Enda en spennende Yaris er på plass. En ny høyreist Yaris Cross i SUV/Crossover-segmentet passer perfekt til den norske vinteren. Kan kjøpes med to eller firehjulsdrift.
Nykommeren blir tredje modell ut med Yaris- navnet. Den vanlige femdørsmodellen er velkjent og vi har ikke glemt den meget sportslige GR Yaris, som vi har testet i Motormagazinet tidligere. Sistnevnte, en ren rallybil utviklet av Toyota GAZOO Racing World Rally Team, er og blir en modell for ekte bilentusiaster. En bil for de som legger vekt på å kjøre noe helt unikt.
Nykommeren Toyota Yaris Cross er derimot i andre enden av skalaen. Bilen er bygget på GA-B-plattformen med fjerde og seneste utgave av Toyotas bensinsparende hybridteknologi på plass under skallet. Høyreist og klar for utfordringer tilpasset en aktiv livsstil på norske sommer og vinterveier, men uten mulighet til å lade slik som Toyota RAV4 plugg-in hybrid.
Tøffere modell
Det første som slår oss, er at Toyota Yaris Cross ikke er en tradisjonell Toyota. Et bredt sideskjørt går langs hele bilen, og vi legger også merke til store hjulhus med brede plastdeksler, tøffe markante plastdeksler finner vi igjen bak også. Disse detaljene bare forsterker det røffe inntrykket bilen gir og det kommer ikke som noen overraskelse at 90 prosent av kundene bestiller Toyota Yaris Cross med 4×4.
På de to dyreste utstyrsnivåene, har man oppgradert med 18″ aluminiums felg med fem eiker, en liten ekstra bonus. Til sammen gir oppgraderingen til Cross Yaris et helt annerledes inntrykk, som skaper oppmerksomhet og som oppleves langt tøffere enn originalen.
Spesiell dag
Vanligvis blir YR flittig benyttet før prøvekjøring, og finvær til fotografering gir gode bilder. Denne gang valgte vi årets mest snørike dag, så langt, med kjøring på jomfruelige veier urørt av brøytebil. Flesteparten av kundene velger altså 4×4 og demobilen var intet unntak.
Elmotoren på bakaksel sørger for 4×4, det er ingen mekanisk mellomaksel som stjeler plass via tunnel, men elektronikken aktiverer selv firehjulsdriften ved behov. Man har ikke like god følelse av samarbeid mellom for og bakaksel som et permanent 4×4 system, men langt lavere bensinforbruk på sedvanlig Toyota vis.
Vi starter med å informere bilen at underlaget er snø ved å velge snow kjøreprogram. Dermed er bilen optimalisert. Deretter var det bare å oppsøke bratte motbakker, hvor vi selvsagt stoppet midt i for bakkestart. Systemet fungerer godt, antispinnlampen slås på og Toyota Yaris Cross forserer bakkene ved at elektronikken fordeler kreftene til hjulene basert på best mulig feste. Som sjåfør har du faktisk god styrekontroll opp bakken med sving på toppen.
Stor forskjell
Man kan selvsagt finne bakker hvor bilen må gi tapt, men det var meget stor forskjell på Toyota Yaris Cross og bil med bare forhjulstrekk vi kjørte samme dag. Skal man ønske en enda bedre opplevelse under slike vanskelige forhold, må det være en servostyring som slipper igjennom bevegelsen fra hjulet opp til rattet når forhjulet er utenfor hjulsporene i løssnøen. Dette merker vi vanligvis, men ikke på Yaris Cross.
Vi likte et relativt mykt understell. Selv om Cross er større og litt tyngre en vanlig Yaris, takler den likevel fartsdumper og ujevnheter i veien godt.
SUV/crossover
Toyotas TNGA plattform har forbedret kjøreopplevelsen betraktelig på Toyotas modeller de seneste årene. Også nye Yaris Cross nyter godt av den nye GA-B-plattformen basert på samme grunntanke, men spesielt tilpasset B-segmentet. Heldigvis har også Toyota Yaris Cross beholdt samme praktiske betjening av alt fra klima til setevarme, kjøreassistenter som vi er vant med. Knappene kan betjenes uten å flytte blikket fra veien, Head up display bidrar til ønskelig informasjon i synsfeltet.
Toyota har manglet en mer urban og mindre utgave med 4×4 i SUV/Crossover klassen under RAV4. Nye Toyota Yaris Cross dekker dette markedet og er langt større enn vanlig Yaris.
De aller fleste ønsker seg en høyreist modell man kan stige rett inn i med god oversikt over kjørebanen og ikke minst bakkeklaring som takler hytteveier. Firehjulsdrift er også på ønskelisten. Toyota Yaris Cross innfrir alle ønskene.
Sammenlignet med 5-dørs Yaris, er Yaris Cross 9,5 cm høyere med sine 1,59 meter, den er 2 centimeter bredere og hele 24 centimeter lengre. Bakkeklaringen er økt med 2,5 centimeter til 17 centimeter og i tillegg har utviklerne tenkt på trange parkeringshus siden svingradius er på 5,3 meter. Det betyr i praksis en lettmanøvrert bil.
Konklusjon
En tøffere utgave av Toyota Yaris har vi ventet på. Nå er bilen her i form av Yaris Cross. Større, høyreist, bredere og utvilsomt et meget godt urbant alternativ til den langt større Toyota RAV4. Et godt alternativ til rene elbiler også med selvladende hybridteknologi fullstendig uten rekkeviddeangst og ladekø.
Fakta Toyota Yaris Cross
- Motor: R3 Bensin + elektrisk
- Slagvolum: 1.5-liter
- Effekt: 116 hk
- Moment: 120 Nm
- Gir: CVT Automat
- 0-100 km/t: 11,8 sekunder
- Toppfart: 170 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 0 km WLTP
- Forbruk blandet: 0,51 l /mil
- Co2 utslipp: 115 g/km
- Egenvekt: 1.360 kg
- Tilhengervekt: 750 kg
- Lengde: 4,18 m
- Bredde: 1,76 m
- Høyde: 1,59 m
- Akselavstand: 2,56 m
- Utstyrsnivå: Executive AWD
- Bagasjerom volum: 320 – 1.097 liter
- Pris fra: Kr 316.100, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 427.100, –












