Verdenspremiere -til Norge i 2022

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE (4MATIC+) (Kraftstoffverbrauch gewichtet, kombiniert (WLTP): 8,6 l/100 km; CO2-Emissionen gewichtet, kombiniert: 196 g/km; Stromverbrauch gewichtet: 10,3 kWh/100 km); Exterieur: jupiterrot, AMG Carbon-Paket Exterieur, 53,3 cm (21") AMG Schmiederäder im 5-Doppelspeichen-Design, AMG Keramik Hochleistungs-Verbundbremsanlage; Interieur: Leder Exklusiv Nappa schwarz, Performance Lenkrad in Leder Nappa mit Lenkradtasten, AMG Performance Sitze, AMG Zierlemente Carbon // Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE (4MATIC+) (weighted, combined fuel consumption (WLTP): 8.6 l/100 km; weighted, combined CO2 emissions: 196 g/km; weighted electrical consumption: 10.3 kWh/100 km); exterior: jupiter red, AMG Exterior Carbon package, 53.3 cm (21-inch) AMG 5-twin-spoke forged wheels, AMG high-performance ceramic composite braking system; interior: exclusive leather nappa black , steering wheel in nappa leather black with steering wheel buttons, AMG performance seats, AMG carbon-fibre trim

 

Den første høyytelseshybriden fra Mercedes-AMG går nå inn i serieproduksjon og tar med seg teknologi fra Formel 1. Modellen har en drivlinje som kombinerer V8-motor sammen med elektrisk motor og høyytelsesbatteri. Totalt har Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE en systemeffekt på 843 hestekrefter og 1470 Nm. Den nye modellen forventes på norske veier i løpet av første kvartal av 2022.
– AMG GT 63 S E PERFORMANCE er den kraftigste serieproduserte bilen…
Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Den første høyytelseshybriden fra Mercedes-AMG går nå inn i serieproduksjon og tar med seg teknologi fra Formel 1. Modellen har en drivlinje som kombinerer V8-motor sammen med elektrisk motor og høyytelsesbatteri. Totalt har Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE en systemeffekt på 843 hestekrefter og 1470 Nm. Den nye modellen forventes på norske veier i løpet av første kvartal av 2022.
– AMG GT 63 S E PERFORMANCE er den kraftigste serieproduserte bilen noensinne fra Affalterbach, og leverer en kraftpakke på hele 843 hestekrefter og 1470 Nm. Ved å elektrifisere drivlinjen leverer den ladbare hybriden vanvittig heftige ytelser, samtidig som den er effektiv, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

 

Motor
I AMG GT 63 S E PERFORMANCE er en 4,0-liters V8 biturbo-motor kombinert med en elektrisk motor (PSM) og et høyytelsesbatteri utviklet i Affalterbach. Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk leverer kraften til alle fire hjul. Kombinasjonen av V8-motoren og elektrisk motor genererer en systemeffekt på 843 hestekrefter og et maksimalt systemmoment på 1470 Nm. Den kraftigste serieproduksjonsbilen fra Affalterbach har en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på bare 2,9 sekunder. Akselerasjonen fra 0 til 200 km/t nås på mindre enn 10 sekunder, og toppfarten er 316 km/t.

 

Den elektriske motoren på 204 hestekrefter er plassert på bakakselen, der den er integrert med en to-trinns girkasse og en elektrisk differensial, i en kompakt elektrisk enhet. Der er også det lette høyytelsesbatteriet plassert.

 

Det kompakte designet har flere fordeler:

  • Den elektriske motoren virker direkte på bakakselen og kan derfor konvertere kreftene mer direkte. Dette gir et ekstra skyv ved akselerasjon.
  • Det er en merkbar ytelsesøkning takket være den integrerte differensialen. Hybriden er derfor enda mer smidig ved akselerasjoner ut av svinger.
  • Kraften fra den elektriske motoren kan også overføres til forhjulene ved behov for mer veigrep.
  • Plasseringen på bakakselen forbedrer vekten, så vel som aksellastfordelingen, og danner grunnlaget for overbevisende kjøreegenskaper.
  • AMG-konseptet gir svært høy regenereringseffektivitet ettersom systemet bare tillater minimalt av mekaniske og hydrauliske tap fra motor og girkasse.
  • Den automatiserte to-trinns girkassen på bakakselen sikrer spredningen fra høyt moment, for en agil start, til kontinuerlig effekt ved høyere hastigheter. En elektrisk aktuator kobler inn andre gir ved rundt 140 km/t på det seneste, noe som korresponderer med den elektriske motoren sin maksimale hastighet på rundt 13.500 o/min.
  • Med økningen i ytelse på grunn av den elektriske motoren er effektiviteten til hele kjøretøyet forbedret, og det oppnås lavere utslipp samt lavere forbruk.

 

Inspirert av Formel 1 – utviklet i Affalterbach
Da elektrifiseringsstrategien ble definert, var det fra begynnelsen klart at alle viktige komponenter ville være utviklet i Affalterbach. Kjernen i dette er høyytelsesbatteriet fra AMG. Utvikling av litium-ionbatteriet ble inspirert av teknologi som allerede hadde vist seg under de tøffeste forholdene i Mercedes-AMG Petronas F1-teamets Formel 1-hybridbil. I løpet av utvikling var det en livlig utveksling av ekspertkunnskap mellom High Performance Powertrains (HPP) i Brixworth og Mercedes-AMG i Affalterbach.

 

70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt
Høyytelsesbatteriet til AMG GT 63 S E PERFORMANCE har en kapasitet på 6,1 kWh, 70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt i ti sekunder. Den lave vekten på bare 89 kilo tillater en meget høy energitetthet på 1,7 kW/kg. Til sammenligning oppnår konvensjonelle batterier uten direkte kjøling av celler omtrent halvparten av dette tallet. Bilen kan lades via en 3,7 kW innebygd AC-lader, på en ladestasjon eller via ladeboks. Batteriet er designet for rask kraftlevering, og vil derfor ikke levere lengst mulige rekkevidde. Likevel tillater den elektriske rekkevidden på 12 kilometer en praktisk driftsradius, der eksempelvis stille og utslippsfri kjøring fra et boligområde til utkanten av byen, eller til en motorvei, kan utføres.

 

Med maksimal regenerering tillates en-pedals-kjøringen vi kjenner igjen fra en helelektrisk bil. Avhengig av kjøremodus kan mer enn 100 kW fores inn i batteriet igjen.

 

Direkte kjøling av battericellene
Grunnlaget for den høye ytelsen til høyytelsesbatteriet er den innovative direkte kjølingen. En høyteknologisk kjølevæske strømmer rundt i alle 560 cellene, og avkjøler dem individuelt. Batteriets jevne temperatur har en avgjørende innflytelse på batterietytelse, levetid og sikkerhet. Konvensjonelle kjølesystemer, som bare avkjøler med luft, eller indirekte med vann, når raskt sine grenser – spesielt når kravene fortsetter å øke på grunn av celler med stadig økende energitetthet.

 

Uttrykksfullt design
Det uttrykksfulle designet med lav front og muskuløs form avslører kraften til AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Bak er lokket til ladekontakten plassert på høyre side og modellspesifikasjonen har røde detaljer. E PERFORMANCE-merket indikerer at dette er en ladbar hybrid.

Utvendig kan bilen bestilles med AMG Night Package II, eller i en kombinasjon av Night Package og Carbon Package. Nye felger i 20″ og 21″ kan leveres i to fargevarianter. En eksklusiv utgave er også tilgjengelig for høytelseshybriden.

Det nye flaggskipet i modellserien har også fått oppgraderingene til nye AMG GT 4-dørs.

 

Tekniske data:

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE
Effekt 843 hk
Dreiemoment 1010 – 1470 Nm
Motor 4.0-liters V8 biturbo
Volum 3982 cc
Maksimal effekt, bensinmotor 639 hk ved 5500 – 6500 o/min
Maksimalt dreiemoment, bensinmotor 900 Nm ved 2500 – 4500 o/min
Maksimal effekt, elmotor 204 hk
Maksimalt dreiemoment, elmotor 320 Nm
Drivlinje AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk med variabel distribusjon av moment og Drift Mode
Girkasse AMG SPEEDSHIFT MCT 9G
Blandet drivstofforbruk (WLTP) 8,6 l/100 km
Blandet CO2 utslipp (WLTP) 196 g/km
Blandet elektrisk forbruk 10,3 kWh/100 km
Batterikapasitet 6,1 kWh
Elektrisk rekkevidde 12 km
Akselerasjon 0-100 km/t 2,9 s
Toppfart 316 km/t
Artikkelen fortsetter under annonsen