Dette er de sikreste bilene

 

Det svenske forsikringsselskapet Folksam har sjekket hvilke 2021-modelleer som er de sikreste. Volvo kommer særdeles godt ut av testene. Blant de sju kollisjonssikreste bilene har Volvo fem modeller.

 

I tillegg til de fem Volvo-modellene, kommer RAV4 og Mercedes E-klasse inn på lista. De to sistnevnte tar henholdsvis annen og tredjeplassen.

 

Volvo, Toyota og Mercedes

Det er Volvo S80/V70 som Folksam mener er den sikreste av aller 2021-modellene. De andre Volvo-modellene er: Volvo V40, Volvo S60/V60, Volvo S90/V90 og Volvo XC60.

Audi Q4 e-tron, Cupra Formentor, Isuzu D-Max, Skoda Enyaq, Subaru Outback, Toyota Miral og VW ID.4 -…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Det svenske forsikringsselskapet Folksam har sjekket hvilke 2021-modelleer som er de sikreste. Volvo kommer særdeles godt ut av testene. Blant de sju kollisjonssikreste bilene har Volvo fem modeller.

 

I tillegg til de fem Volvo-modellene, kommer RAV4 og Mercedes E-klasse inn på lista. De to sistnevnte tar henholdsvis annen og tredjeplassen.

 

Volvo, Toyota og Mercedes

Det er Volvo S80/V70 som Folksam mener er den sikreste av aller 2021-modellene. De andre Volvo-modellene er: Volvo V40, Volvo S60/V60, Volvo S90/V90 og Volvo XC60.

Audi Q4 e-tron, Cupra Formentor, Isuzu D-Max, Skoda Enyaq, Subaru Outback, Toyota Miral og VW ID.4 – alle 21-modeller- kommer også godt ut av det i testen til det svenske forsikringsselskapet.

Disse bilene er minst 40 prosent sikrere enn gjennomsnittet hvis man er uheldig og kolliderer.

Det viser seg at det er ti ganger så høy risiko å omkomme i en trafikkulykke i de minste sikre bilene sammenlignet med de sikreste bilene. Nyere biler har rent generelt en betydelig høysikkerhetsstandard enn eldre biler, derfor er sjåfører og passasjerer i nye biler mindre utsatt for skader og dødsfall.

 

Nye biler sikrere
En ny liten bil kan ofte være sikrere enn en gammel, stor bil.

Folksam har også sammenlignet biler som er lansert i tidsrommet 1981-90 med biler som ble lansert mellom 2011-2020. Risikoen for invalidisering har sunket med halvparten i perioden, mens antall omkomne er redusert med 60-70 prosent. Hvis folk hadde valgt kun åp kjøpe de mest sikre bilene, ville antall døde kunne vært redusert med ytterligere 40 prosent.

 

Tar flere år
Det hører med til historien at det tar flere år før man kan bedømme sikkerheten ut ifra vanlige trafikkulykker. Det skal innhentes my underlagsmateriale. Euro NCAPs kollisjonstester er derfor bare et av parameterne som benyttes.

Rapporten «Hur säker er bilen?» bygger på analyser av 184 000 trafikkulykker. 55 forskjellige bilmodeller av 384 modeller fikk høyeste score når det gjelder trafikksikkerhet.

 

Autobrems er viktig
Kun de fjorten nevnte modellene i denne artikkelen får karakteren «bra valg», som Folksam mener er en forutsetning fo at bilen skal være trygg og god i trafikken. Bilene må i det minste ha whiplashbeskyttelse, antiskrens og autobrems som standard for å oppnå en slik karakter.

-Autobrems er meget viktig. Vi vet at slikt utstyr minsker risikoen med trafikkulykker med opptil 40 prosent. Generelt kan vi fastslå at nyere biler stadig blir mer kollisjonssikre, sier forskningssjef hos Folksam, Anders Kullgren.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen