Med den tøffe pickupen Ford Ranger skal de to verdensrekordholderne i økokjøring, Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil prøve å kjøre fra Oslo til Finnmark på én tank!
– Vi leste om et forsøk Isuzu har gjort med sin pickup, og hvor langt de kom på en tank. Det var imponerende kjøring, men samtidig vekket det konkurranseinstinktet i oss. Nå er vi klare til å ta opp kampen mot dem med pickupen Ford Ranger, sier Henrik Borchgrevink fra Skedsmokorset med et smil om munnen.
Førstkommende torsdag starter de turen fra Oslo.
De to guttene, som tidligere blant annet har kjørt sportsbilikonet Ford Mustang med en 2.3-liters EcoBoost-motor med 317 hestekrefter inn til ny verdensrekord på én tank ved å tilbakelegge en distanse på hele 1249,3 kilometer, forsøker seg nå med Fords sporty pickup, Ranger.
– Mye har skjedd de siste årene med Ranger. Med den moderne motorteknologien er det få, om noen pickuper som går billigere. Vi har tro på at vi skal greie å komme oss langt nord. Det kan gi et oss lavere snittforbruk enn noe annen sammenlignbar standard produksjonsvariant av en pickup som vi kjenner til, sier makker Knut Wilthil fra Asker.
For å komme så langt med en standard 2.2-liters TDCi-motor med 160 HK Ford Ranger må de to økokjørerne imidlertid ta i bruk litt mer uortodokse metoder.
Sjåførbytter i nedoverbakker og planlegger venstresvinger
– Det hele er ekstremt nøye planlagt. Vi stopper i nedoverbakker når vi skal bytte sjåfør. Vi tenker hele tiden på ikke å miste fart. Sjåførbytter, venstresvinger og rundkjøringer planlegges god tid i forveien, sier Knut Wilthil.
Når du er i et kryss og skal til venstre har du nemlig vikeplikt og må derfor stoppe. Også i lyskryss kan du bli stående midt i krysset når du skal svinge til venstre. Slike stopp og den påfølgende starten trekker nemlig ekstra med drivstoff. Dette gjør guttene alt for å unngå.
– Selv om nye Ford Ranger er svært drivstoffgjerrig og kommer med det siste av moderne dieselteknologi er jeg svært spent på hvor langt Borchgrevink og Wilthil kommer i sitt rekordforsøk. Det er veldig mange faktorer som spiller inn, ikke bare dieselmotor, bil og sjåfør, men også vær og andre uforutsette hendelser. Jeg ønsker dem lykke til og vil følge nøye med, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Kontakter tårnet på flyplasser underveis
Begge sjåførene jobber til daglig i Avinor. Det kommer godt med det drøye halvannet døgnet de regner med å tilbringe bak rattet i det som nå er Europas mest solgte pickup.
– Våt vei gir høyere drivstofforbruk. Vi kontakter derfor tårnet på flyplassene oppover for å få de aller siste værdataene fra dem. Snø er også en reell trussel nå på høsten når vi kommer opp i høyden nordover. Blir det for vått, eller i verste fall snør på veien, må vi stoppe og vente. Vi har kalkulert inn et par dager slingringsmonn for dette, forklarer Wilthil.
Sparer miljø og lommebok med mer økonomisk kjørestil
Rushtidstrafikk og tettbebygde strøk er også planlagt unngått på ruten som tar dem først fra Oslo til Trysil – så gjennom Sverige og Finland før veien forhåpentligvis tar dem inn i Finnmark og Norge.
– Det er selvsagt en god porsjon eventyrlyst som gjør at vi gang på gang tester hvor langt vi greier å kjøre ulike biler på én tank. Samtidig viser det også at potensialet for å kjøre med lavere forbruk – og dermed spare miljøet for utslipp – er stort dersom vi tenker på vår kjørestil, sier Borchgrevink.
Følg guttas verdensrekordforsøk på Ford Norges Facebook-sider. Her kan du også tippe hvor langt Knut og Henrik greier å kjøre den tøffe pickupen, Ford Ranger, på en tank. De som kommer nærmest vil bli med i trekningen av et lån av en Ford Ranger i 14 dager!
Verdensrekordholderne har følgende turer på merittlisten:
2016: Polarsirkelsenteret – Kragerø med en Ford Mustang med en 2.3-liters EcoBoost-motor med 317 HK. Distanse: 1249,3 km.
2015: Lindesnes – Nordkapp med rekordlavt forbruk på 0,29 l/mil med en Ford Mondeo 1,5-liter diesel.
2015: Nordkapp via Oslo til Sundebru på én tank også med en Ford Mondeo, 1,5-liter diesel.
2013: Kautokeino – Oslo på én tank med bensin med Ford Focus 1-liters EcoBoostmotor. Stående verdensrekord på 1619 km. Dette er også den første registrerte turen over 1000 miles på en tank med en bensinbil.
2012: Helsinki – Oslo (uten ferge) på én tank med en Ford Mondeo. Stående Europa-rekord i kjøring på én tank diesel. Distanse 2536 km.
2011: Murmansk – Oslo – Uddevalla på én tank med en Ford Mondeo stasjonsvogn med 2.0-liters dieselmotor med 115 HK.
2010: Oslo – Kirkenes på én tank med en Ford Mondeo stasjonsvogn med 2.0-liters dieselmotor med 115 HK.
Samtlige turer er gjennomført med helt standard produksjonsbiler.
Knut og Henriks 5 beste økokjøringstips
- 1. Ha alltid korrekt lufttrykk i dekkene.
- 2. Se langt fremover på veien og planlegg kjøringen i god tid.
- 3. Utnytt energien i bilen, unngå i størst mulig grad å bremse.
- 4. Trill alltid med bilen i gir, og følg girskifte-indikatoren – dersom bilen har det.
- 5. Bruk cruisekontrollen, den kjører bedre enn deg.