BYD Sealion 7 – BYDs neste bestselger?

BYD Sealion 7 kombinerer kraft, 4×4, romslig innvendig plass, 1500 kg hengervekt og lang rekkevidde til en folkelig pris. En potensiell bestselger har sett dagens lys.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BYD har et kraftig momentum om dagen, som verdens største globale elbilprodusent lanserer de nå en ny modell som er svært godt tilpasset Norge, med firehjulsdrift, 530 hestekrefter og et stort batteri. BYDs 91,3 kWh Blade-batteri gir Sealion 7 en rekkevidde på opptil 502 km (WLTP kombinert). Batteriet er fortsatt den dyreste komponenten i en elbil, og et stort batteri i en bil til lav pris indikerer at man får mye bil for pengene. Når vi er inne på batteriet, bør det nevnes at ombordladeren på BYD Sealion 7 takler 11 kW, mens DC-hurtiglading på ladestasjonen øker batterikapasiteten fra 10–80 % på kun 24 minutter med opptil 230 kW effekt.

 

Introduksjonstilbud


BYD er en av verdens ledende batteriprodusenter og lager sitt Blade-batteri selv. Nå bruker de også banebrytende CTB-teknologi (Cell-to-Body), der BYD integrerer Blade-batteriet direkte i kjøretøyets struktur, noe som gir eksepsjonell styrke og stivhet. Både kupeen og batteriet er tilkoblet en varmepumpe for å utnytte restvarme effektivt på kalde vinterdager. Under introduksjonen av BYD Sealion 7 har importøren RSA inkludert Excellence-utstyrspakken til 129.900 kr uten ekstra kostnad. Dermed koster en fullutstyrt BYD Sealion 7 469.900 kr, pluss frakt og levering.

 

Inspirasjon fra havet


Dere husker kanskje vår test av BYD Dolphin her i Motormagazinet. Nye BYD Sealion 7 fortsetter trenden med fokus på det maritime miljøet i designet. Fra Delfin til konseptet «Ocean Aesthetics» med inspirasjon fra havet, har vi nå fått et nytt dyr i modellporteføljen – en sjøløve. Designet legger vekt på strømlinjeformede linjer med en lav front, som bidrar til avansert aerodynamikk og lav luftmotstand. Innvendig er det to valgmuligheter for interiørfarger. Hvis man velger blått interiør, er det et lite tillegg i pris, men ventilerte sportsseter i ekte nappa-skinn er standard på begge alternativene. Førersetet, som har 8-veis justering, har lange sitteputer, så det er ikke nødvendig med en uttrekkbar pute.

Betjeningen er kjent fra BYD-modeller, og jeg liker biler der man kan kjøpe en ny modell av samme merke og umiddelbart føle seg hjemme. Slik er det også med BYD Sealion 7. Hvis man skal sammenligne, kan Sealion 7 beskrives som en lengre og høyere BYD Seal, men tallet «7» kan være forvirrende, da dette er en 5-seter, ikke en 7-seter. Denne 5-seteren utnytter imidlertid innvendig plass svært godt, ettersom elbilkomponentene tar mindre plass.

Med en akselavstand på nesten 3 meter er dette en veldig romslig bil. Jeg hadde ingen problemer med å sitte i baksetet bak meg selv, selv med førersetet i bakerste posisjon. Bagasjerommet har også god plass, med 520–1.789 liter kapasitet, i tillegg til en Frunk på 58 liter under panseret og en rekke smarte oppbevaringsløsninger.

 

Herlig akselerasjon

Vi har etter hvert blitt vant til at BYD lanserer modeller med imponerende motoreffekt, og med 520 hestekrefter og 4×4 er BYD Sealion 7 intet unntak. Bilen har et herlig trykk når vi tester akselerasjonen på motorveien. Med betjening av kjøreprogrammene via girvelgeren på midtkonsollen har man også en enkel løsning for å bytte til Eco-modus når man kjører i motorveishastighet for å spare strøm.

