VW ID.7 – Nytt VW-flaggskip

Nye VW ID.7 sammenlignes ofte med VW Passat, men ID.7 er faktisk 18 cm lenger. Dette er Volkswagens nye flaggskip.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innvendig nyter ID.7 også godt av elbilens kompakte drivverk. Dermed føles bilen langt større enn Passat i praktisk bruk. VW ID.7 framstår som en meget stor familiebil med opptil 615 km rekkevidde i første omgang.

Annet halvår
De som er opptatt av enda lengre rekkevidde, må vente litt på den største batteripakken på (86 kWh), som vil gi en WLTP-rekkevidde på rundt 700 km, og en ladehastighet på inntil 200 kW. Vente må man også på stasjonsvognen ID.7 Tourer, som ankommer senere i år.

Nå som vinteren virkelig har dekket veiene med snø og is, er det mange som ønsker 4×4. ID.7 blir tilgjengelig med firehjulstrekk i en sportslig GTX-utgave annet halvår 2024.

Vår demobil er første tilgengelig utgave av VW ID.7. Det betyr 286 hester på bakhjulene, 1000 kg tilhengervekt og DC Ladetid (10-80 prosent) på bare 28 minutter.

Meget god pris
Topputgaven med interiørpakke +ID og eksteriørpakke+ sto klar til prøvekjøring, som vanlig liker forhandleren å vise frem hva de kan levere av utstyr på demobiler. ID.7 er overaskende velutstyrt allerede fra Exclusive utstyrsnivå uten våre tilleggspakker.

Mange har valgt å kjøpe VW ID.7 uten utstyrspakkene, da befinner man seg i prisleie under kr. 600.00, -. VW ID.7 passer også meget godt til bedriftsmarkedet og lavere pris hjelper også på fordelsbeskatningen privat. VW ID.7 henvender seg altså både til privat- og bedriftsmarkedet

Teknologien i bilen
Det har skjedd teknologisk forandring siden vi sist kjørte en bil i ID-familien. Bilens 15″ touch-screen fargeskjerm har blitt oppgradert med 4.0 programvare. Det betyr at alle betjeningsfunksjoner utføres langt raskere enn tidligere.

Man har også flere verktøy man kan «leke» med på berøringsskjermen: Ønsker man å styre luftstrømmen opp til sidevinduene, er de gammeldagse hendlene til justering fjernet. Hele prosessen utføres på skjermen med grafisk fremstilling på hvordan luftstrømmen treffer ruten. Meget enkel og oversiktlig løsning.

Lyddempende rute
I 15 minusgrader ute sitter vi med bilens 15″ touch-screen inne i lokalet, kunder går forbi og snakker sammen, men i bilen er det helt stille. Lyddempende frontrute og sideruter er på plass og ikke minst myke materialer, som starter helt fra frontruten stenger lyd ute.

Vi nevnte at vi tror bilen vil selge godt både i bedrifts- og privatmarkedet, en stor fordel for de med lange arbeidsdager på veien er at nye VW ID.7 er utstyrt med forvarming av batteriet. Legg til hvor man ønsker å lade i navigasjon og bilen sørger for at man besøker ladestasjonen med et oppvarmet batteri.

På den måten tar batteriet imot maksimal ladestrøm, og dette er viktig for de som må lade i løpet av dagen og ønsker et kort stopp.

God beinplass
Man skulle tro at en firedørs coupé vil ha begrensninger plassmessig, ID.7 har meget god beinplass i baksetet og ingen problem med takhøyden. Her har man plass til storfamilien og alle vil sitte godt på langtur.

På veien gir VW ID.7 deg også følelsen av en bil man ønsker å bruke til langtur. Meget godt lydisolert og vår utgave er også utstyrt med ventilerte seter med massasje, samt et smart glasstak som demper lyset via glidebryteren i takkonsollen.

