Nærmer seg verdenspremiere

 

Hyundai gjør nå de siste banetestene av kommende IONIQ 5 N på Nürburgring i forkant av verdenspremieren i juli.

 

IONIQ 5 N er Hyundais første helelektriske performancebil, og er bygget på en videreutvikling av selskapets avanserte elbilplattform E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Med Ns motorsportutviklede teknologi om bord, har man maksimert elbilens ytelser og egenskaper, slik at den virkelig leverer i tråd med N-pilarene Corner Rascal, Racetrack Capability og Everyday Spartscar.

 

IONIQ 5 N er utviklet i samarbeid mellom Hyundais R&D-senter i Namyang, of selskapets europeiske testsenter ved Nürburgring. Ved å være fast tilstede på den verdenskjente racingbanen,…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Hyundai gjør nå de siste banetestene av kommende IONIQ 5 N på Nürburgring i forkant av verdenspremieren i juli.

 

IONIQ 5 N er Hyundais første helelektriske performancebil, og er bygget på en videreutvikling av selskapets avanserte elbilplattform E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Med Ns motorsportutviklede teknologi om bord, har man maksimert elbilens ytelser og egenskaper, slik at den virkelig leverer i tråd med N-pilarene Corner Rascal, Racetrack Capability og Everyday Spartscar.

 

IONIQ 5 N er utviklet i samarbeid mellom Hyundais R&D-senter i Namyang, of selskapets europeiske testsenter ved Nürburgring. Ved å være fast tilstede på den verdenskjente racingbanen, har Hyundais ingeniører de beste forutsetninger for å utvikle sine nye bilmodeller.

Åpne innebygd media i nettleser

 

– Det er på Nürburgring vi former alle N-modellene til ‘the Nth degree’, så vår første helelektriske modell må også stå til forventningene her, sier topplederen for N Brand og Motorsport i Hyundai Motor Company, Till Wartenberg.

 

– IONIQ 5 N har nettopp fullført sine 10 000 kilometer med holdbarhetstest på banens Nordschleife, og de er en viktig milepæl som bekrefter bilens høye holdbarhet og baneegenskaper. Nå har vi nettopp startet på vår andre 10 000 kilometers-test, for å virkelig presse IONIQ 5 N til grensene.

 

Maksimal holdbarhet på bane

Nordsløyfen på Nürburgring (Nordschleife) har lenge vært stedet der Hyundai N validerer og bekrefter de motorsportutviklede teknologiene som ligger til grunn for alle N-bilene, og IONIQ 5 N er naturligvis intet unntak. Å hente ut maksimale ytelser fra en elbil har imidlertid egne utfordringer, og krever eksempelvis svært streng disiplin når det komme til varmeutvikling sammenlignet med fossile biler. Det krever igjen avansert programvareintegrasjon, og betyr at enhver fysisk forbedring i bilen må ytterligere forsterkes med avanserte programvarebaserte ytelsesforbedringer.

 

IONIQ 5 N kontrollerer også varmen med unik radiatorteknologi, så vel som kraftig batterikjøler. Disse fysiske kjølesystemene er ytterligere forsterket med nye varmestyringssystemer, som N Battery Preconditioning og N Race.

 

Førstnevnte system har både et Drag mode og et Track mode, med ulik varmestyring for forskjellige kjøresituasjoner. Drag Mode finner den optimale temperaturen for umiddelbar bruk av maksimal kraft, mens Track modelegger til rette for lavest mulig batteritemperatur for å øke hvor mange runder man kan kjøre.

 

N Race gir på sin side direkte kontroll over bilens energiforbruk, med både Sprint og Endurance-moduser. Sprint er grunnmoduset for IONIQ 5 N, med tilgang til full kraft umiddelbart.Endurancemaksimerer rekkevidden på bane, gjennom å begrense de brå endringene i kraftutslag for å holde temperaturen og utholdenheten på optimalt nivå.

 

Verdenspremiere på Goodwood

IONIQ 5 N får sin verdenspremiere under Goodwood Festival of Speed, og markerer samtidig Hyundai Ns første deltakelse på det ikoniske arrangementet. Selve verdenspremieren for IONIQ 5 N skjer 13. juli på en egen Hyundai N-paviljong, hvor også flere andre N-biler vil være utstilt.

Videoteaser av testingen på Nürburgring finner du her.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen