Mercedes- og Volvo-eier Geely samarbeider om en helt ny elbil med navnet Smart. Samarbeidet startet i 2019, hvor Mercedes er tungt inne på designsiden. Importør Bertel O. Steen står for salgskanaler, verksted og delelager via sitt forhandlernett.
Smart er intet ukjent merke med fokus på små bybiler, Smart Fortwo er et godt eksempel. For å få en bedre forståelse for den forvandlingen Smart er tiltenk videre, siterer vi Gorden Wagener, Chief Design Officer Mercedes-Benz AG på originalspråket:
The new smart #1 stands for the restart of the smart brand and showcases our new design DNA of Sensual Producty”. Samarbeidet fra 2019 medfører altså en ny start for bilmerket Smart. Det ble et spennende møte og på sedvanlig vis lånte vi topputgaven Smart #1 Brabus, med 4×4, 1600 kg tilhengervekt, 428 hester og ikke minst den særnorske ski uken på plass.
Rimeligere innstegsmodell
To andre utgaver av Smart er også på programmet, utstyrspakkene Puls og Pro + er rimeligere enn vår bil.
Innstegsmodellen PRO+ har bakhjulstrekk, 272 hester og inntil 420 km rekkevidde (WLTP) og en pakkepris på kr. 399.900, -. Innstegsmodellen er faktisk velstyrt den også med Adaptive Cruise Control, 12.8 tommer skjerm, panoramasoltak, head-up display, seter med minnefunksjon, 360-graders kamera og elektrisk bakluke.
Fordel med 4×4
Det er enda mer inkludert i pakkeprisen enn vi er vant med fra andre merker. Man har mulighet til å velge åtte eksteriørfarger avhengig av utstyrsgrad og også valgfrie interiørfarger. Prisene gjelder bil ferdig levert forhandler, vinterhjul og 3-års serviceavtale inkludert i pakken.
Toppmodellen Brabus med 4×4 passet perfekt til prøvekjøring siden vi møtte årets første snøfall og dermed ble vi igjen minnet på fordelen med å velge 4×4 vinterstid.
Forhjulsdrevet elbil ble benyttet ned til Mercedes-forhandleren, og på plass i vår Smart #1 Brabus med 4×4, var det en helt annen fremkommelighet på ubrøytede veier.
Kompakt bil
Brabus-utgaven skiller seg også ut i forhold til de to andre utstyrsvariantene med et sportslig utrykk utvendig, BRABUS-detaljene er videreført innvendig med røde setebelter, rød setesøm, samt rød interiørbelysning. Setene er laget i eksklusiv alcantara skinn, sportsratt og utgaven har selvsagt også sportspedaler. I tillegg finner du brodert BRABUS-logo på nakkestøttene.
Sittestillingen li førersetet er lav, litt overraskende siden Smart #1 markedsføringen fokuserer på kompakt SUV markedet.
Baksetet er setet festet på glideskinne,r slik at det kan skyves fremover og frigi ekstra plass i bagasjerommet. Vi legger merke til et rent minimalistisk interiørdesign, hvor de fleste knapper er fjernet og deres funksjoner befinner seg på bilens berøringsskjerm.
Enkel å parkere
I Smart #1 har vi problemer med å rekke frem til skjermen fra vår favorittposisjon med førersete justert langt bak.
Kjøreprogrammene innehar en spesiell funksjon ved at også servostyringen påvirkes uten at man behøver å bruke den manuelle justeringen på skjermen. Ved å bruke EVO i bykjøring, får man en langt mykere servostyring automatisk, bilen er enkel å parkere og ikke minst lett på rattet i trange bygater.
I Sport derimot er servostyring langt fastere og tilpasset en sporty kjøreopplevelse. Den sportslige opplevelsen merkes på veien.
Lavt tyngdepunkt
Smart #1 er bygget på et understell fra Geelys skalerbare SEA-plattform og med lavt tyngdepunkt ligger Smart #1 Brabus-utgaven klistret til veien i svingete partier, akselerasjonen ut av sving er bare herlig. Rett frem går 0-100 på 3,9 sekunder, men det er faktisk langt morsommere å kjøre Smart #1 på svingete veier, der brøytebilene endelig har fjernet snøen.
Ingeniørene har truffet riktig med oppsettet, slik at bilen faktisk kan takle de herlige kreftene fra to elmotorer som fungerer overraskende samkjørte også på snø. På snødekt underlag gir bilen deg nesten samme tilbakemelding som biler med tradisjonell mellomaksel.
På ønskelista
På plass er også Hill Descent Control, eller nedstigningsassistent, til bruk i bratte bakker ved lav fart. Smart #1 Brabus-utgaven innehar nærmest alle egenskapene til en bil skreddersydd for det norske markedet med vintersesong.
På ønskelista til neste oppgradering, er en lett tilgjengelig knapp til kjøreprogrammene og ikke minst permanent deaktivering av de kjøreassistentene, som man ikke ønsker å bruke.
I demobilen venter man på en programvareoppdatering av bilens smart eye-kamera som overvåker førers oppmerksomhet. Vi får håpe at oppgraderingen medfører, at fører ikke blir varslet ved lyd og advarsel om førers uoppmerksomhet. når man flytter blikket. Et slikt varsel er bare irriterende.
Konklusjon
Samarbeidet mellom Mercedes og Volvo-eier Geely, medfører en ny start for bilmerket Smart. Man får en god start når man henter velkjent elbilteknologi i kombinasjon med spennende design. Smart #1 Brabus-utgaven fremstår perfekt til norske forhold.
Fakta Smart #1
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 428 hk
- Moment: 584 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 3,9 sekunder
- Toppfart: 180 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 400 km WLTP
- Forbruk blandet: 1,82 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.000 kg
- Tilhengervekt: 1.600 kg
- Lengde: 4,27 m
- Bredde: 1,82 m
- Høyde: 1,63 m
- Akselavstand: 2,75 m
- Utstyrsnivå: Brabus
- Bagasjeroms volum: 320 liter
- Pris fra: Kr 399.900. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 499,900. –