig flere får forståelse for hvor viktige slike systemer kan være i en kritisk situasjon. Biler med avanserte assistentsystemer er rett og slett sikrere enn biler uten, og dersom man har mulighet bør man absolutt prioritere dette ved bilkjøp, sier hun.

Continental er mest kjent som dekkprodusent, men det internasjonale selskapet produserer også en lang rekke sikkerhetssystemer for…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelsen som er gjennomført av analysebyrået InFace på vegne av Continental viser at mer enn halvparten av de spurte svarer at gode assistansesystemer er ”svær viktig” når de skal kjøpe ny bil. Ikke overraskende, mener marketingansvarlig i Continental, Hege Eike Lie.

– Stadig flere får forståelse for hvor viktige slike systemer kan være i en kritisk situasjon. Biler med avanserte assistentsystemer er rett og slett sikrere enn biler uten, og dersom man har mulighet bør man absolutt prioritere dette ved bilkjøp, sier hun.

Continental er mest kjent som dekkprodusent, men det internasjonale selskapet produserer også en lang rekke sikkerhetssystemer for bilmerker over hele verden. Continental har også en strategi som kalles Vision Zero. Dette er et mål om null dødsfall, null skadde og null ulykker på veiene.

– Hvis vi skal nå det målet, er vi nødt til å ta i bruk moderne teknologi. Menneskelige feil er en faktor i 95 prosent av ulykkene på veien i dag, og assistentsystemene kan bidra til å avverge mange av disse ulykkene, sier Eike Lie.

Mens det i mange undersøkelser er klare skiller på enten kvinner og menn, gamle og unge eller by og land, er viktigheten av assistansesystemer nærmest et universelt krav hos norske bilførere. Den største forskjellen er mellom Vestlandet og Nord-Norge.

Drøyt 47 prosent av vestlendingene svarte at det var ”svært viktig”, mens det i Nord-Norge var hele 64 prosent av samme oppfatning. Likevel svarte flere på Vestlandet at det var ”litt viktig”, så andelen som ikke anså assistentsystemer som viktig i det hele tatt var omtrent på samme nivå.

– Det er noen regionale forskjeller, men det er gledelig å se at de aller fleste nordmenn innser viktigheten av moderne assistentsystemer, avslutter Eike Lie i Continental.

Artikkelen fortsetter under annonsen