Kia EV9 gir et mektig inntrykk ved første møte, men når vi blir kjent med bilen er det de gjennomtenkte tekniske løsningene som imponerer. Bilen er kort og godt en positiv overraskelse.
Kia Soul EV har vært en bestselger i mange år, og det er akkurat dette designet man har videreført i Kia EV9. Designløsningen er smart, en kasseform er den enkleste måten å utnytte innvendig plass maksimalt.
Plassutnyttelse, i kombinasjon med et velkjent design, gjør gjenkjennelses aktoren god for alle som har kjørt Kia tidligere.
Enkelte omtaler Kia EV9 som Kia Soul EV på steroider siden denne bilen måler hele 5,01 meter. Kia EV9 har likevel få likheter med lillebror Soul EV. Kia har virkelig lagt vekt på hva de kan levere av smarte innovative løsninger. Når vi stifter bekjentskap med Kia EV9 for første gang så kunne det like godt vært et Mercedes-merke i grillen!
Seks eller sju sitteplasserKia forbindes vanligvis ikke med Premium, men nye Kia EV9 føles slik. Man kan selvsagt undre på hvorfor en bil i denne prisklassen ikke leveres med skinnseter, men dette er en bevisst grønn strategi hvor man satser på gjenbruk av ulike materialer i interiøret og dermed en tydelig miljøstrategi.
Kia sponser organisasjoner som renser havet for fiskegarn, råstoffet blir gjenvunnet og benyttet i bilen. Bilmerket åpner opp for en kundegruppe med tydelig miljøprofil.
Alle med god plass
Fleksibiliteten til en tradisjonell MPV blir også ivaretatt via bilens unike seteløsninger. Vi tester vår 6-seter hos forhandleren. Ale har god plass mellom hodet og taket, takket være bilens smarte kasseform. Og ikke minst de fleksible seteinnstillingene, slik at elmotorene i vår GT Line Launch Edition lar deg kjøre sete fremover og justere setehøyde slik at vi har lårstøtte helt frem på sitteputen. Plass bak frigjøres.
Er det ønskelig med en spesiell løsning er det bare å bestille vendbare seter, da kan man sitte mot hverandre på samme måte som i en togkupe. Denne bilen er faktisk designet med tanke på alle passasjer og ikke bare førermiljø.
800 Volt og Formel 1 teknologi
Kias toppmodell leveres med fjerde generasjon batteriteknologi. Det betyr 800 volt spenning, som redusere ladetiden fra 10-80 prosent på inntil 24 minutter under optimale forhold.
Nytt er også funksjonen, hvor Ladestasjonen «leser bilen» og du slipper ladekort i EV9.
For å gi best mulig rekkevidde, bygges Kia EV9 på den nye E-GMP modulplattformen med en rekke forbedret teknologi. Et helt flatt gulv, lik formel 1-bilene, medfører minimal luftmotstand under bilen. I tillegg er Kia EV9 utstyrt med lameller i fronten som åpner seg i fart og slipper luft innunder bilen. PÅ det viset får den store bilen bare cv 0,28 i luftmotstand.
Slik kan vi fortsette å ramse opp tekniske løsninger og nye innovasjoner, men de viktigste er:
2 500 kg på hengerfestet, 505 km rekkevidde fra 99 kWt netto batteri og med Kias nye motorveiassistent (HDP) har EV9 mulighet for selvkjøring på nivå 3. Kia skuffer ikke på garantien, 7 år/150.000km.
Kjøreopplevelse
Alle biler oppleves forskjellig på veien. Kia EV9 er spesiell siden den føles annerledes enn noen annen Kia vi har kjørt tidligere. Høyreist og mektig med en luftig føreropplevelse, hvor man ikke på noen måte føler seg inneklemt, men også med en helt spesiell følelse av gjennomtenkte løsninger.
Når vi tester akselerasjonen møter hodet en meget myk nakkestøtte, ikke ulik den følelsen man får i Premium-modellene til Mercedes. Førerstolen er uten uttrekkbar sittepute, men justeringsmulighetene er så fleksible at man uansett får en uanstrengt sittestilling, der vi bare siger av gårde uten sjenerende veistøy i kupeen.
Kjøreprogrammet
Støydempende ruter er selvsagt på plass. Vi kjørte den vanlige turen med by, landevei og motorvei, men hoppet over kjøring i terrenget. Kia EV9 er forresten laget for å takle terreng med eget kjøreprogram for langt mer utfordrende forhold enn hyttevei. Enkelte vil savne luftfjæring, som påvirker kjøreprogrammene via et mykere eller hardere oppsett av understellet.
Understellet på denne bilen, er så bra laget at vi faktisk ikke savnet denne løsningen under prøveturen. Bilen føles helt riktig på alle typer vei og gir en god kombinasjon av komfort sammen med sporty kjøreegenskaper. Ujevnheter i veibanen blir effektivt filtrert bort og til tross for høy vekt er det minimalt med krengning i svingene.
Rimeligere modell
Presis styring trekker opp helhetsopplevelsen. Bilens ode kvalitet merkes best på motorvei, hvor meget lang akselavstand gir deg den stabiliteten man bare opplever i de store luksuriøse merkene.
Vi kjørte altså GT Line Launch Edition med nærmest alt av utstyr. Enkelte ønsker en rimeligere utgave og det er mulig siden Kia EV9 RWD (bakhjulstrekk) lanseres sammen med det litt rimeligere utstyrsnivået Exlusive. Det betyr i praksis at startprisen blir senket til kr. 746,000. – for den rimeligste utgaven av EV9.
Konklusjon
Kia EV9 viser frem hva Kia faktisk er i stand til å lage av nyutviklet teknolog og innovative løsninger. Flerbruksbilen overgår alle våre forventninger med tanke på kjøreegenskaper og fornuftige løsninger. Prisen er riktignok høy, men med Kia EV9 viser Kia seg frem i et helt annet segment enn vi er vant med fra tidligere.
Fakta Kia EV9
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 384 hk
- Moment: 700 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 5,3 sekunder
- Toppfart: 200 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 505 km WLTP
- Forbruk blandet: 2,28 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.569 kg
- Tilhengervekt: 2.500 kg
- Lengde: 5,01 m
- Bredde: 1,98 m
- Høyde: 1,78 m
- Akselavstand: 3,10 m
- Utstyrsnivå: Gt Line Launch Edition
- Bagasjeroms volum: 333 /828 liter
- Pris fra: Kr 746,000. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 926,000. –