Større utvalg i større elektriske biler

 

Utvalget av større elektriske biler har lenge vært ganske dårlig, men det retter seg etter hvert. Nå finnes det nemlig flere elektriske varianter, som kan ta både seks, sju og ni personer.

 

Markedet oversvømmes av nye elektriske modeller, men felles for de fleste er at det dreier seg om små- eller mellomstore modeller. Fram til for litt siden, var det kun Nissan e-NV200 og Tesla Model X som hadde plass til flere enn fem personer.

 

Mercedes-luksus
Nå har Mercedes-Benz EQV kommet til i porteføljen av større elektriske biler. Denne elektriske, luksuriøse bilen har en batteripakke på…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Utvalget av større elektriske biler har lenge vært ganske dårlig, men det retter seg etter hvert. Nå finnes det nemlig flere elektriske varianter, som kan ta både seks, sju og ni personer.

 

Markedet oversvømmes av nye elektriske modeller, men felles for de fleste er at det dreier seg om små- eller mellomstore modeller. Fram til for litt siden, var det kun Nissan e-NV200 og Tesla Model X som hadde plass til flere enn fem personer.

 

Mercedes-luksus
Nå har Mercedes-Benz EQV kommet til i porteføljen av større elektriske biler. Denne elektriske, luksuriøse bilen har en batteripakke på 100 kWt og en rekkevidde på 360 km etter WLTP-standarden. En bil med kvalitet i alle ledd, men som også koster litt ekstra.

 

Maxus Euniq har Motormagazinet tidligere omtalt. Bilen har fått gode skussmål, og har en fin pris. De lokale RSA-forhandlerne melder om stor interesse for bilmodellen. Maxus Euniq er i utgangspunktet en flerbruksbil, som også kan benyttes som varebil. Rekkevidden er 260 etter WLTP-standard og batteripakken er på 52,5 KWT.

 

Tre andre
Det finnes også tre andre litt større elektriske biler i markedet. Felles for alle tre er at de er bygd over samme plattform. Bilene det er snakk om, er Citroen e-Spacetourer, Peugeot e-Traveller og Opel Zafira-e Life. Dette er PSA-konsernets trillingbiler. Bilene er altså lagd over samme lest, men er ikke helt identiske.

 

Felles for de tre bilene er at de har sitt utspring i de elektriske varebilene, Citroen e-Jumpy, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert.

 

Prisdifferansen
Disse tre PSA-modellene finnes i to ulike lengdeversjoner – 495 og 530 centimeter. Høyden er oppgitt til 190 centimeter. I den lengste versjonen skal det være plass til hele ni personer. Bagasjevolumet er på hele 1 500 liter. Dette er det dobbelte av hva de klasseledende stasjonsvognene har. Har man fem personer i bilen blir bagasjevolumet det dobbelte.

 

De tre nevnte bilmodellene kan trekke henger på opptil ett tonn.

 

Prisene på disse bilene starter på 350 000 kroner for den billigste og dobler seg når vi snakker om den dyreste. Rekkevidden skiller fra 20 til 35 mil. Mye av prisdifferansen ligger jo nettopp her.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen