Når det gjelder dieselbiler er gjennomsnittsalderen økt fra 10,5 år ved årsskiftet 2020/2021 til 13,2 nå. Bensinbilene har gått fra 16,1 år til 19 år! For elbiler ser det naturligvis bedre ut. Her er stigningen fra 3 år til 3,7 år.
-Vi trenger helt klart å fornye bilparken i dette landet raskere enn tilfellet er nå. Men jeg forstår at folk holder igjen, og har problemer med å bestemme seg. Dyrtiden vi er inne i med økte renter er en vesentlig årsak. Folk føler at de ikke har råd til ny bil, sier senterleder Fredrik Aune i NAF Østfold.
Øk vrakpanten
Aune mener det er stor usikkerhet i markedet, og utrolig mange merker og modeller å velge mellom. Elbil-fordelene er heller ikke hva de var til å begynne med. Nå må det betales halv pris i bom og på ferger, og moms på el-kjøretøy over 500.000 kroner. I utgangspunktet skulle det bare bli solgt elbiler fra neste år. Det mener Aune ikke kommer ikke til å skje. Vi er bare et par måneder unna et nytt år. Han er også skeptisk til at vrakpanten har stått bom stille i mange år. 3000 kroner er ikke mye å slå i bordet med.
-Her er det noe å hente. Summen burde vært langt høyere. Hvorfor ikke gå inn for at eldre biler enn for eksempel 15 år kan vrakes for en større sum. Da hadde nok mange av de som eier en slik bil latt seg friste til å vrake i stedet for å bruke mye penger på reparasjoner. Disse gamle bilene har bare bruksverdien igjen. Biler fra ca. 2014 og frem til i dag kan ha mye ugjort. Her er sikkerheten bedre og motorene avgir ikke så mye utslipp som enda eldre biler på grunn av bytte til Euro 6-motorer fra Euro-3,4 og 5, fortelter Fredrik Aune.
Færre bensin- og dieselbiler
I løpet av de siste 20 årene har det blitt ca. en million færre bensinbiler i Norge i følge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det har også blitt færre dieselbiler. De siste tre og et halvt år har antall personbiler med dieselmotor i Norge sunket med over 200.000 biler. Over 90 prosent av de nye bilene som leveres i dag er elektriske. I dag er det ca. 760.000 elbiler i Norge. Totalt ruller det ca. 2.872.070 biler her i landet.
Etter at forslaget til statsbudsjett ble lagt frem forleden uttalte senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal i en pressemelding, at NAF i hovedsak er fornøyde med at det ikke gjøres endringer i kjøpsavgifter, spesielt for elbiler, men stiller spørsmålstegn ved at man fortsetter å skjerpe avgiften på å eie elbil.
– Går dette gjennom, får elbiler den klart høyeste trafikkforsikringsavgiften av alle biltyper. Det er ikke mange år siden det var stikk motsatt. Dette er et uforståelig grep fra regjeringen i overgangen til nullutslippsbiler. Vi er likevel glade for at regjeringen har hatt is i magen og fryst kjøpsavgiftene på bil i neste års budsjett. Særlig at momsgrensen på elbiler er beholdt er viktig, sier Nils Sødal.
Utfordringen
2023 viser en nedgang på 27 prosent i nybilregistreringen sammenlignet med året før, og det ser ut til at nedgangen fortsetter i 2024.
OFV forteller at dette blir en utfordring for verkstedbransjen, fordi det ganske raskt blir færre fossildrevne personbiler å skru på fremover.