All informasjon fører behøver, er tilgjengelig via Head-Up Display med projisering i frontruten. DCC Adaptivt understell følger med i komfortpakken, og følgelig vil kjøreprogrammene også ha innvirkning på understellets dempning.

Indre ro
Vanligvis benytter vi Sport på svingete partier og Comfort til motorvei, denne gang ble favoritten Comfort på alle underlag fordi de mykere bevegelsene i understellet faktisk passer bedre til VW ID.7. Bilen gir deg en tilbakemelding av indre ro og flyter langs landeveien på en slik måte at man ikke har et ønske om å kjøre aggressivt, men bare nyte enn majestetisk kjøreopplevelse.

Vi liker også bakhjulsdrift i elbiler uten 4×4. Det kraftige dreiemomentet drar ikke i rattet og bilen blir langt enklere å håndtere under rask akselerasjon ut av sving. I trafikken er berøringsskjermen faktisk enkel å betjene. Denne rekker vi frem til uten å lene oss frem. På snødekte veier, hvor kjetting har revet opp kjørebanen, er imidlertid ikke «knappene» like enkle å betjene.

Konklusjon
Nye VW ID.7 gir deg en meget positiv opplevelse med tanke på plass, pris og kjørekomfort. Bilen er spekket med det seneste innen teknologi, men det er hvordan bilen oppleves på veien som er viktigst. Romslig og meget komfortabel med adaptivt understell som påvirkes av valgt kjøreprogram.

 

Fakta VW ID.7

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 384 hk
  • Moment: 545 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 6,5 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 613 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,44 kWt /mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.172 kg
  • Tilhengervekt: 1.000 kg
  • Lengde: 4,96 m
  • Bredde: 1,86 m
  • Høyde: 1,53 m
  • Akselavstand: 2,96 m
  • Utstyrsnivå: Exclusive
  • Bagasjeroms volum: 532 /1.586 liter
  • Pris fra: Kr 580,100. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 666,775. –

 

 

Med 4,96 i lengden og nesten 3 meter akselavstand er nye VW ID.7 meget romslig.
VW ID.7 tar seg bra frem på vinterføre med bakhjulsdrift, men firehjulstrekk blir tilgjengelig i en sportslig GTX-utgave 2. halvår 2024.
I bagasjerommet åpenbarer det seg et skjult rom til ladekabler under det flate gulvet.
En modell beregnet for det norske markedet har selvsagt skiluke.
Vår topputgave med interiørpakke + har meget god materialkvalitet, Ergoaktive seter foran med elektrisk justering og memoryfunksjon, setetrekk i perforert Artvelour/microfleece med massasje og ikke minst Soundsystem Harman & Kardon 700W 12 høyttalere inkl. subwoofer.

 

Ambientebelysning i 10 valgfrie farger er på plass.
Perforerte seter med kontrast søm i samme farge som valgt Ambientebelysning. Stilig.
Frunken vi er vant med under panseret mangler i VW ID.7.
Uttrekkbar sittepute gir støtte for de som har lange bein.

 

Ringtesten avslører nesten bare myke og lyd dempende materialer, prøv selv ved å lytte til lyden.
Vi håpet å slippe å stifte bekjentskap med de litt knotete betjeningsløsningene i nye ID.7, men det er varslet en forandring på andre modeller som kommer senere.
DCC Adaptivt understell med kjøreprofilprogram var inkludert i eksteriørpakke +på vår bil, dermed vil også understellet forandre stivhet seg ved valg av kjøreprogram. Comfort var vårt førstevalg og passer til den herlige kjøreopplevelsen denne store bil gir deg.
Bilens 15″ touch-screen har fått ny 4.0 programvare og en artig funksjon hvor luftspjeldene blir styrt av skjerm. Man styrer luftstrøm med fingeren og skjermen viser luftstrøm rett mot passasjer, ved å bevege fingeren til venstre vil luften bli styrt mot sidevindu.

 

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen