Skal revolusjonere bilbatterimarkedet

 

BYD lanserte det banebrytende batteriet Blade tidlig i 2020, og siden da har batteriet fått stor oppmerksomhet som et av de mest revolusjonerende elbil-batteriene i bransjen.

 

 

Med det helt nye elbilbatteriet Blade, forventer BYD at dette markerer starten på en ny æra innen sikkerhet og ytelse i elbil-markedet i Europa. Gjennom innovativ teknologi vil BYD omdefinere sikkerhetsstandarden blant elbil-batterier, og redusere bekymring rundt sikkerhet og brannfare i elektriske kjøretøy.

 

 

Det har vært enorm interesse rundt den elektriske nykommeren BYD Tang siden forhåndslanseringen i Norge i fjor sommer, og…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

BYD lanserte det banebrytende batteriet Blade tidlig i 2020, og siden da har batteriet fått stor oppmerksomhet som et av de mest revolusjonerende elbil-batteriene i bransjen.

 

 

Med det helt nye elbilbatteriet Blade, forventer BYD at dette markerer starten på en ny æra innen sikkerhet og ytelse i elbil-markedet i Europa. Gjennom innovativ teknologi vil BYD omdefinere sikkerhetsstandarden blant elbil-batterier, og redusere bekymring rundt sikkerhet og brannfare i elektriske kjøretøy.

 

 

Det har vært enorm interesse rundt den elektriske nykommeren BYD Tang siden forhåndslanseringen i Norge i fjor sommer, og særlig har Blade-batteriet fått mye oppmerksomhet.Sju-seterenBYD Tang er den første bilen som lanseres med BYD’s nyeste batteriteknologi for det norske markedet. Produksjonen av 2021 BYD

 

Tang-modellen for Norge starter i andre kvartal 2021, og de første kundebilene er ventet å rulle ut på norske veier i løpet av august 2021.

 

 

Nytt design tar Blade-batteriet et skritt lenger

Først og fremst er sikkerheten det mest fremtredende i denne batteriteknologien. Blade er utviklet for å tåle alt det et konvensjonelt litiums-batteri ikke tåler.

 

 

Batteriet har vært igjennom et omfattende testprogram, for å teste batterietseksplosjons- og brannsikkerhetI disse testene har man blant annet boret og spikret i batteriene, utsatt de for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent forå fremprovosere en reaksjon. Blade-batteriet utviklet verken røyk eller flammer i disse testene, og oppnådde aldri temperatur over 60 grader celsiusSammenlignet med tradisjonelllitiums-batteriteknologier Blade-batteriet langt mindre utsatt for å ta fyr – selv når batteriene er alvorlig skadet.

 

 

Blade’s encellede design har spesielt kompakte dimensjoner med kun 96 cm lengde, 9 cm bredde og 135 cm høyde. Disse enkeltcellene blir deretter plassert i en matrise og satt inn i en batteripakke i en kniv-lignende formasjon.BYD-ingeniørene har også redusert volumet på batteriinstallasjonen med 50%, og dermed skapt ekstra plass for oppbevaring eller annet tilleggsutstyr.

 

 

Dette kompakte designet kombinert med klasseledende sikkerhetsfordeler, gir BYD et markant konkurransefortrinn, og tar batteriteknologien i hele elbil-bransjen et skritt lenger. 

 

 

Topp ytelse 

Blade-batteriet kan ikke bare skryte på seg et høyt nivå av sikkerhet, det er også av særdeles god holdbarhet.De har testet holdbarheten på Blade-batteriet i Tang ved å kjøre 1,2 millioner kilometer på 3000 oppladninger.På en enkeltlading har batteriet en rekkevidde på opptil 505 km (NEDC)WLTP-testsyklus vil være på plass når bilen er klar for typegodkjenning i Europaanslagsvis i mai. 

 

 

BYD Tang har en akselerasjonfra 0-100 km/t på bare 4,6 sekunder, og kan ladefra 30% til 80% på imponerende 30 minutter med 110 kW. Dermed er dette en SUV som leverer topp ytelse og fantastiske kjøreopplevelser. 

 

 

Blade blir produsert på BYDs ultramoderne ‘intelligente’ produksjonsanlegg i Chongqing, Kina.Det stilles svært strenge kravtil produksjonsforhold av batteriet, og standarden kan sammenlignes med LCD-produksjonsanlegg. Dette innebærer blant annet en nøyaktig definert mengde luftfuktighet og en konstant temperatur på 25°C.BYD uttaler at disse forholdene er helt nødvendig for batteriets høye sikkerhetsstandard.  

 

 

“Vårt nye Blade-batteri er en gamechanger for EV-industrien,” sier BYD Europas administrerende direktør, Isbrand Ho. “Vårt dyktige team av ingeniører har jobbet utrettelig for å levere enda høyere nivåer av sikkerhet – og dette er en avgjørende faktor for personbilkjøpere. Blade Batteri er resultatetavover 25 års erfaring med batterinovasjon, og kombinerer de nyeste teknologiene med det siste innen kreativ tenkning og produksjonsteknikk”, legger han til. 

 

 

Om BYD 

BYD Company Ltd. Er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 50 land og regioner. Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen. 

 

 

BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzen

 

 

Om RSA

RSA er en nordisk bilimportør med hovedkontor i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i de skandinaviske markedene. Med samarbeidet mellom RSA og BYD, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller. 

 

 

RSA og BYD Norge har allerede bygget opp et forhandlernettverk som strekker seg over hele landet, og som stadig vokser med nye forhandlere. Pris på BYD Tang vil være fra kr.599.900,- med Executive-pack og syv seter.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen