Nærmest alle som kjøper bil i dag har hatt et forhold til «Folkevognbussen». Nå er retroutgaven, VW ID. Buzz, av den tradisjonelle bilen tilbake i helelektrisk utgave. En ny salgssuksess er garantert sikret.
Retroutgaver har slått an i markedet. Ford Mustang, Camaro, Fiat 500 har alle hentet inspirasjon i design fra tidligere modeller i nye produksjonsmodeller. Nye VW ID.Buzz tar retrobølgen et skritt videre ved å satse på en elektrisk 5-seter med moderne teknologi innebygget.
VW-ingeniørene har startet med blanke ark og bygget VW ID.Buzz på en dedikert elbilplattform, for å tilby de samme gode kjøreegenskapene som resten av ID-familien.
Tyngdepunkt, understell styring, ja alt blir laget spesielt for elbilen uten de kompromissene man ofte støter på i modeller som deler drivlinje med fossil motor.
Personbil og Cargo varebil
Utvendig er bilen lett å kjenne igjen. Vi kjørte folkevognbuss i jobbsammenheng for mange år siden og man får samme følelse når man ser den moderne nykommeren. Arbeidsbil var varebil og samme utgave er nå tilgjengelig i form av ID.Buzz Cargo, som setter en ny standard i varebilsegmentet med hele 423 km (WLTP rekkevidde).
Cargoutgaven er også Europas første helelektriske varebil, utviklet som elbil fra bunnen av. Langt mer moderne enn de første modellene av folkevognbussen. De ble bygget om privat ved hjelp av vinkelsliper, bor og treverk.
Bruksområdet var alt fra bobil til persontransport med hjemmelaget sittebenk på hver side i lasterommet. Bilen ble ofte brukt til å frakte barn til fotballkamp.
I våre dager er det profesjonelle som utfører ombygging av ID.Buzz Cargo til dine ønsker. Du får plass til to europaller i lasterommet på 3,9 m3 og maksimal nyttelast er 630 kg, i tillegg til hengervekt på 1000 kg. Gjennomlastingsluke i skilleveggen kommer som standard.
Barnevennlig flerbruksbil
Vi kjørte denne gang personbilen og sparer Cargo til en senere anledning.
Elbilens plassbesparende komponenter medfører en meget kort snute, dermed blir det langt bedre plass innvendig i bilen. Dedikert elbilplattform gjør også at innvendig plass blir utbyttet maksimalt. Et romslig førermiljø er det første som blir registret på plass i bilen.
Man sitter høyt med god oversikt over trafikken via de store vindusflatene fremover og til siden. Det er en panoramautsikt/cockpit-følelse ikke ulikt den gamle utgaven av folkevognbussen.
Uttrekkbare seteputer på fører og passasjerstol i vår demobil, er en fordel for de langbeinte. Interiøret er laget av resirkulerbare materialer og kunstskinn, slik at hele bilen har en miljøvennlig profil.
Flerbruksløsninger
Bilen er også karbonnøytral, eventuelle utslipp som ikke kan unngås, blir det kompensert for. Baksetet har flerbruksbilens løsninger. Benken med tre seter, er flyttbar i lengderetning og det er mulig å legge ned ryggstøttene på baksetet separat. Slik blir fleksibel bagasjeromsplass avhengig av setekonfigurasjon.
Det er god plass i baksetet også og baksetet er spesielt godt tilpasset barnefamilien med ISOFIX-festepunkter for enkel montering/demontering av bilstoler og Top Tether-forankringspunkter. Top Tether er forresten et ekstra forankringspunkt som brukes i stedet for” støttebeinet” på bilstoler og finnes oftest allerede på bilstolen når du kjøper den (hvis den krever Top Tether montering).
Top Tether sørger for at bilstolen ikke beveger seg fremover ved kollisjoner, og på denne måten begrenser den belastning som barnet blir utsatt for. Sikkerheten øker med Top Tether.
Minibuss med personbilkomfort
Motoren yter 204 hester plassert på bakaksel. Dette er en løsning som føles riktig på veien. Samme plattform som resten av ID-familien gir også tilnærmet samme kjøreegenskaper når vi tar hensyn til karosseriets form.
Vi testet svingradius på parkeringsplass, overraskende lett manøvrerbar med ca. 10 meter svingradius gjør bykjøring til en lek, trange parkeringshus likeså. Svingradius er en annen positiv effekt av bakhjulsdrift. Det blir bedre plass til å vinkle forhjulene maksimalt.
Personbilens komfort
På veien føler man litt av den gamle folkevognbussens identitet bak rattet. Oppreist sittestilling og luftig førermiljø, er typisk for en minibuss. Likevel har man personbilens komfort.
Styringen forandrer seg i de forskjellige kjøreprogrammene fra fast til litt løsere. Det finnes altså valgmuligheter. Ute på svingete partier, merker vi at batteriplassering i bunn av bilen gir et lavt tyngdepunkt. Sidebevegelser er vanligvis minibussens kjennetegn. Disse har blitt eliminert i ID.Buzz, og sammen med et godt oppsatt understell, som føles en blanding mellom sporty og komfort, gir det deg altså personbilfølelsen i svingete partier.
Forbruket er noe høyere enn sammenlignbare ID.4 med bakhjulsdrift og samme batteri. 1,74 for ID.4 og 2,08 kWt pr. mil for ID.Buzz, men forskjellen er relativt liten for en så stor og høyreist bil takket være lav luftmotstand. ID. Buzz har en rekkevidde inntil 418 km WLTP ved blandet kjøring, avhengig av ekstrautstyr og felgvalg.
De fleste elbiler lades rimeligst hjemme, men om du må bruke lynladeren langs veien, lader ID.Buzz fra 5 til 80 prosent på 30 minutter.
Lys og klima
I bilen er det en 12 tommers berøringsskjerm med softvareoppdatering 3,2, men med samme glidebrytere for lys og klima. Denne løsningen er knotete å bruke når man kjører. Det samme er knappene på rattet med glatt pianolakk. Denne løsningen er ikke optimal.
Girvelgeren er flyttet lengre ned enn vi er vant med fra samme familie, og dermed slipper man å bøye seg fremover for å rekke frem, men girmønsteret er fremdeles motsatt av hva som er vanlig på andre biler. Revers, der man vanligvis har Drive, kan forårsake misforståelser.
Mellom setene har man laget en fleksibel midtkonsoll som kan løfte ut ved et enkelt håndgrep, igjen et eksempel på flerbruksløsninger. Smart er også en liten luke til å åpne, den skjuler koppholdere. Mobiltelefonen lades enkelt på førersiden i en egen luke. På passasjersiden har mobilen en egen plass i døra. Altså meget gjennomtenkte og gode løsninger for mobil.
Multiflexbrett er mulig og da får man et ekstra gulv i bagasjerommet i samme høyde som nedfelt bakseterygg. En overmadrass på toppen gir deg soveplass for to om man ønsker å oppleve nostalgien, slik den gamle folkevognbussen ble benyttet. ID.Buzz er på mange måter helt lik forgjengeren. Flerbruksløsningene medfører at man kan bruke den til alt man ønsker, men nå er Buzz blitt elektrisk, miljøvennlig og god å kjøre.
Konklusjon
Retrodesign i hypermoderne innpakning bygget på en dedikert MEB elbilplattform med hele 418 km rekkevidde.. VW ID. Buzz passer perfekt til familien med sine flerbruksløsninger og gedigent bagasjerom. Dessuten har den samme gode kjøreegenskaper som resten av ID-familien. Rett og slett en vellykket nylansering av den populære folkevognbussen i moderne utgave.
Faktaboks VW ID.Buzz
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 204 hk
- Moment: 310 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 10,2 sekunder
- Toppfart: 145 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 418 km WLTP
- Forbruk blandet: 2,08 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.491 kg
- Tilhengervekt: 1.000 kg
- Lengde: 4,71 m
- Bredde: 1,98 m
- Høyde: 1,93 m
- Akselavstand: 2,98 m
- Utstyrsnivå: Pro
- Bagasjeroms volum: 1.121 / 2.205 liter
- Pris fra: Kr 494,560. –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 620,210. –

Elektrisk personbil med stort varerom i retro-stil med mulighet til å slenge inn en madrass og sove er det ikke mange av. ID.Buzz er unik i så måte.

Man sitter høyt med god oversikt over veien i ID.Buzz, store vindusflater gir deg et lyst førermiljø selv om det er overskyet ute.

Koppholderne var skjult bak en liten luke, smart løsning.

Gummiert matte hindrer at solbriller og andre løse gjenstander blir slengt ut av hyllen, smart løsning også her.

Baksete justeres i lengderetning, fleksible løsninger man forbinder med flerbruksbil.

En overmadrass er alt man mangler til en soveplass med nedfelte seter, men husk å krysse av for dobbeltgulvet Multiflexbrett som også gir deg oppbevaring under gulvet i form av skuffer.

Vår demobil var utstyrt med komfortpakke Premium, seter med uttrekkbare sitteputer, intet must siden man sitter så høyt at sittekomforten vil være meget god uten dette ekstrautstyret.

Enkelt, retro og minimalistisk er tema på interiørsiden, bærre lækkert på mer folkelig norsk.

IQ led Matrix hovedlykter er ekstrautstyr, men trolig et av de mest fornuftige valgene på utstyrslisten hvor mørkekjøring blir lystbetont.