På motorveien merker vi at bilen har god støydemping, og utvendig støy filtreres takket være ekstra støtdemping og doble sideruter. Bilen takler også ujevnheter i veibanen veldig bra. Man sitter høyt, som i en typisk SUV, og vi merker at bilen har lang fjæringsvei, så den føles ikke stiv, selv om den er stor. Når vi svinger av motorveien og begynner å kjøre på vår vanlige rute med smale og svingete veier utenfor tettbygde strøk, merker vi at Sealion 7 er satt opp for komfort.

Bilen oppfører seg som en tradisjonell SUV i svingene, med litt bevegelse. Ønsker man en bil som er både komfortabel til hverdags og sporty på svingete veier, må man vurdere luftfjæring eller adaptivt understell, men da er vi inne i en helt annen prisklasse. Jeg setter pris på at denne bilen er god til å dempe underlaget og kjøre komfortabelt til daglig, fremfor å ha et mer sporty oppsett. Kundegruppen vil trolig sette pris på høy bakkeklaring, 4×4, 1,5 tonn hengervekt, meget stor bagasjeplass og et overraskende høyt utstyrsnivå.

For å finne et forbedringspotensial, vil jeg nevne at den overivrige advarselen fra kameraet, som skanner førerens øyne for å påpeke at man bør være oppmerksom på veien, kan virke unødvendig når føreren ser til sidene for å sjekke om det kommer en syklist, som kanskje ikke følger trafikkreglene.

 

Konklusjon

BYD lanserer enda en spennende modell som vi har stor tro på vil selge godt. Lang rekkevidde, kombinert med 4×4 og 1500 kg hengervekt, samt et meget godt utstyrsnivå med interiør i ekte skinn, gjør Sealion 7 til en solid konkurrent i det store bilsegmentet. Og alt dette til en meget folkelig pris.

 

Fakta BYD Sealion 7

Motor: Elektrisk
Slagvolum: 0-liter
Effekt: 520 hk
Moment: 690 Nm
Gir: Automat
0-100 km/t: 4,5 sekunder
Toppfart: 215 km/t
Elektrisk rekkevidde: 502 km WLTP
Forbruk blandet: 2,19 kWt/mil
Co2 utslipp: 0 g/km
Egenvekt: 2.435 kg
Tilhengervekt: 1.500 kg
Lengde: 4,83 m
Bredde: 1,92 m
Høyde: 1,62 m
Akselavstand: 2,93 m
Utstyrsnivå: Excellence
Bagasjeroms volum: 520-1.789 liter
Pris fra: Kr 483,400. –
Pris prøvekjørt: 499.900.-

 

Byd fortsetter å bruke tema fra havet i designet, denne gangen Sealion.
Vi håper at denne funksjonen kan flyttes til en knapp på rattet, da den alltid blir deaktivert og bare skaper irritasjon.
Knapper på rattet som gir god tilbakemelding, er alltid et pluss.
Romslig bagasjerom med 520–1.789 liter kapasitet, men uten den særnorske skiluken.
God plass bak, selv i baksetet.
Med hele 2,93 meter akselavstand blir det god plass i baksetet.
En omfattende utstyrsliste inkluderer panoramaglasstak.
Interiør i ekte skinn er standard, og denne fargen medfører ikke pristillegg.
Dette er fargen Tahiti Blue, som kan velges mot et lite pristillegg.
Under panseret er det plass til ekstra oppbevaring.
Ute på veier som ikke er strødd, er det et perfekt sted å kjenne hvordan 4×4-systemet jobber.
Et eget kjøreprogram for snø er på plass. Dette ble testet ut ved flere bakkestarter i en bratt bakke med isete underlag. Bilen trekker fra mykt uten noen form for hjulspinn.
Slik skal det gjøres: Betjening med knapper slik at man slipper å navigere i menyer på berøringsskjermen. På den måten kan man holde blikket på veien hvis man ønsker å bytte kjøreprogram, justere lyden osv.
Ladeporten takler hele 230 kW effekt, noe som gjør at bilens store høyspentbatteri lades fra 10–80 % på bare 24 minutter.
Tallet 7 er forvirrende, da BYD Sealion 7 er en 5-seter og ikke en 7-seter som tallet skulle tilsi. Det er imidlertid også plass til å vise bilens akselerasjon på 4,5 sekunder.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen