Hva er et liv i dag verdt..?

Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL.

– Norske myndigheter velger å ikke gripe inn, til tross for at de ikke har utredet konsekvensene. Da kan man spørre seg hva de mener et liv er verdt, sier Harald Jachwitz Andersen i BIL.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norges to store teleoperatører har besluttet å stenge 2G-nettet etter 2025. Dette vil føre til at en rekke produkter og tjenester slutter å fungere. Det mest kritiske eksempelet er det livreddende og lovpålagte sikkerhetssystemet eCall.

– eCall er et lovpålagt sikkerhetssystem som beviselig redder liv i trafikken. Alle biler som selges i EU skal ifølge typegodkjenningskrav ha eCall på 2G. Vi mener derfor det er svært prematurt og uklokt å slukke 2G-nettene om et drøyt år, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

– At Norge skal løp foran resten av verden, samt gjeldende typegodkjenningskrav, vil få store konsekvenser. 700.000 norske biler vil bli berørt, i tillegg til alle utenlandske kjøretøyer som til en hver tid befinner seg i Norge. En nedstengning vil føre til at liv vil gå tapt, sier Andersen.

 Ikke foretatt en risiko- og konsekvensanalyse

EU Kommisjonen har estimert med at eCall redder 2.500 liv i Europa hvert eneste år, og norske nødetater bekrefter at systemet redder liv i Norge.

Systemet fungerer slik at bilen automatisk kobles opp til alarmsentralen ved en ulykke. I tillegg til å sende over fakta om bilens tilstand og posisjon, gjør systemet det mulig å kommunisere med nødetatene. Systemet kan også aktiveres manuelt.

– Det er både merkelig og kritikkverdig at det ikke er foretatt en risiko- og konsekvensanalyse av den kommende nedstegningen. Parallelt med dette velger myndighetene å se en annen vei, imens de skyver prinsippet om teknologinøytralitet foran seg. Da kan man stille spørsmålet om hva et liv er verdt, sier Andersen.

BIL har hatt dialog med Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (Nkom) om saken. I tillegg har vi to ganger bedt om møte med digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung, men det eneste vi har fått i retur er øredøvende stillhet.

– Vi opplever både Nkom og departementet som unnvikende og ansvarsfraskrivende. Det er tydelig at de forsøker å unngå å involvere seg i saken, og heller ikke ønsker å møte oss. Det finner vi ytterst kritikkverdig, sier BIL-direktøren.

– Helt nødvendig med en utsettelse

I mai ble det kjent at Telia i Sverige, etter press fra både markedet og politiske aktører, utsetter nedstengningen i to år. Heller ikke der var det foretatt en risiko- og konsekvensanalyse.

– Vi klarer ikke å se rasjonalet bak at Norge skal gå i utakt med resten av Europa når det gjelder utfasing av 2G-nettene, og samtidig bryte med EUs typegodkjenningskrav. Alle biler som selges i Norge er produsert i henhold til disse kravene, og det finnes ingen konverteringsløsning som løser problemet. Resultatet er at 700.000 biler mister en særdeles viktig, lovpålagt sikkerhetsfunksjon, sier Andersen.

– Land det er naturlig for Norge å sammenligne seg med vil ikke begynne en slik utfasing før tidligst i 2029. I Danmark har de eksempelvis utsatt dette på ubestemt tid. En nedstengning kommer til å gå på trafikksikkerheten og beredskapen løs, og det kan vi ikke sitte stille og se på, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen