Millionen BYD-biler er passert

 

Samtidig er de første hundre Tang EV ferdigprodusert og klare for og sendes til Norge. Dette er de første av totalt 1500 biler som ankommer i 2021.

 

 

Denne uken nådde BYD en milepæl ved å bli en av de første elbil-produsentene i verden å til ha produsert én million elektrifiserte biler, og markerte dette med en stor seremoni på hovedkontoret i Shenzen. Bil nummer én million, en BYD Han EV, rullet i går ut av fabrikken, med både ansatte i departementet, bransjeorganisasjoner, BYD partnere- og leverandører, 400 journalister og kunder til stede for å markere den store begivenheten.  

 

 

Seremonien markerte også starten på BYD’s satsing i Europa, med kunngjøringen om…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Samtidig er de første hundre Tang EV ferdigprodusert og klare for og sendes til Norge. Dette er de første av totalt 1500 biler som ankommer i 2021.

 

 

Denne uken nådde BYD en milepæl ved å bli en av de første elbil-produsentene i verden å til ha produsert én million elektrifiserte biler, og markerte dette med en stor seremoni på hovedkontoret i Shenzen. Bil nummer én million, en BYD Han EV, rullet i går ut av fabrikken, med både ansatte i departementet, bransjeorganisasjoner, BYD partnere- og leverandører, 400 journalister og kunder til stede for å markere den store begivenheten.  

 

 

Seremonien markerte også starten på BYD’s satsing i Europa, med kunngjøringen om at de hundre første Tang EV er ferdigprodusert, og klare for å sendes til Norge. Norge er utvalgt som springbrett for det europeiske personbilmarkedet, hvor Tang EV er første modell ut. BYD har tidligere annonsert at totalt 1500 utgaver av BYD Tang vil ankomme landet i løpet av året. Importøren RSA melder at de første bilene ankommer i løpet av sommeren, og de første kundeleveringen starter i august/september. 

 

 

BYD har nå produsert elektrifisert bil nummer én million  

BYD er kjent for å være en pioner innen batteriteknologi og utvikling av elektrifiserte kjøretøy i Kina, og har stått i front for det grønne skiftet helt siden 2003. I 2004 lanserte BYD den helelektriske konseptbilen ET på Beijing Auto Show, og markerte da inntredenen det elektrifiserte personbilmarkedet. I 2008 fulgte de opp med lanseringen av Plug-in hybriden F3DM.  

 

 

Det er derimot BYD Han som har vært den største salgssuksessen hittil. Den helelektriske sedanen ble lansert for det kinesiske markedet i 2020, som har med sine ytelser og spesifikasjoner satt tolv rekorder globalt, og ni rekorder i Kina.  

 

 

-BYD tar sitt ansvar på alvor ved å sette fart på utviklingen innen elektrifiserte biler, sier Wang Chuanfu, styreformann og administrerende direktør i BYD. -Fra null til en million biler, er dette BYD’s svar på behovet for å påvirke bilindustrien i en grønnere retning. Dette markerer også reisen for hele det elektrifiserte bilmarkedet i Kina, fra å starte med ingenting, til å bli et ledende land innenfor bærekraft. 

 

 

En takk til kundene 

-Reisen fra null til én million biler ville ikke vært mulig uten støtte fra bileiere, og dette er et mål vi har nådd sammen med våre kunder, sier Chuanfu.  

 

 

Som en takk til kundene, var også en rekke eiere av BYD-biler invitert til å delta i seremonien – deriblant kommende eier av bil nummer én million.  

 

 

Rolf Petter Almklov, handelsrådgiver ved Den norske ambassaden i Kina, deltok også på seremonien. I tillegg til å markere at bil nummer én million har blitt produsert, ble det også markert at 100 utgaver av BYD Tang endelig er ferdigprodusert, og klare for ås endes til Norge. Den helelektriske SUV-en har høstet stor oppmerksomhet både i Norge og i våre naboland siden forhåndslanseringen i mai i fjor.  

 

 

Reduksjon av CO2-utslipp har stått høyt på den politiske dagsordenen i Europa de siste årene. BYD mener Tang EV vil være en sterk utfordrer til de mer etablerte europeiske bilmerkene med sitt eksklusive design, innovative batteriteknologi og sterke spesifikasjoner.  

 

 

BYD beskriver sin inntreden i det norske personbilmarkedet som “starten på en europeisk drøm”. De har allerede etablert seg som en stor buss-leverandør på det europeiske el-buss-markedet, og følger opp sin null-utslipp-strategi ved å utvide det europeiske sortimentet med personbiler. 

 

 

Tett samarbeid med ledende leverandører 

Nøkkelen til å realisere BYDs drømmer har vært støtten de har fått fra leverandørpartnere. Under gårsdagens sermoni henviste Wang Chuanfu spesielt til ZF Friedrichshafen AG, Fuyao, Valeo og andre, mens han uttalte at BYD stadig søker enda flere partnere mot et felles mål om å ta del i det grønne skiftet ved elektrifisering av kjøretøy. Utskiftningen av fossile kjøretøy med nye batteri-elektriske kjøretøy er avgjørende for å redusere utslipp av CO2 globalt. 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen