Stuttgart, 08. juni – Mission X er en toseter med et iøynefallende ytre, som avdukes 8. juni 2023 – kvelden før utstillingen «75 Years of Porsche Sports Cars» på Porsche-museet i Stuttgart-Zuffenhausen. På denne datoen for 75 år siden, den 8. juni 1948, ble 356 ‘No. 1′ Roadster den første Porsche-bilen som fikk sin kjøretillatelse på vanlig vei. Dette var dermed også datoen for Porsches begynnelse.
«Porsche Mission X er et teknologifyrtårn som leder vei for fremtidens sportsbiler. Den viderefører arven fra ikoniske sportsbiler, slik som 959, Carrera GT og 918 Spyder. Mission X vil være en viktig drivkraft for den videre utviklingen av fremtidige kjøretøy, sier Oliver Blume, styreleder i Porsche AG. «Å tørre å drømme og drømmebiler er to sider av samme sak for oss: Porsche er Porsche fordi vi stadig forbedrer oss.»
Michael Mauer, Head of Style i Porsche, sier: «Mission X bygger videre på det Porsche er kjent for. Vi streber kontinuerlig etter å forbedre våre biler og vår produktidentitet, dette er en viktig rettesnor for oss i utviklingen av alle Porsche-modeller. Konseptbilen vi nå kan avdekke er en symbiose av klassisk motorsport-DNA og et luksuriøst helhetsinntrykk.»
Mission X er omtrent 4,5 meter lang og to meter bred, det gjør den til en relativt kompakt hyperbil. Med en akselavstand på 2,73 meter, har den same dimensjoner som Carrera GT og 918 Spyder. For å optimalisere aerodynamikken, har konseptbilen ulike dekk, med 20-tommers hjul foran og 21-tommers hjul bak.
Design: nytolkning av klassiske Porsche-elementer
Mission X kombinerer optimal ytelse og moderne luksus. Samtidig viser dens avrundede og muskuløse form at hyperbiler ikke trenger å ha et aggressivt utseende. Det lave karosseriet, som er under 1,2 meter høyt, har en Rocket Metallic finish – en elegant malingsfarge spesialdesignet for konseptbilen.
Under vinduene har bilen designelementer i en krabon-weave finish, lakkert i en lett farge, som gjør strukturen på materialene gjenkjennelig.
Hjulene har forseggjorte detaljer og bakakselen er utstyrt med nesten gjennomsiktige aeroblader, som er utformet som turbiner for bedre nedkjøling av bremsene.
En lett glasskuppel med et exoskeleton laget av karbonfiberforsterket plast strekker seg over begge passasjerene. Dørene i Le Mans-stil er festet til takstolpen og åpner seg fremover og oppover. Slike dører hadde også den legendariske Porsche 917 racerbilen. Et annet blikkfang er konseptbilens særegne lys, med Mission X har designteamet redefinert den karakteristiske firepunktsgrafikken Porsche er kjent for. Frontlyktenes vertikale form er inspirert av historiske racerbiler som Porsche 906 og 908, og er trukket godt ned mot veien. LED-lysmodulene er rammet inn av en høyteknologisk støttestruktur, som tydeliggjør bilens kjøre- og blinklysdetaljer. Når lyset aktiveres, åpner det seg som et åpent øye og ved full styrke gir frontlyktenes belysning en trygg kjøreopplevelse.
Den nye Porsche-logoen debuterer på Mission X. Med børstet edelt metall, tredimensjonal struktur, ny hest og mer subtil gullfarge – er det en mer moderne utgave av forløperen. Gjennom renere og mer moderne detaljer, er den nye logoen helt i tråd med Porsches kjennetegn. Logoen er å finne på panseret, rattet og midt i hjertet av Mission X’ hjul.
Mission X setter føreren i fokus, noe som tydeliggjøres med asymmetrien i interiøret og fargebruken, med ulike farger på de to setene. Bortsett fra skinnputene i Andalusia Brown, er førersetet Kalahari Grey, noe som matcher med midtkonsollen og dashbordet. Passasjersetet er i kontrastfargen Andalusia Brown. Utover CFRP-setene og deres sekspunkts sikkerhetsbelter som er integrert i karosseriet, har bilen et motorsport-preg, som tydeliggjøres med et open-top ratt, med muligheten til å bytte bilens modus og gir. Bilen har flere kameraer om bord, og opptak startes ved at sjåføren trykker på opptaksknappen på flerbrukskontrollen.
På passasjersiden er det en innebygget opphengsmulighet for stoppeklokke. For Mission X har Porsche Design laget en egen stoppeklokke, med analogt og digitalt display. Klokkene er designet for både racerbane og rallybruk, og kan vise blant annet rundetider eller annen viktig data føreren har bruk for.
Tekniske visjoner: uovertruffen kraft-til-vekt-ratio, nedtrykk og lading
- Porsche er kjente for å kombinere e-performance og bærekraftig mobilitet. Med konseptbilen tas dette et steg videre, og hvis bilen settes i produksjon vil den:
- Bli den bilen som er godkjent for bruk på vanlig vei med den raskeste tiden på Nürburgring Nordschleife
- Ha en kraft-til-vekt-ratio på omtrent én PS per kilo
- Ha betydelig mer nedtrykk enn dagens 911 GT3 RS
- Utstyres med betydelig forbedret lading ved hjelp av et 900-volts system. Konseptbilen lader omtrent dobbelt så raskt som Taycan Turbo S, bilen som lader raskest av Porsches nåværende modeller
Batteriet er plassert sentralt bak kjøretøyets seter. Som med en motordrevet bil med midtmotor, gir dette eksepsjonell smidighet.
Forgjengere: innovative supersportsbiler fra Porsche
Porsche 959 (1985), Carrera GT (2003) og 918 Spyder (2013) var alle milepælsmodeller i supersportsbilverden, ved å være henholdsvis den raskeste serieproduserte bilen i sin tid, første serieproduserte Porsche-modell som ble laget av karbonfiber og den første bilen som er godkjent for bruk på vanlig vei som slo syv-minutters-grensen på Nürburgring Nordschleife. Med sine banebrytende milepæler har disse bilene banet vei for Mission X.
I 1985 nådde supersportsbilen Porsche 959, med sine 450 PS sekssylindrede twin-turbo boxer-motor og sitt aerodynamiske karosseri, en toppfart på 317 km/t – den gang verdensrekorden for en serieprodusert sportsbil.
Med sin V10-motor og 612 PS, heftig design og ikke minst sin enestående kjøreopplevelse, er Porsche Carrera GT fortsatt et ikon blant supersportsbilentusiaster den dag i dag.
Porsches hybridteknologi nådde et spektakulært høydepunkt med 918 Spyder. I september 2013 var 652 kW (887 PS)-toseteren det første kjøretøyet godkjent for vanlig vei som kom under syvminutters-grensen på Nürburgrings 20,6 kilometer lange Nordschleife, med en rekordtid på 6:57 minutter. Porsche har som mål å overgå standarden for høyeste e-ytelse – og fortsetter i dette sporet ved å gjøre Mission X til den bilen som er godkjent for bruk på vanlig vei med den raskeste tiden på Nürburgring Nordschleife,