Alfa Stelvio – Linjelekker SUV

 

Det er lett å bli forelsket i Alfa Romeo. bilmerket er trendskapende og blir ofte kopiert av andre. Nå kommer en linjelekker SUV som er basert på Alfa Romeos Giulia plattform.

Nye Alfa Stelvio er en sporty SUV, hvor det er lagt vekt på gode kjøreegenskaper. Navnet Stelvio bidrar også med visse assosiasjoner til gode kjøreegenskaper. Navnet er hentet fra fjellovergangen Stelvio i de italienske alper der 75 hårnålssvinger leder opp til fjellpasset. De med forkjærlighet for den ekte utgaven av Top Gear har stiftet nærmere bekjentskap med disse svingene i TV-programmet.

 

Sporty

Alfa Stelvio er en virkelig…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Det er lett å bli forelsket i Alfa Romeo. bilmerket er trendskapende og blir ofte kopiert av andre. Nå kommer en linjelekker SUV som er basert på Alfa Romeos Giulia plattform.

Nye Alfa Stelvio er en sporty SUV, hvor det er lagt vekt på gode kjøreegenskaper. Navnet Stelvio bidrar også med visse assosiasjoner til gode kjøreegenskaper. Navnet er hentet fra fjellovergangen Stelvio i de italienske alper der 75 hårnålssvinger leder opp til fjellpasset. De med forkjærlighet for den ekte utgaven av Top Gear har stiftet nærmere bekjentskap med disse svingene i TV-programmet.

 

Sporty

Alfa Stelvio er en virkelig storsatsning. En ny SUV fra Alfa Romeo har en enorm utviklingskostnad, men dette er utvilsomt verdt forsøket siden SUV-segmentet øker år for år. Alfas har en fordel i konkurransen med en så utpreget egenart. Italiensk design i kombinasjon med sportslige kjøreegenskaper, med en liten dash av Ferrari, er helt unikt i dette segmentet.

For virkelig å vise frem muskler og sporty egenskaper kan Alfa Stelvio også leveres i en 503 hesters Quadrifoglio-utgave hvor motoren er 2.9-liter V6 turbo motor med Ferrari-teknologi. Kreftene fra motoren overføres via en 8-trinns automat til drivhjulene bak ved normal kjøring, Alfas Q4-firehjulsdrift er vanligvis ikke aktivert, men overfører opp til 50 prosent av kreftene forover ved behov. En rimeligere utgave uten firehjulsdrift vil komme på markedet senere. Denne Stelvio-en vil ha ordinær bakhjulsdrift.

 

Litt av en utfordring

Målet med nye Alfa Stelvio var å lage en høyreist SUV uten de vanlige store sideveis bevegelsene i sving som kjennetegner biltypen SUV. Alfas sjefingeniør Roberto Fedeli, som forresten kommer fra Ferrari, har hatt litt av en utfordring, men ved hjelp av aluminium og karbonfiber – samt et betydelig arbeid på hjulopphenget – har man laget en SUV med en sjelden kjørekomfort.

Dette er et godt stykke ingeniørarbeid, som har gitt lavere vekt. Alfa Stelvio er en av de virkelige store SUV-ene på markedet. Bilen 4,68 meter lang, men likevel er egenvekten kun 1,660 kg.

 

Bensinmotor

Demobilen var ikke utstyrt med største motor, men med en toliters bensinmotor på 280 hk. Det er mer en nok effekt til å gi deg en sporty følelse. Vanligvis er jeg skeptisk til sporty biler med gode svingegenskaper siden dempningen ofte er hard. Det er litt artig i begynnelsen, men slitsomt i lengden. Slik er det ikke i Alfa Stelvio, for det er passe dempning, men likevel god følelse av veibanen.

Ute på motorvei føles Alfa Stelvio godt lyddempet med presis styring uten at servoen «hviler» rundt midtpunktet på rattet. Dette er en herlig bil for langtur, selv om man har lagt stor vekt på sporty oppsett. Vi gledet oss virkelig til den vanlige kjøreruten på svingete vei, hvor vi for øvrig kjører de fleste bilene som er omtalt i Motormagazinet.

Inn med raskeste kjøreprogram, motor og girkasse får en mer aggressiv tilnærming uten at det går ut over komfort. Smilet kommer frem i første sving, med 50/50 vektkontroll og tørr asfalt under dekkene. Alfa Stelvio føles helt riktig i svingene. Krengningen er begrenset og svingegenskapene er trolig blant de beste i SUV-klassen.

Q4 firehjulsdriften merkes ikke i praksis, vi må faktisk kjøre inn på en grusvei for å teste. Da overføres kreftene fremover lynraskt ut til de hjulene med minst grep via Alfas Q4-firehjulsdrift. Denne bilen gir virkelig stor kjøreglede.

 

Rimelig SUV

Alfas bensinmotor er ikke avgiftsvinner, så vi tror mestselgende utgave i Norge blir 2,2-liters dieselmotor på 210 hestekrefter. Denne konfigurasjonen koster fra 588.800 kroner. Aluminiumsmotorene er forøvrig helt nyutviklede og lages av Alfa Romeo/FCA på henholdsvis Termolifabrikken (bensin) og Pratola Serra(diesel).

Vår demobil blir dyrere grunnet avgiftsberegningen, med toliters bensinmotor på 280 hestekrefter får den en innstegspris på 658.800 kroner. Prisnivået på Alfa Stelvio medfører at Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLC med flere virkelig får konkurranse i den store SUV-klassen.

 

Konklusjon

Alfa Romeo får alltid god omtale uten de helt store salgstallene. Ved introduksjon av Alfa Stelvio kan denne trenden snu. Stelvio har allerede lange ventelister i Europa. Tøff stor SUV med 4×4 og 210 hk diesel til 588.800 kroner medfører at Stelvio er meget konkurransedyktig i Premium segmentet. Helt unike kjøreegenskaper kommer i tillegg.

 

Fakta Alfa Stelvio

  • Motor: Bensin
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 280 hk
  • Moment: 400 Nm
  • Gir: 8-trinns automat
  • 0-100 km/t: 5,7 sekunder
  • Toppfart: 230 km/t
  • Forbruk blandet: 0,7 l/mil
  • Co2 utslipp: 161 g/km
  • Egenvekt: 1.660 kg
  • Tilhengervekt: 2.300 kg
  • Lengde: 4,68 m
  • Bredde: 1,90 m
  • Høyde: 1,67 m
  • Akselavstand: 2,81 m
  • Utstyrsnivå: First Edition
  • Bagasjerom volum: 525 / 1.600 liter
  • Pris fra: Kr 588.800,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 758.800,-

 

 

 

Det er venteliste på Alfa Stelvio i Europa, opp i nord har importøren sikret seg en romslig kvote klar for levering nå.

 

Aluminiumsmotorene er helt nye og lages av Alfa Romeo/FCA på henholdsvis Termolifabriken (bensin) og Pratola Serra(diesel).

 

Enkle detaljer utgjør hele forskjellen, stor ring rundt eksoshalene gir inntrykk av et mye fetere eksosanlegg.

 

Displayet viser bilens DNA, det betyr bare at vi har forskjellige kjøreprogram hvor bilen kan tilpasses din kjørestil.

 

Interiøret skiller seg ut på typisk italiensk vis, ekte eik er benyttet for å gi bilen et lekkert design.

 

Siden dette er en stor SUV har man god plass til bagasje også, hele 525 / 1.600 liter.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen