Strategien virker, i fjerde kvartal 2023 passerte BYD bilmerket Tesla, dermed ble de verdens mestselgende produsent av elektriske biler. BYD er faktisk den eneste produsenten i verden som også produserer batterier, microchips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv.
BYDs eget Blade batteri var selvsagt på plass i vår Byd Seal U demobil.
Blade-batteriet
Det er greit å informere de som er bekymret for å lade elbil inne i garasjen, at Blade-batteriet er det eneste batteriet som har bestått den såkalte spiker penetrasjonstesten uten å avgi brann eller røyk. I tillegg nådde overflatetemperaturen bare 30-60°C.
Spikerpenetrasjonstesten anses å være en av de strengeste måtene å teste batterienes termiske drift. Hensikten er å simulere en intern kortslutning av batteriet.
BYD Seal U leveres også med batterigaranti på 8 år/160.000 km. Nybilgaranti 5 år/100.000. Alle biler er understellsbehandlet med Mercasol i Norge, som beskytter bilen din mot rustdannelse. Dette er inkludert i prisen.
Vår Byd Seal U
Byd gjør valgene enkelt på utstyrssiden, bare et utstyrsnivå med navn Design. Det eneste tillegget er metalliclakk i fire farger.
Under kampanjeperioden leveres BYD Seal U med Design utstyrspakke, verdt 69 000 kroner, uten ekstra kostnad.
Designpakke
Ved å trekke frem høydepunktene på utstyrslisten, forstår man bedre hvorfor BYD satser på en designpakke i forhold til en rekke tilvalg. Det blir langt rimeligere å produsere en bil på denne måten.
Design utstyrsnivå inneholder Head-up Display, følg meg hjem» funksjon, to stk. trådløs mobillading, flerfarget atmosfærelys, Apple Carplay og Android Auto, sotede bakruter, elektrisk bakluke, Panorama soltak, 19” tommer felger, fjernlysassistent, stemmestyring.
Infinity by Harman lydsystem med 10 høyttalere, 15,6″ Infotainmentskjerm, PM 2.5 luftrensesystem, 360 grader parkeringskamera, Isofix, veganske skinnseter med oppvarming og ventilering, V2L-funksjon m/adapter.
Det eneste man behøver å velge som tilleggsutstyr er tilhengerfeste. 1.300 kilo tilhengervekt takler de fleste båthengere opptil ca. 21 fot. Ekstra strøm henter bilen fra batteriet via V2L-funksjon m/adapter, da har man 3.000 watt til å lade verktøy eller en elektrisk grill på tur fra bilen.
4,76 meter lang
Vi nevnte bilens størrelse tidligere; Byd Seal U er stor, hele 4,76 meter lang. Enkel inn og utstigning.
Førersetet går automatisk til bakre posisjon som forenkler innstigning også. På plass innstilles setet via elektrisk åtteveis justering og heldigvis har sete tilt til slik at sitteputen vippes opp i forkant. Dette er en løsning som er sårt savnet på mange biler hvor undersiden av låret ikke har støtte.
God plass i baksetet er det også. Betjeningsløsninger er slik vi ønsker. Girvelger og bytte av kjøreprogram, via fysiske knapper i midtkonsollen og på rattet, med tydelig tilbakemelding når de benyttes. Knapp på rattet for å aktivere 360 graders kamera er også en smart plassering. Det eneste vi savner av betjeningsknapper, er mulighet til å deaktivere filholderassistenten fra rattet.
Komforten
Understellet er laget for komfort, for bilen er satt opp slik at understellet svelger ujevnheter i veibanen. Mange vil hevde at Byd Seal U er undermotorisert i forhold til konkurrenter med 218 hester og 0-100 på 9,6 sekunder. Bilens oppbygning heller mer mot en komfortabel landeveiscruiser fremfor en sporty modell.
Tankene går faktisk langt tilbake i tid til Rolls-Royce. Når man spurte om motoreffekt var svaret, tilstrekkelig. Slik er det med Byd Seal U også. Tilstrekkelig, men som vanlig har man alltid ønske om større effekt.
I Byd Seal U sitter man godt og nytter en komfortabel kjøring, hvor lite veistøy finner vei inn i bilen. Man merker en anelse duvende bevegelse i motorveishastighet, men i en stor SUV er den følelsen å foretrekke i forhold til stump fjæring.
Luft i håret
Ringtesten avslører at myke materialer er hovedsakelig benyttet i interiøret. og høyre bein ligger behagelig inntil den myke midtkonsollen med samme vinkel som beinets. En liten detalj, men viktig for kjørekomforten.
Denne bilen overrasker også ved at man kan åpne glasstaket, slik at det forvandles til en tradisjonell takluke som gir luft i håret sommerstid. Det eneste BYD Seal U mangler i skrivende stund et 4×4 tilvalg.
Konklusjon
Med listepris på rett over 400.000 kroner, får man mye bil for pengene. Familie SUV på 4,78 meter i kombinasjon med 500 km rekkevidde og ikke minst en stor medfølgende utstyrspakke trekker opp. Markedets sikreste elbilbatteri.
Fakta Byd Seal U
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 218 hk
- Moment: 330 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 9,6 sekunder
- Toppfart: 175 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 500 km WLTP
- Forbruk blandet: 2,05 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.147 kg
- Tilhengervekt: 1.300 kg
- Lengde: 4,78 m
- Bredde: 1,89 m
- Høyde: 1,66 m
- Akselavstand: 2,76 m
- Utstyrsnivå: Design
- Bagasjeroms volum: 425 /1.440 liter
- Pris fra: Kr 399,900. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 420,720. –











