Ettermarkedssjef med liten s

 

Pål Finnjord er ettermarkedssjef hos Bertel O. Sten Sarpsborg. Han innehar en krevende jobb, som han utøver meget godt etter prinsippet om å arbeide gjennom de ansatte han har ansvaret for. Pål er sjef med liten s med andre ord.

 

-Jeg blir faktisk mest glad når andre lykkes i jobben. Lykkes andre, så har jeg som leder også lykkes i min jobb, mener Pål Finnjord.

 

Interessant jobb
Hos Bertel O. Steen Sarpsborg har Pål Finnjord personalansvar for 19 ansatte pluss en lærling. Han er øverste sjef for verksted og delelager. Det er egentlig liten bedrift i…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Pål Finnjord er ettermarkedssjef hos Bertel O. Sten Sarpsborg. Han innehar en krevende jobb, som han utøver meget godt etter prinsippet om å arbeide gjennom de ansatte han har ansvaret for. Pål er sjef med liten s med andre ord.

 

-Jeg blir faktisk mest glad når andre lykkes i jobben. Lykkes andre, så har jeg som leder også lykkes i min jobb, mener Pål Finnjord.

 

Interessant jobb
Hos Bertel O. Steen Sarpsborg har Pål Finnjord personalansvar for 19 ansatte pluss en lærling. Han er øverste sjef for verksted og delelager. Det er egentlig liten bedrift i bedriften han styrer og steller med.

-Hva gjør en ettermarkedssjef?

-Det er en blandet rolle med ganske mange oppgaver, og det er akkurat denne miksen som gjør jobben spesielt interessant. I denne rollen handler det om personalansvar, det å legge til rette for at de ansatte får en best mulig arbeidsdag, motivere og drive utvikling, samt at jeg tar enkelte ganger noen utfordrende kundesaker om de dukker opp. Kunsten er ikke å engasjere seg for mye i enkeltdetaljer, for da kan man raskt bli «spist opp» og andre viktige saker blir nedprioritert, forteller Pål Finnjord til Motormagazinet.

 

Dyktig leder
Pål Finnjord er opprinnelig fra Ballangen rett utenfor Narvik. Han kom til Sarpsborg i 2001. Den første jobben var på Fredrikstad Bilsenter før ferden gikk til Sarpsborg Bilsenter i 2003. Der ble han som servicesjef til 2019, da han kom for lede ettermarkedsavdelingen hos Bertel O. Steen på Tunejordet. Finnjord var sterkt ønsket av importøren Bertel O. Steen siden hadde i en årrekke hadde markert seg som en dyktig leder, som alltid var langt fremme i skoa. Nordlendingen er da også benyttet i flere sentrale konsernposisjoner og han har mottatt en rekke priser for dyktig håndverk.

-Jeg er nordlending og nord norsk patriot, men trives veldig godt i Sarpsborg, påpeker Pål.

 

Hos Sarpsborg Bilsenter hadde Pål Finnjord ett bilmerke å forholde seg, og det var Peugeot. Nå har han tre, nemlig Peugeot, Mercedes og Kia. Fortsatt har en ekstra forkjærlighet for Peugeot.

 

Roser de ansatte
-Jeg engasjerer meg ofte litt ekstra når det gjelder Peugeot. Det henger igjen fra jobben hos Sarpsborg Bilsenter. I tillegg har vi medarbeidere som er langt dyktigere på de to andre bilmerkene, så det har liten hensikt at jeg blander meg inn for mye her.
Intervjuobjektet følger altså prinsippet om å lede andre. Han er også raskt til å rose de ansatte hos Bertel O. Steen.

-Både de jeg har direkte ansvar for og alle andre i bedriften er kompetente og seriøse. Vi har et fint arbeidsmiljø og jeg trives godt sammen med alle medarbeiderne. Her er vi et sammensveiset lag som drar i samme retning.

 

Alt skjer digitalt
Et godt arbeidsmiljø har vært nødvendig i en tid der koronapandemien har sitt preg på hverdagen til mange av de ansatte hos Bertel O. Steen. I tillegg har digitaliseringen av virksomheten kommet for fullt. Det har vært et par krevende år for Finnjord og de andre ansatte.

-Vi lever i et papirløst samfunn, alt dokumenteres digitalt. Alle på verkstedet har sin egen Pad, der alle jobber blir dokumentert. Vi er transparente, og alle ser hva alle gjør. Et åpent forhold som har gjort oss bedre og som vi har fått gode tilbakemeldinger på fra konsernet. Det har imidlertid vært ganske tøft i perioder for de involverte.

 

Aller tøffest var det i mars fjor, da koronapandemien veltet inn over landet. Pål Finnjord måtte sende hjem halve arbeidsstokken av smittevernhensyn.

 

Mer normalt igjen
-Vi hadde jobb nok til å begynne med, men smittesituasjonen tilsa at vi måtte redusere antall ansatte. Deretter måtte vi permittere siden det var litt for lite å gjøre. Heldigvis varte det ikke så lenge, men det å stå i dette var beinhardt. Det er bra alt er mer normalt nå.

 

-Med lange ventetider på ny bil på grunn av mangel på blant annet mikrochips. Påvirker dette jobben dere gjør på verkstedet?
-Ja, vi ser utfordringer knyttet til noen enkeltdeler. Det kan utvikle seg til å bli enda mer vanskelig. Vi hadde for en tid tilbake et tilfelle der vi manglet en del som hele verden var tom for. Da er det lite man egentlig kan gjøre, sier Pål Finnjord.

 

Pål Finnjord er en aktiv mann på fritiden. Her på tur på hjemstedet Ballangen i Nord Norge.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen