-Folk kjøper rabatter uten å tenke seg. om. Pengene rår og kvalitet kommer i annen rekke, forklarer, Johnny Lunde overfor Motormagazinet.
Må ha kvalitet
Da Johnny Lunde begynte å selge elsykler tilbake i 2012, var det første han gjorde var å sjekke leverandørens historikk, samt å forsikre seg om at de hadde deler på lager og at batteriene på syklene kunne byttes ut.
-Hvis du har tenkt å være i bransjen i uoverskuelig framtid må du sikre deg kvalitet, både for deg selv og ikke minst overfor kundene. Det at noen kun har fokus på rabatter, fører til at produktene som oftest er skrudd sammen med billige, dårlige komponenter. Kvalitet koster, men i et langsiktig perspektiv tjener du på å velge gode produkter. Det gjelder i alle bransjer.
Bytte batteri
L. Evensen har to elsykkelvarianter – Giant og Ecoride. Førstnevnte i prisklasse fra 40 000 kroner og den andre har en startpris på 20 000 kroner. Det er to typer sykler, en mer for terreng og hardkjør, mens den andre modellen er i større grad en bysykkel.
-Vi kan tilby deler og nye batterier til begge typene. Ecoride startet med 9 amper batterier og er nå oppe i 14,5 amper. Hvis kunden ønsker større kapasitet, kan dette kjøpes ved å skifte batteri. Det er nærmes gjort ved et enkeltstående klikk. Det samme skjer om batteriet skulle gå i stykker.
Bærekraften Støre?
-Det er som oftest batteriet som er det svake punktet på en elsykkel. Det er nemlig sjeldent at slitedelene går i stykker, men det hender, og da reparerer vi. Det kan ikke gjøre på de billige elsyklene, for det finnes ikke deler. Mange av de som selger elsykler har ikke en gang egne verksteder.
L. Evensen får stadig besk av folk som har kjøpt rimelig elsykkel og ønsker reparasjoner. Som oftest kan den rutinerte servicemannen med 30 års erfaring hos Evensen ikke hjelpe, for det finnes ikke deler å oppdrive.
Ny og ung bransje
Elsykkelbransjen er en forholdvis ny og ung bransje, typisk «Up-and coming». I alle nye markeder er det lite standardisering og mange aktører. På sikt håper Johnny Lunde at «røverne», som han kaller de useriøse, forsvinner ut.
-Flere av de som selger elsykler er ute etter raskt profitt. Vi ser det samme når det gjelder elsparkesykkel. Myndighetene skulle gått inn med et nytt lovverk, som fastslår at alle som selger elsykler, også må kunne tilby verkstedtjenester. Hva med bærekraften og det grønne skifte Jonas Gahr Støre, spør Lunde retorisk.
Lav pris og lav kvalitet
Johny Lunde forteller, at foran denne sykkelsesongen var det enkelte butikker som gikk ut med tilbud på 50 prosent. Det å starte den beste sykkeltiden på året med slike rabatter, burde få kundene til å reagere med mistenksomhet.
-Det er opplagt at disse elsyklene på egne brand, merker, holder lav kvalitet. Det er nemlig ingen som er interessert i å selge sykler med tap, og da gjenstår det egentlig bare en mulighet. Det er benyttet komponenter i slike sykler av dårlig kvalitet, for å presse kostnadene og utsalgsprisen ned. Kunden får altså en sykkel til lav pris, men også lav kvalitet. Sykkelen havner på dynga, og da ble den ikke spesiell billig likevel, påpeker Johnny Lunde hos L. Evensen i Sarpsborg.
Syklistforeningen ønsker standardløsninger
Syklistforeningen syns det er synd, at syklistene leverer syklene sine til gjenvinningsstasjonene på bakgrunn av at de ikke får byttet batteri.
-De må komme standardløsninger for elsykler, både forladekabler og batteriene. Syklene må leve lenger enn i dag, mener generalsekretæren i Syklistforeningen, Eline Oftedal.
Til NRK, sier Oftedal at mange av de som selger elsykler dessverre ikke er opptatt av at elsyklene skal vare lengst mulig.
Kun et tidsspørsmål
Administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen beklager at det i mange tilfeller ikke er mulig å skift batteri på en elsykkel. Han sier til NRK:
-Det er et tidsspørsmål får et kommer felles standarder for sykkel -og elbatterier, som ellers innenfor elektronikkområdet.
Forskjellige utgaver
Batteriene på en elsykkel kommer i ulike utgaver. Det samme gjelder batteriholderne og ladekablene.
I tillegg, er et slik at noen batterier festet på innsiden av sykkelen, andre på utsiden.
Kvalitetsbatterier kostbare, derfor velges det billigvarianter, som går raskere i stykker.
Så langt har det ikke vært mulig å komme til en ordning med gjenbruk av elsykkel-batterier.
-Mot slutten av livssyklusen til batteriet, hvis det ikke er mulig å gjenbruke cellene på noen annen måte, må de gjenvinnes for å hente ut det avgjørende materialet, sier forsker ved UiO, Matylda N. Guzik.
Krever vedlikehold
En elsykkel trenger vedlikehold utover det en helt vanlig, gammeldags tråsykkel krevde. Her slurver mange elsykkel-eiere.
Batteriet må vedlikeholdes, og ikke bare lades, slik at det ikke blir skadet.
En elsykkel kan sammenlignes med en bil, som jevnlig skal på service og sjekk.
Det selges 40. 000 til 50 000 elsykler i året i Norge. Markedet har stagnert noe etter toppårene rundt coronapandemien.