I flere år har Amarok vært en svært populær pickup i Norge. Nå har Volkswagen dratt duken av den helt nye utgaven. Nye Amarok blir større, røffere og mer sporty enn forgjengeren og forsterker premiumfølelsen ytterligere.
Siden markedsintroduksjonen i 2010 har Volkswagen solgt mer enn 830.000 eksemplarer av Amarok i Europa, Sør-Amerika og Oseania.
Også i Norge, med mye vær og krevende terreng, har pickupen vært et trygt og godt valg for mange. Nesten 9.000 biler er solgt siden den kom på markedet.
I dag var det verdenspremiere på Volkswagens nye Amarok. I Norge forventer man stor interesse for pickupen når salget åpner mot slutten av året.
– Med den nye Amarok sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper. Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høyt standardutstyrsnivå, en rekke nye førerassistentsystemer, og den er lenger og bredere enn forgjengeren, forteller direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak.
Med en lengde på 5 350 mm er den om lag 100 mm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden på 3 270 mm er en økning på 175 mm, noe som gir mer plass i dobbeltkabinen.
Siden akselavstanden vokser mer enn totallengden, er karosserioverhengene blitt kortere. Det er positivt for rampevinklene, som betyr at den er et godt og trygt valg i terreng, så vel som på krevende grusveier. Disse kvalitetene økes ytterligere ved at vadehøyden er økt i forhold til forgjengeren.
Nyttelasten er økt til inntil hele 1,2 tonn og pickupen kan trekke solide 3,5 tonn.
Robust
I Norge vil Amarok bli tilgjengelig med dieselmotororer på fire eller seks sylindre, og med slagvolum mellom 2,0 og 3,0 liter. Kundene kan velge firehjulsdrift ved behov, eller permanent firehjulsdrift.
Amarok kommer med over 30 assistententsystemer, hvorav 20 er helt nye i Amarok. Blant annet kommer den med interaktive «IQ.LIGHT – LED-Matrix-frontlys», Adaptive Cruise Control (ACC) og Front Assist-områdeovervåkingssystem. Mange av førerassistentsystemene, som Adaptive Cruise Control, er en del av standardspesifikasjonen.
For å gjøre kjøreopplevelsen bedre for både sjåfør og passasjer, kan du få inntil seks kjøreprofiler i i Amarok avhengig av hvilket utstyrsnivå du måtte ønske.
Amarok vil bli solgt med fire utstyrsnivåer i Norge; Life, Style, PanAmericana (fremhevet offroad-karakter) og Aventura (fremhevet for kjøring på vei). PanAmericana og Aventura er topputgavene.
Life-utgaven vil ha LED-tåkelys, frontstøtfangeren lakkert i kjøretøyets karosserifarge og oppvarmet, innfellbare sidespeil med belysning. Life-versjonen er ytterligere forbedret med 17-tommers lettmetallfelger.
Life har 205 hk og dieselmotor med fire sylindre. Mens de øvrige variantene kommer med hele 241 hk og dieselmotor med seks sylindre.