Endelig medvind for nybilsalget

Nybilsalget hadde medvind i september sammenlignet med samme måned i fjor, og kanskje bidro en forsiktig økonomisk optimisme til at flere hentet ut en ny bil. Men en stor båtlast med Teslaer, mange av dem bestilt for lenge siden, bidro klart til økningen i registreringstallene i september, skriver OFV.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

September endte med 12 966 førstegangsregistrerte nye personbiler. Det er 25,4 prosent flere enn samme måned i fjor. Hittil i år er det registrert 91 798 nye personbiler, og det er nesten fire prosent færre enn på samme tid i fjor.

Lys i tunellen

– Nybilsalget i 2024 har så langt vært preget av store svingninger og ganske lave salgstall. Nå aner vi en viss økonomisk lysning, og det kan få flere til å legge turen innom bilbutikkene. Selv om årets septembertall lå langt over september 2023, skal vi huske at antall nybilregistreringer i fjor var svært lavt sammenlignet med samme måned i de to foregående rekordårene, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

– For bilbransjen kan september være et godt tegn, og ligner mer et normalnivå for den måneden. Forsiktige signaler om en kommende rentenedsettelse kan bidra til at flere vil vurdere å kjøpe ny bil fremover.
Han minner samtidig om at den tydelige økningen i registreringstallene i september speiler kontraktsinnganger gjort før sommeren, og at mange av disse bilene nå er kommet til landet, blitt registrert og så utlevert til ventende kunder.

 

Enda en ny elbilrekord

I verdenssammenheng er Norge en lilleputt når det gjelder nybilsalg, men vi setter likevel stadig nye verdensrekorder i andel nye elbiler. I august passerte elbilandelen rekordhøye 94 prosent, mens september ga enda en ny rekord med en elbilandel på hele 96,4 prosent av nybilsalget. Gode incentiver og andre fordeler ved kjøp av elbiler forklarer rekordene de siste årene.
Tross innføring av moms på elbiler priset over en halv million kroner samt endrede forutsetninger for bruk av elbiler, blant annet i kollektivfelt og gjennom bomringer, så er det nå nesten bare elbiler som selges i butikkene.

Fordeling per drivstoff i september og hittil i år

2025-målet innen rekkevidde

– Vi har lojalt fulgt myndighetenes oppfordring om å kjøpe elbiler framfor diesel- og bensinbiler. Med en elbilandel på over 96 prosent av nybilsalget i september, kan 2025-målet være innen rekkevidde, sier Solberg Thorsen, og viser til det politiske målet om at alle nye personbiler fra 1. januar neste år skal være nullutslippsbiler.
– Det blir svært spennende å følge utviklingen for personbiler de neste tre månedene. Men vi skal ha i bakhodet at selv om det ble en ny rekord for andel elbiler i en enkeltmåned, så utgjør elbilandelen for året så langt 88 prosent. Så er det er fortsatt en del som velger biler med andre drivlinjer enn strøm, sier han.

Ser vi på modelltoppen, de 10 modellene med flest nybilregistreringer i september, så er det fortsatt et ganske moderat prisnivå mange nybilkjøpere legger seg på. De fleste ligger prismessig rundt en halv million kroner, og er gjerne velkjente bilmerker og modeller i Norge. En ny båtlast med biler sendte Tesla til topps på registreringsstatistikken i september, men for året så langt, blir det tydelig at kineserne fortsetter å ta markedsandeler.

De 10 mest solgte bilmodellene i september- antall

Ikke bruktbilbonanza

Antall eierskifter så langt i år ligger drøyt tre prosent bak fjoråret, og i september lå antall eierskifter på samme nivå som i 2023. Ved inngangen til oktober hadde drøyt 378 000 personbiler skiftet eier, mens det i september var i underkant av 45 000 eierskifter.
– Det er ikke noe generelt bruktbilbonanza for tiden, selv om noen enkeltforhandlere opplever dette. Tallene viser at veldig mange beholder bilen sin litt lenger fremfor å bytte den i en ny eller en annen bruktbil, sier Solberg Thorsen.

De 10 mest solgte bilmerkene i september – antall

7 av 10 velger diesel-varebil

I september ble det registrert drøyt 1.900 nye varebiler, det er 25,3 prosent færre enn samme måned i fjor. Av disse var 75 prosent dieselbiler og 23 prosent elbiler.
Så langt i år er det registrert i overkant av 21 000 nye varebiler, og det er 8,8 prosent flere enn i fjor. Elbilandelen så langt i år er på 28,8 prosent, mens andelen dieselvarebiler utgjør nesten 70 prosent.
– Norske bedrifter satser på å fornye varebilene sine, men 7 av 10 velger dieselvarebiler. Myndighetene kan neppe få et tydeligere signal om at incentiver og støtteordninger ved kjøp av el-varebiler er avgjørende for å øke andelen, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Se alle hovedtall om bilsalget i september her.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen