Mazda CX-60 plug-in hybrid – NYTT FLAGGSKIP

 

Mazda er en av få produsenter som går egne veier ved å satse på egenprodusert teknologi. Dette gjør de til gangs i romslige CX-60 PHEV, som måler 4,75 meter, har stort bagasjerom og ikke minst 2,5-liters bensinmotor i kombinasjon med elmotor.

 

Kraftpakka yter hele 327 hester. Dermed kombinerer Mazda kraft og størrelse sammen med permanent 4×4 i sitt nye og dyreste flaggskip.

 

Premium-segmentet
Vi har testet nærmest alle nye modeller fra Mazda de seneste årene og vært vitne til en vesentlig forbedring av kvalitet.
Mazda har lent seg mot Premium- segmentet og elbilen MX-30 var…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Mazda er en av få produsenter som går egne veier ved å satse på egenprodusert teknologi. Dette gjør de til gangs i romslige CX-60 PHEV, som måler 4,75 meter, har stort bagasjerom og ikke minst 2,5-liters bensinmotor i kombinasjon med elmotor.

 

Kraftpakka yter hele 327 hester. Dermed kombinerer Mazda kraft og størrelse sammen med permanent 4×4 i sitt nye og dyreste flaggskip.

 

Premium-segmentet
Vi har testet nærmest alle nye modeller fra Mazda de seneste årene og vært vitne til en vesentlig forbedring av kvalitet.
Mazda har lent seg mot Premium- segmentet og elbilen MX-30 var intet unntak. Forbedret kvalitet var trolig en strategisk langsiktig plan, for nå er det offisielt at Mazda skal konkurrere i Premium markedet.

 

Vår demobil Mazda CX-60 PHEV blir første Premium-modell ut. Flere modeller vil bli oppgradert til Premium senere. Starten på Premium-strategien er nærmest perfekt siden ladehybriden Mazda CX-60 PHEV er skreddersydd til det norske markedet med 63 km elektrisk rekkevidde og 4×4.

 

Gunstig leasing i forhold til rene elbiler grunnet MVA fradrag, vil trolig medvirke til et godt salg i bedriftsmarkedet også.

 

Krymper ikke motorvolumet
Mazda CX-60 PHEV danner også mal for fremtidige modeller fra konsernet i en rekke av kommende ladbare hybrider. Drivlinjen kombinerer en firesylindret Skyactiv-G 2.5-liters bensinmotor med kraftig elmotor, nyutviklet 8-trinns girkasse og batteri med kapasitet på 17,8 kWh.

 

Mazda krymper dermed ikke motorvolumet slik som andre konkurrenter, men i stedet øker kompresjonen med forbedret drivstofføkonomi som resultat. Mazda CX-60 PHEV leveres også med Activ AWD permanent firehjulsdriftsystem som standard.

 

Elmotoren er montert mellom bensinmotor og girkasse, hvilket betyr at alle fire hjul kan driftes av elmotor, bensinmotor eller en kombinasjon avhengig av valgt kjøreprogram. Rent praktisk innehar Mazda CX-60 PHEV de samme kjøreegenskapene vi er vant med fra tradisjonell 4×4-SUV med aksel mellom for og bakaksel. Denne typen permanent firehjulsdrift har en klar fordel fremfor to separate aksler styrt av elektronikk med elmotoren bak.

 

Mazda viser at de mener alvor med 4×4-systemet ved at de har lagt til et eget kjøreprogram for Off-road kjøring.

 

Kraftplugg av en bil
Mazda CX-60 PHEV starter vanligvis i kjøreprogram hybrid, men i vår demobil har man allerede programmert ansiktsgjenkjenningen til å starte bilen i EV-modus. Bilen gjenkjenner automatisk førers ansikt og kan gjenkjenne inntil seks ulike førere, slik at bilens oppsett vil være akkurat slik du ønsker hver gang du setter deg bak rattet.

 

Systemet husker mer enn 200 innstillinger, inkludert sete, HUD, sidespeil, audio og klimaanlegg osv. I EV-modus tar bilen deg nærmest lydløst frem med merkbare girskift, og ved å trykke gasspedalen inn så starter bensinmotoren med et herlig brøl fra en 2.5 liters høykomprimert bensinmotor man føler jobber under panseret.

 

327 hester flytter vår Mazda CX-60 PHEV fra 0-100 på 5,8 sekunder og bilen gir seg ikke før hastighetsmåleren viser 200 km/t. Vi har valgt å ikke teste om topphastigheten stemmer, isteden duver vi av gårde i normal motorveishastighet.

 

Stødig på veien
Dette er en høyreist SUV, få ujevnheter i underlaget finner vei opp til førerstolen, understellets oppsett baserer seg på komfort som seg hør og bør i et flaggskip.

 

Mazda CX-60 PHEV veier tett opp til to tonn, og dermed ligger den stødig på veien og er lite berørt av sidevind i motorveishastighet. Bilen både føles og oppleves som en toppmodell, for her har man laget en biltilpasset norske forhold med kraftig motor, permanent 4×4 og ikke minst tilhengervekt på hele 2 500 kg.

 

Dyreste utstyrsnivå
Premium krever en annen strategi enn tidligere. Vår demobil var utstyrt med dyreste utstyrsnivå Takumi med utstrakt bruk av kromdetaljer på eksteriør og med off-white skinn i interiøret og alle tilgjengelige utstyrspakker.

 

Valgmulighetene er forandret fra tidligere. Nå kan man velge egne utstyrspakker allerede på innstegsmodellen og dermed skreddersy bilen, typisk Premium.

 

Ulike materialer
Nytt på vår topputgave er et Kaichô-inspirert interiør. Kaichô beskriver harmonien som kommer av å kombinere ulike materialer og teksturer sammen med en rekke nye teknologiske løsninger. Vi har allerede nevnt ansiktsgjenkjenning, men også to høyoppløselige skjermer på 12,3” – en konfigurerbar instrumentskjerm og sentermontert infotainment skjerm – i tillegg til et stort head-up display.

 

Operativsystemet er det intuitive Mazda Connect som også har støtte for trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Trådløs lading av mobiltelefon er også tilgjengelig. For første gang tilbyr Mazda nå panoramatak som tilvalg.

 

Konklusjon
Mazda satser på Premium markedet med Mazda CX-60 PHEV, en virkelig norgesmodell med 2.5-liters bensinmotor, 63 km elektrisk rekkevidde og permanent 4×4 som standard. 327 hester og 2500 kg på hengerfestet, og Off-road kjøreprogram vil du takle enhver hyttevei. På sedvanlig Mazda vis er betjeningen av bilen enkel og logisk.

 

Fakta Mazda CX-60 PHEV

  • Motor: R4 bensin + el
  • Slagvolum: 2.5-liter
  • Effekt: 327 hk
  • Moment: 500 Nm
  • Gir: 8-trinns automat
  • 0-100 km/t: 5,8 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 63 km WLTP
  • Forbruk blandet: 0,15 l /mil
  • Co2 utslipp: 33 g/km
  • Egenvekt: 1.995 kg
  • Tilhengervekt: 2.500 kg
  • Lengde: 4,75 m
  • Bredde: 1,89 m
  • Høyde: 1,68 m
  • Akselavstand: 2,87 m
  • Utstyrsnivå: Takumi med alle pakker
  • Bagasjeroms volum: 570 – 1,726 liter
  • Pris fra: Kr 569.900. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 698,900. –

 

I vår topputgave er selvsagt glasstaket på plass.
Topputgaven med utstyrsnivå Takumi introduserer Mazda for første gang et Kaichô-inspirert interiør. Kaichô beskriver harmonien som kommer av å kombinere ulike materialer og teksturer på en lekker måte
God plass også bak, Bagasjeroms volum: 570 – 1,726 liter.
Praktisk med 200 v uttak i bagasjerommet.
Vår demobil var utstyrt med Takumi utstyrsnivå og alle tilgjengelige utstyrspakker i tillegg til toppnivået, dermed har vi perforerte skinnseter med tilt som vipper sitteputen opp i forkant på fører og passasjersiden.
Lyst interiør er bare lekkert.
Brukervennlighet er Mazdas kjennetegn, et hjul styrer skjermen tryggere enn å lene seg frem, de viktigste funksjonene betjenes med tradisjonelle knapper.
Todelt 12,3” skjerm gir deg god oversikt.
Mazda har videreført det kjente Kodo Designet i Mazda CX-60 PHEV, designet gir deg en følelse av bilen er i fart selv om den sår stille.
Det er ingen hemmelighet ar vi likte å kjøre med Sport kjøreprogram innkoplet.
Så enkelt kan det gjøres, Mazdas filosofi er «les is more» rent enkelt og brukervennlig med slike knapper.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen