Tar vi og sammenligner vraktallene fra 2018, ble 154 680 biler kjørt på skraphaugen. Forskjellen på noen år er altså stor.
Eksperter i bransjen mener at det at vrakpanten ikke har økt på 10 år, er en av hovedårsakene til at det er nedgang i antall vrakede biler. Norges Automobilforbund (NAF) er blant dem som har foreslått å doble vrakpanten, altså øke den til 6 000 kroner.
Regjeringen får kritikk for sin politikk på dette området. Vrakpanten er såpass lav at den heller ikke stimulerer til at folk skal skifte til elbil.
Det at færre biler sendes til vraking, merkes også på alderen på den norske bilparken. I 2023 var den på 11,1 år. For åtte år siden var den 10,4 år. Bilene blir altså eldre med de negative effektene som det har.
Nedgang i Østfold
Forøvrig er det velkjente merker som Golf, Polo, Passat og Toyota Avensis, om topper vrakstatistikken. Det kommer av at disse merkene og modellene hadde meget gode salgstall for en dl år tilbake.
I Sarpsborg skrotes det ca. 1 000 biler i året. Det er liten nedgang hvert eneste år i Sarpsborg, som ellers i Østfold.
Som å pante brusflaske
I Sverige er vrakpanten økt til 10 000 kroner, mens det i Kina er en vrakpant på 22. 000 til 45 000 kroner. Motorstørrelsen bestemmer og i tillegg til selve vrakpanten, inngår også et skattefradrag ut fra hva du tjener.
Uansett satser flere andre nasjoner på høyere vrakpant enn Norge.
-Vrakpanten for biler, er som å pante en flaske brus. Du betaler inn et beløp ved kjøp, som du får igjen når du leverer flaske. Det å øke vrakpanten vil ikke belaste Statsbudsjett i det hele tatt, sier myndighetskontakt i NAF, Thor-Egil Braadland i en kommentar.