VW Multivan eHybrid – Avgiftsgunstig flerbruksbil

 

Staten har økt avgiften på ladbare hybrider i år. Likevel vil du spare ca. 226.000 kroner i avgift på en VW Multivan eHybrid sammenlignet med en tilsvarende Caravelle.

 

Den nye VW Multivan eHybrid er ikke bare avgiftsgunstig. Selve bilen er bygget på helt ny MQB-plattform, som observante lesere vil kjenne fra tidligere. Dette er samme plattform som den relativt nye personbilserien bygges på.

Overgangen fra en ren nyttekjøretøy-plattform til MQB-teknologi, betyr i praksis en forbedring av bilens kjøreegenskaper. I tillegg blir det lavere støynivå og ikke minst integrasjon av moderne informasjonsteknologi.

 

Ladbar hybrid
Hybrid, og ladbar…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Staten har økt avgiften på ladbare hybrider i år. Likevel vil du spare ca. 226.000 kroner i avgift på en VW Multivan eHybrid sammenlignet med en tilsvarende Caravelle.

 

Den nye VW Multivan eHybrid er ikke bare avgiftsgunstig. Selve bilen er bygget på helt ny MQB-plattform, som observante lesere vil kjenne fra tidligere. Dette er samme plattform som den relativt nye personbilserien bygges på.

Overgangen fra en ren nyttekjøretøy-plattform til MQB-teknologi, betyr i praksis en forbedring av bilens kjøreegenskaper. I tillegg blir det lavere støynivå og ikke minst integrasjon av moderne informasjonsteknologi.

 

Ladbar hybrid
Hybrid, og ladbar hybrid, er en velkjent teknologi med over 20 år på baken. Forbedret drivstofføkonomi blir til ved at rulle/bremseenergi blir tilført batteriet og igjen brukt til fremdrift via elmotorene. Av den grunn er det forholdsvis uforståelig hvorfor myndighetene ønsker økt avgift på miljøvennlig teknologi.

Siden dette er en 6- eller 7-seter, avhengig av ønsket konfigurasjon, blir økt avgift en ekstra byrde for storfamilien også.

Multivan eHybrid er en ladbar hybrid, hvor man kan starte dagen med fulladet batteri og mange vil bare kjøre på ren strøm i løpet av dagen og lade opp batteriet fra 0-100 prosent på fire timer fra bilens 7 kW ombordlader.

 

Lengre rekkevidde
Batterikapasitet blir oppgitt til 13 kWh, fulladet bil har dermed WLTP-rekkevidde på opptil 48 km på ren strøm. Dette er faktisk lengre rekkevidde enn den daglige kjørelengden til gjennomsnitts nordmannen på 38 km.
Ved tomt batteri vil bilen samle energi til fremdrift, bensinbesparende blir bilen uansett kjøremønster.

 

Fremdriften består av en 1.4-liters bensinmotor i kombinasjon med elmotor, samlet effekt på 218 hk. Elmotor, batteri, inventar og batteristyring har man tatt fra Golf GTE plug-in hybrid, som er en velkjent og velprøvd teknologi.

 

Avanserte flerbruksmuligheter
Vi kjørte en introduksjonsmodell denne gang. Bilen var velutstyrt og med et lekkert interiør. Dessverre manglet bilen «vis a vis»-pakka til kr. 2.100, -. Denne pakka kompletterer de allerede smarte flerbruksløsningene ved at setene på en seterad kan snus rundt. Man kan sitte med ansiktet mot hverandre for å prate på langtur. Bordet kan flyttes via skinner i hele bilens lengde og plasseres i midten. Denne løsningen kommer i tillegg til de praktiske løsningene som kjennetegner flerbruksbilen.

Setene kan fjernes ved et enkelt håndgrep og bilen forvandles til varebil med opptil 4.053 liter bagasjerom. De som har lyst til å hvile, kan sette seg bak og felle ned sete foran, Ved et enkelt grep, har man en god stol med fotskammel. Plugg deretter inn telefon, eller nettbrettet i USB-porten, og du er på nett via bilens 4-G.

 

Langt mer raffinert
VW Multivan eHybrid oppleves langt mer sofistikertog raffinert på veien enn modeller laget på en ren varebilplattform. Et mykt oppsatt understell, sørger for utsøkt komfort og god dempning av ujevnheter. Lydisolasjoner også god, og kvaliteten i bilens interiør og seter gir deg en opplevelse av personbil.

Oversikt over kjørebanen derimot er overlegen personbilens, for du sitter høyt med meget god oversikt. I bytrafikken er det relativt enkelt å se bilen hjørner. Slik sett blir det litt lettere å håndtere stor bil i trange parkeringshus.

 

Intet problem
Den store overraskelsen var å finne på motorvei. Ingeniørene har jobbet mye med aerodynamikk, slik at det vindsuset vi forventet fra en høyreist bil, er nærmest eliminert i Multivan. Trolig er takhøyden, som er senket med 50 mm. i forhold til gamle Caravelle, en årsak til lite vindsus.
218 hk. føles også greit i Multivan eHybrid, for det er intet problem å oppnå 100 kilometer i enden av akselerasjonsfeltet ut på motorvei, slik at man kan flette på korrekt vis. Det vil bli spennende å se om Multivan eHybrid 4MOTION vil leveres med høyere effekt. Denne utgaven har en senere lanseringsdato enn vår 4×2.

 

Herlig lyd
Utstyrsversjonene «Life» og «Style» utstyres med et 840-watts lydanlegg fra kvalitetsmerket Harman Kardon, inkludert får du 14 høyttalere hvorav en av disse er en subwoofer. Alle passasjerenes behov er dekket på lydområde.

På plass er også Digital Cockpit 3D-visning av bilinformasjon sammen med «Ready 2 Discover»-infotainmentsystem. Dessverre har glidebrytere blitt brukt til betjening, på snødekket vintervei hvor bilen rister, er de særdeles vanskelig å bruke.

 

Genialt bord
Langt enklere er den nye girvelgeren med skikkelig knapp for parkering og også med riktig girvelger mønster med drive i bunn. Ved å flytte girvelger, har man ikke bruk for midtkonsoll og gir fører en langt luftigere opplevelse.

Det geniale bordet kan flyttes helt frem til første seterad. VW Multivan eHybrid bil bli storfamiliens beste venn, utrolig tilpasningsdyktig med smarte løsninger.

 

Konklusjon
VW har utviklet konseptet familiefrakter over en rekke år. Med nykommeren VW Multivan eHybrid har de trolig laget den mest avanserte modellen noensinne. Smarte oppbevaringsløsninger, helt i ledelsen når det gjelder flerbruksløsninger og ikke minst en hybrid-drivlinje er kombinert med personbilens kjøreegenskaper. Ingen rekkeviddeangst, likevel miljøvennlig transport.

 

Fakta VW Multivan eHybrid

  • Motor: Bensin + el
  • Slagvolum: 1.4-liter
  • Effekt: 218 hk
  • Moment: 350 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 11,6 sekunder
  • Toppfart: 192 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 48 km WLTP
  • Forbruk blandet: 0,19 l /mil
  • Co2 utslipp: 0.42 g/km
  • Egenvekt: 2.288 kg
  • Tilhengervekt: 1.600 kg
  • Lengde: 4,97 m
  • Bredde: 1,94 m
  • Høyde: 1,90 m
  • Akselavstand: 3,12 m
  • Utstyrsnivå: Energetic
  • Bagasjeroms volum: Opptil 4.053 liter
  • Pris fra: Kr 699.600, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 900.288, –

 

Man kan velge å kjøre på ren strøm eller hybridmodus hvor bilen selv sørger for optimal fremdrift ved å velge mellom el og bensinmotor.

Man finner masse smarte oppbevaringsløsninger, i denne smale lommen finner vi ladeplate til mobilen.
Glidebrytere er nærmest umulig å bruke på snødekte veier fulle av issvuller, temperaturen bare hoppet frem og tilbake når vi forsøkte å stille rett temperatur.
Knapp til oppvarming av ratt burde erstattes av deaktivering av filholderassistenten, man må trykke to steder hver eneste oppstart for å deaktivere, mange konkurrenter har knappen lett tilgjengelig på rattet eller lar fører deaktivere permanent.
I tillegg til lekkert interiør finner vi et lydanlegg fra Harman Kardon på hele 840-watt.
Gir velger har blitt flyttet slik at det blir bedre plass uten midtkonsoll, denne fungerte veldig godt med riktig gir mønster som har vært standard siden 50-tallet med drive nederst og R på toppen.
Rett og slett geniale interiørløsninger hvor man har tenkt på alle bruksområder.
Det er svært lenge siden jeg har hatt så god plass i setet bak mitt førersete, perfekt bil til langtur.
Bordet kan heves, senkes og skyves frem og tilbake i hele bilens lengde. I tillegg feller man bare ut et eget spisebord i tillegg til det i seteryggen, alle alternativer er dekket i flerbruksløsningen.
Setene kan fjernes med et håndgrep, dermed er man klar for IKEA-tur.
Fell ned sete foran og du har en skammel til å hvile beina på.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen