En av verdens mest solgte biler blir ny

En helt ny variant av SUVen Ford Bronco skal introduseres globalt. Også en av verdens aller mest solgte biler i en årrekke, Ford F-150, fikk sin verdenspremiere med ny modell på den internasjonale bilutstillingen i Detroit, NAIAS.

 Nyheten om at Fords transportdelingstjeneste, Chariot, skal utvides til å gjelde hele åtte byer, understreker selskapets intensjon om å tenke mobilitet også i bredere forstand.En visjon for en moderne by

– I år vil utvidelsen av vår virksomhet til å være både en bilprodusent og et mobilitetsselskap bli ytterligere forsterket. Vi lanserer flere nye biler og teknologier som gjør hverdagen…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En helt ny variant av SUVen Ford Bronco skal introduseres globalt. Også en av verdens aller mest solgte biler i en årrekke, Ford F-150, fikk sin verdenspremiere med ny modell på den internasjonale bilutstillingen i Detroit, NAIAS.

 Nyheten om at Fords transportdelingstjeneste, Chariot, skal utvides til å gjelde hele åtte byer, understreker selskapets intensjon om å tenke mobilitet også i bredere forstand.En visjon for en moderne by

– I år vil utvidelsen av vår virksomhet til å være både en bilprodusent og et mobilitetsselskap bli ytterligere forsterket. Vi lanserer flere nye biler og teknologier som gjør hverdagen enklere for millioner av mennesker på kort sikt. Samtidig presenterer vi en visjon og et samarbeid med mange byer for å forflytte flere mennesker enda mer effektivt i fremtiden, sier toppsjefen i Ford Motor Company, Mark Fields.

Moderne transportdelingstjeneste

Chariot er en bussdelingstjeneste der kunder ved hjelp av en app kan samkjøre i storbyer for en billig penge. I dag kjører 100 Ford Transit rundt i San Fransisco langs 28 ruter. I fremtiden skal disse rutene forandres hele tiden, avhengig av etterspørsel og trafikkbilde. Chariot er også allerede tilstede i Austin, Texas.

Dagens nyheter følger etter flere andre kunngjøringer som peker fremover for den tradisjonsrike bilprodusenten:

  • I løpet av de neste fem årene kommer det hele 13 nye elektrifiserte biler og det vil investeres hele 4,5 milliarder dollar på elektrifisering. Blant annet kommer det en helelektrisk SUV med rekkevidde på 482 kilometer, en ladbar Transit Custom og helt selvkjørende biler uten ratt og pedalsett før 2021. 
  • Opprettelsen av et eget team som skal hjelpe storbyer med å løse køproblemer og mennesker med å forflytte seg rundt enklere, både nå og i fremtiden.

Nye SUVer og pickuper

Den nye pickupen F-150 er enda tøffere, mer sikker, og kommer med innebygd 4G LTE modem, det nye infotainmentsystemet SYNC 3 og får B&O PLAY Audio. Den store pickupen har i en årrekke vært blant verdens tre mest solgte bilmodeller – og den klart mest solgte i sitt segment.

Ford skal også introdusere en ny Ford Ranger på det amerikanske markedet i 2019. I 2020 skal den nye mellomstore SUVen Ford Bronco være klar for det globale markedet. Begge kjøretøyene skal produseres ved Fords fabrikk i Wayne, Michigan i USA.

Vil hjelper storbyer verden rundt

Fords team som skal hjelpe byer rundt i verden med å addressee økende mobilitetsutfordringer – for å unngå kø og luftforurensing – er det eneste av sitt slag i bilindustrien. Teamet har også inngått et samarbeid med en global koalisjon av ledere i storbyer.

– Dette er et problem som er langt større enn køer. Det er noe som er en stor utfordring for hele menneskeheten, noe som påvirker hvordan vi føler oss, helsen vår, rent vann, et sikkert sted å bo og muligheten til å finne noe å leve av. Ved å løse disse mobilitetsutfordringene har vi muligheten til å skape en bedre verden for fremtidige generasjoner. Det er både en spennende mulighet og et stort ansvar, sier styreformann i Ford Motor Company, Bill Ford.

Saken fortsetter under videoen

Slik tror Ford morgendagens byer kan se ut

Fords visjon for morgendagens byer ble presentert på NAIAS. Her skal selvkjørende og elektriske biler, transportdelingstjenester og øvrige biler «snakke med» byens infrastruktur og skape et økosystem for transport.

For eksempel ser Ford for seg en verden der veiene endres i forhold til trafikkflyten og behovene. Sykler og droner skal tilby løsninger for mennesker og varer den siste kilometeren.

I nær fremtid tror Ford at:

  • Selvkjørende biler vil være å se i byer rundt i verden allerede om fem år. Dette inkluderer Fords masseproduserte selvkjørende bil som skal være klar i 2021.
  • Etterspørselsveksten etter elektriske biler fortsetter. I løpet av 15 år tror Ford at det vil tilbys flere elbiler enn biler med bensinmotor globalt.
  • Bildeldingstjenester og andre former for transport som for eksempel Chariot, har vokst til hele verden.
  • Biler vil i større grad kunne «kommunisere» med hverandre og byenes transportsystemer. Bare i løpet av de neste fem årene vil Ford alene produsere 20 millioner biler globalt med innebygde modem. Et slikt system gir også nye muligheter for innovasjon både for styring av trafikkflyten og reduksjon av utslipp.

På lengre sikt tror Ford at:

  • Selvkjørende biler vil utgjøre den store hovedtyngden av biler i byene.
  • Kollektivtilbudet vil være mye raskere og bedre
  • Droner vil spille flere roller
  • Avanserte transportsystemer vil langt mer effektivt sørge for flyt i systemet. Alt fra kjøretøy, sykler, droner og kollektivtransport til trafikklys, parkeringsplasser og ladeinfrastruktur vil bli matet inn i systemet for maksimal samkjøring og utnyttelse av informasjon.
  • Flere veier vil bli omgjort til grøntarealer og parker for bedre livskvalitet og helse i byene.

– I mer enn 100 år har Ford vært en aktiv del av samfunnet og en produsent av biler man kunne stole på. Nå vil vi jobbe for med store byer for å kunne tilby enda bedre transportmuligheter og løsninger for mennesker i tiårene fremover, sier Fords toppsjef Mark Fields.

Artikkelen fortsetter under annonsen