Ford leverer den første av 40 helelektriske E-Transit til Oda

 

Norges største matbutikk på nett, Oda, har nå fått overlevert den første av i alt 40 spesialtilpassede helelektriske Ford E-Transit kjølebiler.

 

Den første E-Transit skapbilen er skreddersydd ODA sitt behov for skap- og kjøleløsninger tilpasset et helelektrisk nyttekjøretøy, og skal nå gjennomgå en testperiode for å optimalisere alle deler av distribusjonen.

 

– At Oda nå velger helelektrisk og velger nye E-Transit som kjølebil illustrerer tydelig at E-Transit er et helelektrisk nyttekjøretøy som kan spesialtilpasses de aller fleste bruksområder. Den unike kombinasjonen av at den er tilgjengelig i hele 25 varianter, har høy lastekapasitet og lang elektrisk…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Norges største matbutikk på nett, Oda, har nå fått overlevert den første av i alt 40 spesialtilpassede helelektriske Ford E-Transit kjølebiler.

 

Den første E-Transit skapbilen er skreddersydd ODA sitt behov for skap- og kjøleløsninger tilpasset et helelektrisk nyttekjøretøy, og skal nå gjennomgå en testperiode for å optimalisere alle deler av distribusjonen.

 

– At Oda nå velger helelektrisk og velger nye E-Transit som kjølebil illustrerer tydelig at E-Transit er et helelektrisk nyttekjøretøy som kan spesialtilpasses de aller fleste bruksområder. Den unike kombinasjonen av at den er tilgjengelig i hele 25 varianter, har høy lastekapasitet og lang elektrisk rekkevidde har på kort tid gjort dette til et svært populært helelektrisk valg, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

 

Nå starter en testperiode hvor E-Transit kjølebilen, spesialbygd av Lafinto, skal settes inn i vanlig drift. Perioden skal gjøre Oda i stand til å tilpasse sine arbeidsrutiner til en helelektrisk fremtid, og på sikt – ytterligere optimalisere E-Transit for sine behov.

 

– For å gjøre overgangen til en helelektrisk bilpark mest mulig sømløs, er det viktig å få på plass infrastrukturen og nye rutiner. Det gjelder for lading, for forhåndskjøling av kjølerom når den står til lading, og ved behov – planlegging av kjøreruter slik at E-Transit også raskt kan lades opp i løpet av arbeidsdagen. Med en ladeeffekt på opptil 115 kW hurtiglades den fra 15 til 80 % på 34 minutter, sier Markussen.

 

Oda: Ambisjon om fossilfri matlevering innen 2025

 

Oda tilbyr et bredt utvalg av dagligvarer levert rett på døra. Selskapet vokser i sin kategori raskest i hele Norden. Det at denne veksten er miljøvennlig og bærekraftig er ifølge flåtesjef Stian Stramrud svært viktig.

 

– Oda har som ambisjon at vi skal ha fossilfri matlevering innen 2025. Den første E-Transit kjølebilen er et viktig skritt på veien mot det målet. Ford E-Transit er et klasseledende elektrisk nyttekjøretøy som både kan skreddersys til våre spesielle behov, og som passer godt inn i vår ambisjon og strategi for fremtiden. Nå er vi virkelig i gang med en helelektrisk omstilling. Vi ser frem til å tilby våre kunder levering på døren med elektriske kjølebiler, sier Stramrud.

 

Opptil 317 km rekkevidde og nyttelast på opptil 1684 kilo

Ford E-Transit har en helelektrisk rekkevidde på opptil 317 km, målt etter WLTP-målemetoden. Den bakhjulsdrevne elektriske varebilen har et dreiemoment på hele 430 Nm, enten du velger 184 HK eller 269 HK-varianten, og en nyttelastkapasitet på opptil 1758* kilo på varebilvarianten.

 

I Europa tilbyr Ford 25 ulike varianter av E-Transit: varebil, dobbelkabin varebil og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter med brutto kjøretøyvekt fra 3,5 – 4,25 tonn.

 

Flåtestyringsverktøy for å få maksimalt ut av hver enkel E-Transit

 

Ford E-Transit passer også sømløst inn i Ford Pro sitt omfattende digitale system av produktivitetsforbedrende og kostnadsbesparende løsninger.

– Nye E-Transit kan fås med nye digitale flåtestyringsverktøy som hjelper eieren med å øke produktiviteten og få maksimalt ut av hvert enkelt kjøretøy i flåten sin – om det er energibruk, ladebehov eller behov for fremtidig service. Dette gjør det enklere å utnytte alle bilene bedre, øke driftstiden og redusere driftskostnadene, sier Ford Motor Norges salgssjef for nyttekjøretøy, Espen Markussen.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen