Tiden raser av gårde. Det er allerede tre år siden siste store oppgradering av Nissan Qashqai og nå er den her i ny drakt igjen.
Nissan Qashqai har vært en ubetinget salgssuksess. Det er mange grunner til det gode resultatet men vi tror at den folkelige profilen som passer til en bred kundegruppe er en av årsakene. Dermed ønsket ikke fabrikken å forandre for mye. Ny front med nye LED-kjørelys er enkelt å få øye på, men det er også andre nyheter på 2017-utgaven.
Nyheter
Enkelte syntes utgående modell var vel traust innvendig, de ble hørt og vi får starte med nytt ratt. De som husker vår test av småbilen Micra som forøvrig er blitt oppgradert til en mye større bil og kan nå faktisk betegnes velfungerende for fire personer husker også det nye rattet med flat bunn som ble introdusert. Rattet er nå på plass i storebror Nissan Qashqai.
‘Det nye rattet har forandret posisjon og er nå bedre sentrert i forhold til instrumenter. På interiørsiden er det forandringer, Qashqai fremstår mer luksuriøs med mer skinn i dører, dashbord og midtkonsoll, velger man Tekna + utstyrsnivå får man mer utstyr og enda lekrere seter enn tidligere. Felles for alle utstyrsnivåer er at sitteputen er lengre, dette er noe vi har savnet på forgjengeren. Baksetepassasjer får også bedre plass i nykommeren, ikke fordi bilen er større, men man har konstruert setene ørlite annerledes.
Topputgaven
Vi tar som vanlig plass i topputgaven, markedsføringsavdelingen liker å vise frem en topp utstyrt bil. I bytrafikk er det ikke store forandringer fra fjorårets modell selv om Nissan Qashqai er oppgradert med blant annet nye fjærer og støtdempere, det er først på motorvei vi merker at nykommeren er bedre støydempet. Det viser seg at Nissan har gjort en omfattende jobb med støydemping, nye og bedre dørlister er på plass sammen med tykkere glass i bakvinduene, dørene har mer støydempingsmateriale i seg og luftstrømmen under bilen har de også jobbet med for å redusere vindsus.
Siden vår Tekna+ utgave med 130 hk dieselmotor og trinnløs automat ruller på 19 Tomms dekk gir akkurat denne bilen et noe høyere lydbilde på grov asfalt enn de andre utstyrsnivåene med standard dekk.
Xtronic automat
Mange er skeptisk til trinnløs automat, i vanlig trafikk merker man faktisk ikke noen ulempe med Nissans Xtronic automat siden girkassen har lagt inn girskift elektronisk.
Ved rask akselerasjon ruser motoren opp og så skifter girkassen gir slik at man ser turtelleren hoppe ned på skalaen akkurat som en vanlig automatkasse. Nissan Qashqai er en bil nesten alle har et forhold til, de som oppgraderer til 2017 modellen kan forvente bedre sittestilling, lavere støynivå, forbedret bakseteplass og et mer luksuriøst interiør.
Motorer
Siden dette er en facelift av Nissan Qashqai har man ikke gjort forandring på motorsiden, vi forventer en ny generasjon Nissan Qashqai om en tre års tid om den vanlige generasjonssyklusen opprettholdes, nye motorer kommer trolig da. På utstyrssiden har man derimot foretatt enkelte forandringer.
Utstyrsnivå Vista, Acenta, N-connecta, Tekna forsetter akkurat som tidligere, dog med nytt innhold i pakkene. Tekna+ er derimot et helt nytt toppnivå med 19″ lettmetallfelger, Premium nappaskinn Monoform Style seter, 4-veis regulering av korsryggstøtte, Seteinnstillingsminne for to personer, koblet til sidespeil, Speildeksler og takrails med Premium finnish, BOSE® premium audiosystem med 8 høyttalere, fast glasstak med mørkt glass og elektrisk innsynsskjerm.
Adaptiv fartsholder og filholder-assistent var ikke med på utstyrslisten under introduksjonen, de er på plass om et halvt års tid ifølge Nissan.
Konklusjon
Det vi trodde var en liten midtlivsoppdatering av Nissan Qashqai viste seg å omfatte en rekke forbedringer. Et helt nytt luksuriøst utstyrsnivå er på plass sammen med ny front og bakende. Oppgraderingen medfører en rekke tiltak innen støydemping og nye LED-kjørelys. BOSE® premium audiosystem med 8 høyttalere er også standard på Tekna+,dette er tilleggsutstyr på andre utstyrsnivåer.
Fakta Nissan Qashqai
- Motor: R4 diesel
- Slagvolum: 1.6-liter
- Effekt: 130 hk
- Moment: 320 Nm
- Gir: Xtronic automat
- 0-100 km/t: 11,1 sekunder
- Toppfart: 184 km/t
- Forbruk blandet: 0,47 l/mil
- Co2 utslipp: 122 g/km
- Egenvekt: 1.461 kg
- Tilhengervekt: 1400 kg
- Lengde: 4,37 m
- Bredde: 1,80 m
- Høyde: 1,59 m
- Akselavstand: 2,64 m
- Utstyrsnivå: Tekna+
- Bagasjerom volum: 430 / 1.598 liter
- Pris fra: Kr 282.400,-
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 423.400,-